خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه «دومین جشنواره مشکلات فرهنگ ترافیک» عنوان شد؛

۹۰ درصد مردم استعداد زیر پا گذاشتن قوانین را دارند

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۶۳۹

حتی تمیزی خودرو‌ها در یک شهر می‌تواند نشانه توجه مردم آن شهر به موضوع پاکی و پاکیزگی باشد و بر این اساس سوأل این‌جاست که چرا در شهر ما باید از هر ۱۰ ماشین، ۹ ماشین کثیف باشد.

مراسم اختتامیه «دومین جشنواره مشکات در محور فرهنگ ترافیک» طی مراسم ویژه‏ای با حضور روسأی کمیسیون حمل و نقل و عمران و کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران و معاونین حمل و نقل و ترافیک و امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و نیز با مشارکت جمعی از شهروندان شرکت کننده در این جشنواره برگزار شد و در پایان این مراسم از صاحبان آثار برگزیده تقدیر به عمل آمد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه این مراسم گفت: متأسفانه در جامعه شاهد نوعی بد اخلاقی ترافیکی هستیم و برای رسیدن به جامعه‌ای اخلاقی در حوزه رفتارهای ترافیکی باید بی‌توجهی به قانون، بی‌نظمی و بی‌انضباطی در شهر، بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی در رانندگی، به قانون‌مداری، نظم و انضباط و آرامش و گذشت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بد اخلاقی ترافیکی نه تنها بر روح و جسم راننده، بلکه بر سلامت روانی و جسمانی جامعه نیز اثر می‌گذارد و عامل خیلی از حوادثرانندگی تهران که در آن روزانه دو نفر از جمله یک عابر پیاده کشته می‌شوند، بد اخلاقی ترافیکی است.

چرا باید از هر ۱۰ ماشین ۹ ماشین کثیف باشد؟

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: اخلاق هر جامعه را می‌‏توان با رفتارهای ترافیکی افراد آنجامعه سنجید و اگر می‌‏خواهیم در راستای قانون‏مندی و اخلاق محوری در شهرمان حرکت کنیم، در نخستین گام باید برای بهبود رفتارهای ترافیکی شهروندانمان برنامه‏ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که قانون را زیر پا می‌گذارند، در واقع حق‏الناس را نادیده گرفته و حقوق دیگران را تضییع می‌کنند، افزود: جشنواره مشکات، فرآیندی است در حوزه آموزش که تلاش دارد تا از طریق آموزش شهروندان به نهادینه کردن فرهنگ ترافیک و اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی ‏بپردازد.

وی با بیان اینکه ما باید مروج فرهنگی باشیم که در رفتارهای روزانه شهروندان به چشم بیآید و به عنوان نمونه می‌ - توان رعایت نظافت شهر و توجه به نکات ترافیکی را نام برد، اظهار کرد: تهران باید به شهری قانونمند تبدیل شود، به صورتی که هر فرد که وارد آن می‌شود با توجه به رفتارهای ترافیکی، اولین قضاوتش در مورد تهران، قانون‌مداری مردم آن باشد.

حجت‌الاسلام امرودی از رفتارهای ترافیکی به عنوان وی‌ترین جامعه نام برد و اضافه کرد: حتی تمیزی خودرو‌ها در یک شهر می‌تواند نشانه توجه مردم آن شهر به موضوع پاکی و پاکیزگی باشد و بر این اساس سوأل این‌جاست که چرا در شهر ما باید از هر ۱۰ ماشین، ۹ ماشین کثیف باشد؟

اتفاق‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگ ترافیک افتاده است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به مطالعه‌ای که نتیجه آن در یکی از کتاب‌های حوزه فرهنگ منتشر شده، اظهار کرد: تنها ۵ درصد مردم قانون شکن هستند اما ۹۰ درصد مردم استعداد زیر پا گذاشتن قوانین را دارند و باید آن‌قدر تلاش کنیم تا به روزی برسیم که صددرصد مردم ما به قانون احترام گذاشته و مقررات را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه فرهنگ ترافیک می‌تواند نشان دهنده تمدن ما باشد، تصریح کرد: در چند سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ ترافیک افتاده و امروز رفتار رانندگی نسبت به چند سال گذشته بهتر شده و رانندگان بیشتر قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند.

وی تمرین کنترل سرعت هنگام رانندگی را به مثابه تمرینی برای رعایت اخلاق شهروندی در جامعه دانست و اظهار کرد: اگر رفتار ترافیکی شهروندان اصلاح شود، بسیاری از رفتارهای اجتماعی از جمله خشونت و عصبانیت اصلاح می‌ - شود.

حجت‌الاسلام امرودی رفتارهای ترافیکی را نمایشگاه اخلاق و رفتار مردم و فرهنگ و هویت جامعه دانست و تصریح کرد: خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر به منزله نمایشگاه بزرگی است که در آن رفتارهای ترافیکی رانندگان خودروهایی که رفت و آمد می‌کنند، به نمایش گذاشته شده و در معرض قضاوت قرار می‌گیرد.

دنیامالی: فعالیت‌های آموزشی تلفات رانندگی در تهران را کاهش داده است

همچنین رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه عدم رعایت نظام مهندسی در ساخت بزرگراه‏‌ها و خیابان‏‌ها از گذشته، امروز مشکلات زیادی را برای تهران ایجاد کرده، گفت: به‌‌ همان نسبت که از مردم انتظار داریم تا قانون را رعایت نمایند، از مسئولان نیز انتظار می‌‏رود تا با اصلاح و بهبود شبکه‏ معابر و پیاده‌سازی نظام صحیح مهندسی در معابر شهری، مردم را به سمت رانندگی درست و رفتار منطقی هدایت کنند.

احمد دنیا‏مالی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی مناسب‌ترین راه حل مشکل ترافیک تهران است، افزود: فقط نباید مردم را مقصر بدانیم، بلکه با برنامه‏ریزی‌های گسترده باید شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی استاندارد، ایمن و مطلوب را برای همگان تأمین کنیم و سپس از مردم بخواهیم از وسیله نقلیه شخصی خودشان استفاده نکنند.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‏ریزی‏های گسترده آموزشی در حوزه فرهنگ‌سازی ترافیک برای عموم شهروندان به ویژه برای کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با افزایش فعالیت‏های آموزشی در زمینه فرهنگ ترافیک از سوی مدیریت شهری در سال‌های اخیر شاهد کاهش قابل توجه آمار تلفات انسانی ناشی از تصادفات رانندگی در تهران هستیم.

رفیع: مهم‏‌ترین راه حل مشکل ترافیک تهران برنامه‌ریزی فرهنگی است

مدیرکل آموزش‏های شهروندی شهرداری تهران نیز در ابتدای مراسم مذکور با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری دومین جشنواره مشکات، گفت: این جشنواره، حرکتی آموزشی و ترویجی است که سعی دارد تا با مشارکت شهروندان، زمینه‏ زندگی هر چه بهتر آن‏‌ها را فراهم کند.

ابوالفضل رفیع با تأکید بر استقبال کم نظیر شهروندان از جشنواره مشکات، افزود: اقبال عمومی نسبت به این جشنواره نشان دهنده آن است که مدیریت شهری بیش از پیش می‌‏تواند بر روی مشارکت شهروندان برای حل مشکلات شهرشان حساب کند و البته مهم‏‌ترین راه حل برای مشکلات تهران از جمله مشکل ترافیک، برنامه‌ریزی فرهنگی است.

گفتنی است در این مراسم که محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشت، افراد برگزیده دوم و سوم جشنواره مشکات در محور فرهنگ ترافیک مورد تجلیل قرار گرفتند و از نفراتی که رتبه‌ نخست محورهای ۱۲ گانه جشنواره مشکات را کسب کرده‌اند نیز طی مراسم جداگانه‌ای در ۲۹ اردیبهشت ماه جاری در برج میلاد تقدیر به عمل خواهد آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز