خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مخالفت اهالی محله اسکندری با ساختمان‌سازی در باغ دامپزشکی

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۳۱۷

اهالی محله اسکندری اخیرا در نامه‌ای به حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مدعی شده‌اند که هر روز بر تعداد غیب شدن و خشک شدن درختان باغ دامپزشکی افزوده می‌شود.

طی سالهای ۸۸ و ۸۹ بود که زمینی ۲۲ هزار متری در محدوده خیابان اسکندری جنوبی و دامپزشکی که با دو نام‌ باغ اسکندری یا دامپزشکی معروف است از سوی ارتش به شهرداری تهران و اگذار شد. زمینی که با هدف توسعه فضای سبز و تامین پارک تفریحی از سوی شهرداری تهران تملک شد و بنا بر اعلام سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۸۶ باغ اعلام شد.
اما باغ دامپزشکی که تا قبل از واگذاری به شهرداری به دور از هر هیاهو به حیات خود ادامه می‌داد از زمان تملک از سوی شهرداری ماجراهای بسیاری را از سر گذارنده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدا قرار بود که این باغ ۲۲ هزار متری از سوی شهرداری در ازای پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران شهرداری واگذار شود(روزنامه ایران ۱۱ تیر ۱۳۹۰) اما با مقاومت اهالی محل این فضای ۲۲ هزار متری با توجه به اینکه باغ بودن آن از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران محرز بود براساس ضوابط و مقررات جاری صدور مجوز، تخریب و نوسازی در این محدوده باغی تنها تا ۳۰درصد سطح اشغال مجاز اعلام شد و بنابراین بحثواگذاری به پیمانکاران در ازای بدهی منتفی شد.

اما به گفته اهالی محله اسکندری، پس از این ماجرا شهرداری منطقه ۱۱ تلاشی را برای تغییر کاربری بیش از ۳۰ درصد باغ اسکندری و تبدیل آن به ساختمان سازی و تعاونی مسکن آغاز کرد. بنا بر اظهارات آنان، پیش در آمد این تلاش تبدیل شدن باغ دامپزشکی به مکانی برای دپوی زباله و ماشین آلات سنگین زباله، ‌پارکینگ و کارگاه شده است.

محله‌ای نیازمند ۲۴ هزار متر مربع فضای سبز

اهالی محل اخیرا در نامه‌ای به حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مدعی شده‌اند که هر روز بر تعداد غیب شدن و خشک شدن درختان باغ دامپزشکی افزوده می‌شود و پرسنل شهرداری به خاطر این تعاونی مسکن که قرار است در این باغ ایجاد شود به شدت و به طرق مختلف با مردم معترض محله برخورد می‌کند.

یکی از ساکنین این محل می‌گوید محله اسکندری حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که اگر سرانه فضای سبز در محله به ازای هر نفر ۱.۲ مترمربع در نظر گرفته شود در مجموع این محله به حدود ۲۴ هزار متر مربع فضای سبز نیازمند است این در حالی است که تنهای فضای سبز موجود در محله ۱۷۴ متر مربع مساحت داشته و در تقاطع خیابان مرتضوی و کمالی قرار دارد که افراد به عنوان پاتوق محله از آن استفاده می‌کنند.

به گفته این شهروند محله اسکندری کمبود ونبود مکان تفریحی و فضای سبز در سطح محله اسکندری معضلاتی را برای تامین اوقات فراغت اهالی به ویژه خانواده‌ها ایجاد کرده است.

بسیاری از ساکنان محله اسکندری معتقدند که تنها فضای مفید و قابل تبدیل به پارک عمومی همین باغ دامپزشکی است و بنابراین زمانی که در شهر تهران ما با کمبود فضای سبز و مشکلات عدیده محیط زیستی روبرو هسیتم اختصاص حتی یک متر از این باغ به منظوری غیر از فضای سبز ظلم در حق اهالی محله و منطقه است.

تفاوت آراء اعضای شورا

اما در این دعوا نظر اعضای شورای شهر تهران به عنوان ناظران عملکرد شهرداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران نیز می‌گوید اگر باغ بودن این محدوده محرز باشد هیچ ساخت و سازی به جز فضای سبز حق انجام ندارد و حتی آن۳۰ درصد نیز نباید تبدیل به کاربری دیگری شود.

وی با بیان اینکه به عنوان نماینده شورای شهر در منطقه ۱۱ پیگیر وضعیت باغ دامپزشکی هستم گفت: در حال حاضر من ادعای شورایاری محله اسکندری را در درجه اول پذیرفتم ولی با بازدیدی که به زودی از باغ خواهم داشت نظر نهایی و قطعی‌ام را اعلام خواهم کرد.

قناعتی در واکنش به ادعای اهالی محل که می‌گویند شهرداری با استفاده از ریختن گازوئیل و اسید نسبت به خشکاندن درختان باغ نیز اقدام می‌کنند، گفت: تا زمانی که از نزدیک وضعیت را مشاهده نکنم نمی‌توانم جواب درستی به این سوال بدهم اما تازمانی که تکلیف این باغ روشن نشده هیچ کس حق ساخت و ساز و یا قطع و خشکاندن درختان را ندارد.

اما پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران معتقد است شهرداری اگر ۳۰ درصد کاربری باغ اسکندری را تغیر بدهد تخلفی مرتکب نشده است.

وی در عین حال خاطر نشان می‌کند که خود وی نیز ترجیح می‌دهد تمامی این باغ به فضای سبز اختصاص یابد و این کاربری بر ساخت وساز ارجحیت دارد.

سروری در مورد ماجرای این باغ می‌گوید: نامه شورایاری محله اسکندری در مورد مخالفت شهروندان این محله با کاربری غیر از فضای سبز در محدوده باغ اسکندری به دست ما رسیده است، البته شهرداری نیز توضیحاتی را در مورد اختصاص ۳۰ درصد از عرصه باغ برای کاربری تعاونی مسکن به ما ارائه داده است.

وی در عین حال توضیح می‌دهد: اقدامات شهرداری قانونی و در چهارچوب مصوبه کمیسیون ماده ۵ بوده است اما ما در شورای شهر پیگیر این هستیم که خواسته مردم محله اسکندری را محقق و صددرصد فضای باغ را به فضای سبز اختصاص دهیم.

به گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تمام سعی مدیریت شهری و شورا باید بر این باشد که بر مساحت فضای سبز شهر تهران افزوده شود اگر چه اقدام شهرداری منطقه قانونی بوده ولی ما معتقدیم شهرداری باید تلاش کند خواسته مردم را به ویژه در مناطقی که از نظر سرانه فضای سبز وضعیت مطلوبی ندارند برآورده کنند.

سروری خاطر نشان کرد: در حال رایزنی با شهرداری هستیم تا زمینی را در منطقه دیگری در اختیار تعاونی مسکن منطقه قرار دهیم تا به آنجا منتقل شود و خواسته شهروندان محله اسکندری مبنی بر کاربری صددر صدی پارک عمومی و مکان تفرجگاهی برای باغ اسکندری تحقق یابد.

این عضو شورای شهر در عین حال تصریح کرد: البته این امر روندی طولانی دارد و باید برای بحثواگذاری به اعضای تعاونی مسکن راهکاری پیدا شود و بدون پید اکردن راهکار این مهم مقدور نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز