خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

دریافت عوارض از شهروندان کفاف هزینه‌های شهرداری‌ها را نمی‌دهد

کد خبر : ۱۸۲۳۷۳

جمعیت تهران بر مبنای افق چشم انداز ۱۴۰۴ نباید به بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند / اگر دولت امروز به ما ابلاغ کند که ساخت و ساز مسکونی را در شهر تهران متوقف کنیم، بنده به عنوان شهردار تهران آماده‌ام که هیچ گونه مجوز ساخت و ساز در شهر تهران برای شهروندان صادر نکنم.

شهردار تهران گفت: این نوید را به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌دهیم که هر گونه سرمایه گذاری در اجرای پروژه‌های شهر سود و منافع اقتصادی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف در حاشیه نشست مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با شهرداری تهران که منجر به عقد قرارداد بین اتاق بازرگانی و شهرداری تهران شد، خاطر نشان کرد: بحث‌هایی که در دومین جلسه مشترک مورد بررسی دو طرف قرار گرفت موضوع سرمایه گذاری‌های اقتصادی بین شهرداری تهران و مجموعه بخش خصوصی در مسائل و زمینه‌های مختلف بود.

وی با اشاره به فعالیت شهرداری تهران در حوزه پسماند گفت: تبدیل کردن روزانه ۸۰۰۰ تن زباله به انرژی یکی از موضوع‌های مدیریت شهری است.

قالیباف افزود: مساله حمل و نقل عمومی در شهر تهران یکی از دغدغه‌های شهرداری تهران در دو بحثحمل و نقل ریلی و غیر ریلی به شمار می‌رود که بخش خصوصی نیز می‌تواند در این حوزه نیز ورود جدی داشته باشد.

قالیباف با اشاره به سایر جنبه‌های ورود بخش خصوصی به مسایل شهری تهران ادامه داد: موضوعاتی مانند جابه جایی، اوقات فراغت، ساخت شهربازی‌ها و یا مسائلی مانند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های شهروند به شکل مدرن، ساخت هتل در شهر و ایجاد مراکز نمایشگاهی از مباحثمهم در شهر تهران است که همکاری بخش خصوصی را برای توسعه و رونق این طرح‌ها و موضوعات نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در تفاهم نامه بین شهرداری تهران و اتاق بازرگانی ایران به تمامی این موضوعات تاکید شده است، یادآور شد: امیدواریم که فعالان اقتصادی با ایجاد این همکاری بتوانند به شهروندان تهران و توسعه پایدار پایتخت کمک کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در کلانشهرتهران موضوع‌های دیگر نیز نیاز به مشارکت فعالان اقتصادی دارد، بیان کرد: البته در کنار این مسائل بحث‌هایی مانند اشتغالزایی و ایجاد بنگاه‌های کوچک، توجه به بحثمعماری شهر تهران با رویکرد اسلامی و ایرانی به طور طبیعی از موضوع‌های مهمی است که در این تفاهم نامه نیز به آن اشاره شده است.

وی تاکید کرد: تمامی موضوعات این تفاهم نامه قرار است که با همکاری دو طرفه در مدت ۵ سال اجرایی شود.

قالیباف در ادامه با اشاره به روند خصوصی سازی در مجموعه مدیریت شهری تهران درسال‌های اخیر بیان کرد: در یک دهه اخیر شهرداری تهران در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی فعالیت‌های مدیریت شهری تلاش‌های زیادی انجام داده است.

وی بیان داشت: در بخش حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی نیز شاهد این مساله هستیم که ۷۰ درصد از این حوزه نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.

شهردار تهران افزود: البته در نظر داریم که در حوزه مترو در بخش ساخت مترو نیز از حضور بخش خصوصی استفاده کنیم و در مجموع تمامی کارهای عمرانی شهر تهران به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تهران گنجایش افزایش جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر را دارد؟ یادآور شد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که جلوی افزایش جمعیت را در کلانشهر تهران بگیریم.

وی ادامه داد: به عبارتی افزایش جمعیت در تهران به معنای عقب افتادگی از پیشرفت و توسعه پایدار در پایتخت است از سوی دیگر تهران نیز نمی‌تواند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از افزایش جمعیت و حاشیه نشینی را تحمل کند.

وی ادامه داد: البته کنترل جمعیت و جلوگیری از توسعه بیش از اندازه شهرنشینی در تهران یکی از چشم اندازهای مهمی است که در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به آن اشاره شده است.

قالیباف اظهار کرد: اعتقاد داریم که جمعیت تهران بر مبنای افق چشم انداز ۱۴۰۴ نباید به بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند، چرا که شهر تهران و حاشیه آن بیش از ۲۳ درصد از جمعیت کل کشور را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که این کلانشهر توان مشکلات زیست محیطی از نظر آلودگی هوا و خاک را به دلیل افزایش جمعیت نخواهد داشت.

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه افزایش بیش از ظرفیت جمعیت در این کلانشهر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را برای شهروندان و ساکنانش به دنبال خواهد داشت، گفت: تمامی این آینده نگری‌ها در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران دیده شده است.

قالیباف گفت: هرچند شورای عالی شهرسازی در دولت قبل طی مصوبه ۸ بندی پیش بینی کرده بود که جمعیت تهران می‌تواند به ۱۲ میلیون نفر نیز برسد اما‌‌ همان زمان نیز کار‌شناسان و مجموعه مدیریت شهری تهران با این افزایش جمعیت مخالف بود.

وی بیان داشت: در دوره کنونی نیز به دنبال این هستیم تا جمعیت شهر تهران را تا سقف ۱۰ میلیون نفر در افق ۱۴۰۴ نگاه داریم.

شهردار تهران همچنین در خصوص اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه شهردار‌ها نباید درآمد پایدار خود را بر مبنای دریافت عوارض و موضوعاتی مانند تراکم فروشی و فروش مجوز ساخت، متمرکز کنند، گفت: در روز همایش جامعه مهندسان ایران به این مساله اشاره کردم که درآمد پایدار یکی از معضلات شهرداری‌ها به شمار می‌رود این در حالی است که دولت نیز در رفع این مشکل مسئول است.

شهردار تهران افزود: در واقع دولت باید نسبت به حل این مساله چاره اندیشی کند چرا که هنوز مشخص نیست که محل درآمد پایدار شهرداری‌هایی که باید مستقل از دولت عمل کنند، کجاست.

وی ادامه داد: در واقع اگر دریافت عوارض از شهروندان کفاف هزینه‌های شهرداری‌ها را نمی‌دهد باید دولت شهرداری‌ها را در حال این مشکل یاری کند.

وی بیان داشت: در‌‌ همان جلسه نیز اعلام کردم که اگر دولت امروز به ما ابلاغ کند که ساخت و ساز مسکونی را در شهر تهران متوقف کنیم، بنده به عنوان شهردار تهران آماده‌ام که هیچ گونه مجوز ساخت و ساز در شهر تهران برای شهروندان صادر نکنم.

شب گذشته در نشست مشترک اتاق بازرگانی – صنایع – معادن و کشاورزی ایران با شهرداری تهران تفاهمنامه‌ای به مدت ۵ سال امضا نمودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز