خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها: / تکرار /

باید مانع تصویب لایحه انتخاب شهردار توسط مردم شویم

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۲۱۰

مردم اعضا شورا را انتخاب می‌کنند تا آنها شهردار را برگزینند / باید اختلافات را کنار بگذاریم و وقت صرف کنیم تا جلوی تصویب طرح و لایحه مدیریت شهری را بگیریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در مورد طرح و لایحه مدیریت شهری که اکنون در دولت و مجلس در حال بررسی است، گفت: می‌خواهند اختیارات شورا را چکه چکه از این نهاد بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به لایحه و طرحی که در مورد مدیریت شهری مطرح شده است، گفت: این مسائل مربوط به مسائل هویتی شورا‌ها هستند و وجود شورا‌ها بستگی تام به این موارد دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورت تصویب این دو طرح و لایحه از شورا‌ها جز نامی زیبا باقی نخواهد ماند، افزود: شورا‌ها اکنون جایگاه والایی دارند و در صورت تصویب این موارد چیزی از شورا باقی نخواهد ماند و واگذاری انتخاب شهردار به افراد دیگر مانند آن است که دستان شورا را قطع کرده باشند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ شورایی موافق تصویب چنین قوانینی نیست، اظهار کرد: انتخاب شهردار به وسیله مردم به ظاهر قشنگ است اما مردم اعضا شورا را انتخاب می‌کنند تا آنها شهردار را برگزینند.

وی با اشاره به طرح انتخاب شهردار از سوی هیات حل اختلاف افزود: یک فوریت این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما باید تلاش کنیم تا این طرح به تصویب نرسد زیرا در این صورت چشم شورا کور خواهد شد و مجبور است که میان سه نفری که هیات حل اختلاف معرفی می‌کند یک نفر را به عنوان شهردار برگزیند.

چمران تصریح کرد: تصویب نهایی این طرح مساله‌ای است که در مردم‌سالاری دینی وجود ندارد و رهبری نیز فرمودند هر کاری را که به دست مردم داده‌ایم ضرر نکردیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه می‌خواهند چکه چکه اختیارات کوچک شورا را بگیرند، تصریح کرد: این طرح و لایحه خلاف قانون اساسی و اصل ۴۴ است و در واقع با تصویب این دو انتخاب شهردار دولتی خواهد بود که به صلاح کشور نیست و اعتماد مردم را از دست خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح و لایحه به سود کشور و نظام نیست، افزود: ما با هر دوی این موارد مخالف هستیم بنابراین از آنجا که تصویب این دو به سرنوشت ما وابسته است باید اختلافات را کنار بگذاریم و وقت صرف کنیم تا جلوی تصویب آن‌ها را بگیریم.

چمران در ادامه این جلسه افزود: برخی تخلفات در شورا‌ها رخ می‌دهد که قبل از آنکه به اثبات برسد در رسانه‌ها اعلام عمومی می‌شود که کار درستی نیست.

چمران افزود: اکنون حدود ۱۱۷ هزار عضو شورا در کشور وجود دارد که میزان تخلفات آن‌ها به نسبت دیگر کارمندان بسیار کمتر بوده است هر چند که ما انتظار حتی یک تخلف هم نداریم.

وی گفت: در سیرجان مطرح شد که اعضای شورای شهر و شهردار صندوق شهر را خالی کردند و اکنون همه در زندان هستند در حالی که اینگونه نبود و پرونده در مرحله تحقیق و بررسی بود. همچنین این اتهام به شهردار سابق و تنها یکی از اعضا وارد شده بود.

چمران افزود: همچنین گاهی برخی احکام صادر می‌شود که در متن آن اشکالات اساسی وجود دارد برای نمونه یک قاضی رای به «قلع و قمع» درختان داده است که خود این عبارت تعجب‌آور است.

وی اشاره کرد: شورای شهر‌ها و استان‌ها ظرفیت خوبی برای همکاری با قوه قضاییه به ویژه در زمینه جلوگیری از جرم است که ما از همین جا آمادگی خود را برای همکاری صمیمانه اعلام می‌کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: امیدواریم قوه قضاییه کمک کند تا بتوانیم از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حریم شهر‌ها جلوگیری کنیم.

وی افزود: در قانون شورا‌ها آمده است که اگر کسی عمدا درختان باقی را قطع کند آن درخت به نفع شهر مصادره خواهد شد اما متاسفانه در احکام صادره شاهد اجرای این قوانین نیستیم و انتظار داریم قوه قضاییه در این گونه مسائل جدی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز