خبرگزاری کار ایران

افشین حبیب‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست ورزی در شورا نباید تبدیل به سیاسی کاری شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۷۰۸

رعایت قواعد سیاست ورزی موضوعی بسیارمهم است که اگر مورد توجه قرار نگیرد موجب تضییع حقوق مردم و عدم اعمال آراء آنان خواهد شد و نباید آن را با سیاسی کاری در آمیخت.

عضو هیات مدیره خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفت: شوراها را می‌توان از ارکان اصلی یک جامعه پویا دانست که در کانالیزه کردن مطالبات شهروندان نقش اساسی ایفا می‌کنند.

افشین حبیب‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه امروز نقش شورا در مدیریت شهری نقشی بی بدیل است، گفت: هر چند با گذشت نزدیک به پانزده سال به نظر می‌رسد که در ابتدای راه و نیازمند انباشت تجربه در این نهاد مردمی هستیم، اما به هر حال انتخاب مستقیم اعضای شورای شهر از سوی مردم و برقراری ارتباط مستمر میان شهروندان و منتخبین از طریق شورایاری‌ها، سازمانهای مردم نهاد، انجمن‌ها و سایر تشکل‌های مردمی و مستقل موجبات اداره غیرمستقیم شهر توسط شهروندان را بیش از پیش فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: در واقع شوراها را می‌توان از ارکان اصلی یک جامعه پویا دانست که در کانالیزه کردن مطالبات شهروندان نقش اساسی ایفا می‌کنند، شهروندانی که خود بازیگران اصلی این عرصه هستند و شاهد اثربخشی نقش خود در شهر و امور جاری زندگی هستند که در نهایت افزایش اعتماد عمومی را به دنبال خواهدداشت. از این رو همگام با موضوعات مختلف شهر خود را در تعامل با این فرآیند می‌یابند. فرآیند یافتن نقاط قوت و ضعف شهر و نحوه مواجهه با آن. شهروندانی که به خود سازمان داده‌اند تا به صورت های مختلف محلی، موضوعی و تخصصی مسائل مختلف را بررسی و در کنار منتخبین و مدیران شهری در جهت بهبود شرایط زندگی در شهر تلاش می‌کنند.

عضو علی البدل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: هرچه جلوتر می‌رویم تجربه بیشتری کسب می‌کنبم که ما را در دستیابی به اهدافمان یاری می‌کند اما نکته کلیدی بحثاینجا است که چگونه می‌توان این تجارب را ثبت و از آنها بهره جست و اینکه چگونه می‌توان این فرآیند را سرعت بیشتری بخشید؟

عضو هیات مدیره ایلنا با بیان اینکه به نظر بنده پاسخ این سوال تاسیس نهادی است که این وظیفه مهم را بر عهده گرفته و ضمن ثبت و ضبط آن غنای بیشتری به آن ببخشد، افزود: شاید بتوان این نهاد را مرکز تصمیم سازی و یا مرکز تئوری پردازی و تبدیل آن به راهکارهای عملی مشخص نیز نامید چیزی مانند مرکز پژوهش‌ها. این نهاد موضوعات و مطالبات را جمع آوری، کارشناسی، تحلیل، هزینه فایده و تبدیل به راهکار می‌کند و راهکارها را جهت بررسی و تایید نهایی در اختیار منتخبین مردم قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کارکرد دقیق این نهاد مانع از سعی و خطای بیهوده خواهد شد و زمینه تطبیق مشکلات و راه حل‌ها را فراهم خواهد آورد چرا که یکی از آسیب‌های مهم در نهادهایی از این دست عدم تطبیق مشکل و راه حل است که البته در عمل خود را نشان می‌دهد، در صورتی که با بررسی‌های دقیق و بهره گیری از پژوهش‌های علمی و تجربه‌های مشابه می‌توان از این آسیب عبور کرد و یا کمتر دچار آن شود.

حبیب زاده خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های این نهاد اولویت بندی مشکلات است اینکه پرداختن به چه موضوعی از موضوعات متنوع شهری امروز در اولویت است و پرداختن به چه موضوعی علی رغم اهمیت به دلایل مختلف از جمله محدودیت بودجه و زمان به نوعی اتلاف منابع محسوب می‌شود. برای مثال شاید اگر به آلودگی هوا یا مدیریت منابع آب یا حتی موضوعات ظاهرا جزئی مانند در نظر گرفتن پارکینگ شهری و یابرخی معضلات دیگر به عنوان موضوعات اولویت‌دار در شهر می‌نگریستیم امروز مجبور نبودیم رسیدگی به چندین مشکل اساسی را با هم در دستور کار قرار دهیم و با محدویت بودجه نتوانیم به درستی آنها را مدیریت نماییم. پس اولویت بندی در انجام کارها یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه اولویت بندی در درون خود پیش بینی پذیری مشکلات را نیز در پی دارد، افزود: به عنوان مثال، اینکه توسعه صنایع در کشور یک ضرورت است و این توسعه در حاشیه شهرها می‌تواند موجب آلودگی بیشتر محیط شود پس لازم است همزمان باصدور مجوز فعالیت مجوز زیست محیطی نیز از سوی صنایع مختلف اخذ شود، تا به ممیزی نوع فعالیت و تطبیق آن با شرایط محیطی پرداخته شود.

وی ادامه داد: اینکه در محل تجمع صنایع، محل دفن زباله‌های صنعتی، هدایت فاضلاب‌های مربوطه، جلوگیری از صدور مجوز ساخت و ساز مسکونی در شعاع مشخص و غیره تعیین شود، خود نوعی پیش بینی است که می‌توان با پیشگیری از وقوع معضلات زیست محیطی مانع از فجایع بزرگ شد. اینکه امروز تاسیسات زیربنایی مانند گاز و آب در چه شرایطی قرار دارد و در صورت وقوع زلزله چه بر سر آنها خواهد آمد، نیازمند پیش بینی است.

وی با بیان اینکه سیاست ورزی در شورا نباید تبدیل به سیاسی کاری شود، گفت: وجه تمایز این دو از هم نیز اخلاق است. سیاست ورزی در شورا باید موجب ارتقاء مؤلفه های زندگی سالم و رفاه بیشتر برای شهروندان شود. رعایت قواعد سیاست ورزی موضوعی بسیار مهم است که اگر مورد توجه قرار نگیرد موجب تضییع حقوق مردم و عدم اعمال آراء آنان خواهد شد و نباید آن را با سیاسی کاری در آمیخت.

حبیب‌زاده تاکید کرد: سیاسی کاری به مفهوم رقابت ناسالم سیاسی گروه‌های سیاسی در یک نهاد انتخابی، تضعیف رقیب و تقویت خود با استفاده از امکاناتی که مردم در اختیارمان قرار داده‌اند، انحصارطلبی، عدم تعامل با گروه های رقیب در توجه به مشکلات مردم، بروز رفتارهای قبیله ای درحوزه سیاست، تقسیم بندی جامعه فی مابین گروه های سیاسی و توجه تبعیض آمیز به آنان و توزیع ناعادلانه فرصت‌ها بین آنان، تلاش در جهت ثبت موفقیت‌ها به نام خود و ثبت شکست‌ها به نام رقیب، کوچک جلوه دادن نقاط ضعف خود و بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف رقیب، موجه و مردمی نمایاندن رفتارهای خود و غیرمردمی نمایاندن رفتارهای رقیب، خود را نماینده همه مردم دانستن و رقیب را نماینده مخالفین مردم معرفی کردن و غیره به عبارت دیگر سیاست ورزی یعنی بدست گیری قدرت ازسوی مردم و برای مردم ودریک جامعه دینی مانند جامعه ما با رعایت ارزش‌های اسلامی واخلاق است. واژه ای که برای ما مسلمانان با توجه به تاکیدات پیشوایان دینی و علما واژه ای شناخته شده و قرین به مصداق‌های فراوان است.

وی ادامه داد: از جمله فرمایشات مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف تاکید بر کاروتلاش با نیت الهی و مبتنی برعلم و درایت، در نظر گرفتن نیت خدمت به مردم علی رغم سلایق و دیدگاه های سیاسی مختلف، تقویت روحیه درست کاری و امانت داری، انجام کارها براساس تفاهم، برادری و داشتن وظیفه مشترک و تلاش درجهت افزایش اعتمادعمومی این سرمایه ارزشمند است.

حبیب‌زاده با بیان اینکه بدون تردید جامعه ای که نخبگان آن اخلاق را وجهه همت خود نمی‌کنند، محکوم به فنا است، گفت: حتی اگر در یک مقطع موفق به نظر برسد، اما بی تردید سرانجام موفقی نخواهد داشت و بنیان‌های چنین جامعه‌ای سست‌تر از خانه عنکبوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: به رغم برخی تبلیغات سوء از سوی برخی از گروه‌های رقیب، تاکید می‌کنم؛ اصلاح طلبان سیاست، اخلاق و صداقت را توأمان وجهه همت خود قرار داده اند و در این مسیر بسیار به فضل الهی امیدوار هستند، چرا که نیت اصلی آنها خدمت به مردم و پرهیز از سیاسی کاری با تعابیر فوق الذکر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز