خبرگزاری کار ایران

واکنش تعدادی از اعضای شورا به حادثه واژگونی اتوبوس؛

یک نفر استعفا دهد / کاش اتوبوس زبان داشت

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۹۳۸

اقبال شاکری: بی‌زبان‌ترین عاملی که در این حادثه بار‌ها از آن اسم برده می‌شود اتوبوس است. کاش اتوبوس زبان داشت و همه چیز را اعلام می‌کرد. / دنیامالی: سوال اینجاست که چرا سازمان استاندارد این اتوبوس را تایید کرده است و پلیس راهور نیز اجازه شماره گذاری آن را داده است.

در جلسه امروز شورای شهر تهران تعدادی از اعضا نسبت به واژگونی یک دستگاه اتوبوس در روز گذشته که به کشته شدن هفت نفر انجامید واکنش نشان دادند و خواستار معرفی مسئول این حادثه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا اعضای شورای شهر پس از ارائه گزارش توسط معاون شهردار درباره حادثه واژگونی اتوبوس نسبت به اتفاق رخ داده و مطالب عنوان شده توسط معاون شهردار واکنشهای مختلفی نشان دادند.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه حداقل باید امروز در شورای شهر عزای عمومی اعلام می‌شد، اظهار کرد: اگر یک نفر از این افراد عضو خانواده ما بودند قطعا فضای امروز شورا متفاوت بود.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی برای ایمن سازی سفرهای درون شهری با اتوبوس‌های گاز سوز و غیره برگزار شده است اظهار کرد: در این حادثه خطای انسانی اساسی‌ترین بحثاست. در تمامی تصادفات جاده‌ای ریلی و هوایی عوامل انسانی ۹۰درصد است و در همه دنیا این موضو ع با سختگیری تمام پیگیری می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این راننده با سابقه ۱۰ سال که ۸ سال آن راننده بین شهری بوده است نباید در مسیر کندروی لوپ با سرعت ۵۰ کیلومتر اینگونه رانندگی می‌کرد، اعلام کرد: قطعا با شرایط موجود بازهم شاهد این حوادثخواهیم بود. در واقع براساس گزارش پلیس بی‌احتیاطی راننده و بی‌مبالاتی شرکت اسکانیا و عقاب نشان نیز قابل مشاهده است.

دنیا مالی با بیان اینکه نمی‌خواهیم قضاوت کنیم چه کسانی تخلف کرده‌اند اظهار کرذ: سوال اینجاست که چرا سازمان استاندارد این اتوبوس را تایید کرده است و پلیس راهور نیز اجازه شماره گذاری آن را داده است.

در ادامه جلسه محسن سرخو دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل شورا با بیان اینکه با تمام احترامی که برای معاون شهردار دارم اما قصور اصلی در این حادثه متوجه شهرداری تهران است، اظهار کرد: از سال ۸۶ شهرداری تهران فرصت داشته است تا داخل این اتوبوس‌ها را با شیشه‌های سکوریل ایمن کند که این کار را انجام نداده است.

وی خطاب به مسولین شهرداری گفت: اگر نمی‌توانستید به ما می‌گفتید تا ما این کار را انجام می‌دادیم. یعنی چه که می‌گویید ۳هزار اتوبوس در شهر تهران مثل بمب در حال حرکت هستند؟ یعنی شما نمی‌توانید مشکلات را حل کنید؟ اگر نمی‌توانید طرحتان را بدهید ما اجرا کنیم؟ مدیریت شهری مکلف به رفع این معایب است.

سرخو ادامه داد: با اینکه ۷ سال است که می‌دانید این اتوبوس چه مشکلاتی دارد اما نسبت به رفع آن اقدام نکرده‌اید. او ادامه داد: بهتر است کمیته یا کارگروهی متشکل از کمیسیون عمران و نظارت شورا به ریاست شخص مسجد جامعی این موضوع را با قید فوریت بررسی کنند که مشکل از کجاست و بررسی شود که قراردادی که با شرکت منعقد شده است به چه صورت بوده است و آیا این شرکت صلاحیت دارد یا نه.

وی صراحتا اعلام کرد: اگر در این حادثه یکی از نزدیکان مدیران شهری حضور داشتند آیا باز هم اینگونه برخورد می‌شد؟
وی از ریاست شورا خواست تا برای دلجویی خانواده‌های داغداران و کاهش آلام آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند و گفت: در یکی از کشورهای شرق آسیا به دلیل غرق شدن یک کشتی نخست وزیر آن کشور استعفا داده است این را تنها برای اطلاع می‌گویم.

در ادامه نیز رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر نیز با بیان اینکه این جمع بندی توسط مدیریت شهری عذر بد‌تر از گناه است تاکید کرد: افکار عمومی پذیرش این نوع حوادثرا ندارد. حوادثنادر یعنی حوادثی که هر ۵ یا ۱۰سال اتفاق می‌افتد نه مشابه این حوادث.

وی با بیان اینکه چرا باید شیشه اتوبوسی که به کرار مشکلات آنرا دیده‌ایم و نا‌ایمن بوده است، رفع نقص نشده باشد؟ تصریح کرد: ما راننده تاکسی را مکلف می‌کنیم که رنگ لباسش یا کاور ماشینش از یک رنگ خاص تبعیت کند و اگر این کار را انجام ندهد با آن به شدت برخورد می‌کنیم حال چرا از کنار شیشه‌های اتوبوس به راحتی رد می‌شویم؟ در گزارش پلیس راننده و شرکت سازنده هر دو مقصر اعلام شده‌اند.

وی با بیان اینکه کسانی که می‌دانستند این اتوبوس استاندارد نیست و ساکت مانده‌اند توضیح بدهند! در خواست کرد: به عنوان نماینده مردم لایحه‌ای تنظیم و به قوه قضاییه ارسال شود که خریدران این نوع اتوبوس‌های غیر استاندارد را شناسایی کنند و دریابند استاندارد بودن آن‌ها راتایید کرده‌اند این موضو ع پیگیری شود.

مختاباد دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ما از مردم می‌خواهیم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند در حالی که معاون شهردار می‌گوید ۳هزار اتوبوس که بمب متحرک هستد در شهر فعالیت می‌کنند تصریح کرد: دوستان طرح ترافیک را بردارید بگذارید مردم با خودرو‌های خودشان تردد کنند.

وی ادامه داد: من چگونه به دخترم بگویم سوار اتوبوس شود وقتی اتوبوسهای ما بمب متحرک هستند.

وی با اشاره به اینکه نخست وزیر کشور کره به خاطر یک حادثه رخ داده استعفا داده است، گفت: یکی از مسئولین باید استفعا بدهد. خانواد‌ها شکایت کنید. تحریم‌ها بهانه شده است. نمی‌شود که جان ۸ نفر گرفته شود.

معصومه آباد نیز بابیان اینکه ما اتوبوسهای اسکانیا ارابه‌های مرگ می‌دانم تصریح کرد: این اتوبوس در جاده ایذه یک بار ۱۸ دانش آموز و یکبار ۲۰نفر دیگر را تلف کرده است. پلیس راه نیز اعلام کرده است که ۱۰درصد از سهم جابجایی مسافران با اتوبوسهای اسکانیا انجام می‌شود اما ۵۲درصد از تلفات شهری را به خود اختصاص داده است.

وی از شورا خواست تا مانع شماره گذاری این اتوبوس‌ها شود و تاکید کرد: روزانه هزار اتوبوس اسکانیا تولید می‌شود این درحالی است که ما قوانینی در ارتباط با ایمنی نداریم.

محمد حقانی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه بهتر است در بعد عامل انسانی توجه بیشتری داشته باشیم تصریح کرد: متاسفانه محل استراحت کارگران رفتگران و رانندگان شهرداری از حداقل استاندارد برخوردار است. پیمانکارن شهرداری در تمامی زمینه‌ها از کارگران سفته و چک می‌گیرند و قانون کار را رعایت نمی‌کنند.

پرویز سروری با اشاره به اینکه وزارت کشور اتوبوسهای اسکانیا را به شهرداری واگذار کرده است، تصریح کرد: شهرداری در آن زمان این اتوبوس‌ها را قبول نمی‌کرد اما با فشار در ‌‌نهایت آن‌ها را پذیرفت.

وی تاکید کرد بهت راست به شهرداری اجازه دهیم تمام نیاز‌های خود را از خارج از کشور تهیه کند چرا که تولیدات داخلی استاندارد نیست.

مجتبی شاکری نیز پس از شنیدن اظهار نظر اعضا گفت: ما همه می‌دانیم وضعیت به چگونه است اما چاره‌ای ندرایم چرا باید مشکل را بیش از حد جلوه دهیم. قطعا این گریبان مملکت را می‌گیرد طوری از مشکلات بگویید که قابل اصلاح باشد. هواپیمای ما نیز استاندارد نیست مهم مدیریت ما است.

وی خطاب به اعضا گفت: پروژه استعفا را رها کنید. یکبار در مملکت این اتفاق افتاد چه شد؟ موج ایجاد شده ابتدا گریبان مدیریت شهری را می‌گیرد و بعد ریاست جمهوری و این‌ها به ضرر ماست.

اقبال شاکری دیگر عضو شورا نیز بابیان اینکه ما برای اینکه یک بازیکن را حفظ کنیم حاضریم هزینه زیادی را پرداخت کنیم و عزممان جدی است اما برای پروژه‌های حمل نقل نه، تصریح کرد: بی‌زبان‌ترین عاملی که در این حادثه بار‌ها از آن اسم برده می‌شود اتوبوس است. کاش اتوبوس زبان داشت و همه چیز را اعلام می‌کرد. چرا مجموعه عوامل شهرداری بازرسی دقیقی را انجام ندادند و اجازه دادند ریسک کار افزایش یابد.

در پایان احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران با تشکر از اظهار نظر اعضا در این حادثه گفت: در گام نخست باید شهردرای را مکلف کنیم به آسیب دیدگان این حاثه به طور کامل رسیدگی کند. او ادامه داد: اگر نیاز به مجوز باشد شورا آنرا صادر می‌کند اما به خانواده این افراد رسیدگی کامل شود. همچنین آقای حافظی رئیس کمیسیون سلامت نیزاز نزدیک این مسائل را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه این حادثه تاثیرات روانی زیادی را بروری مسولان خواهد داشت تصریح کرد: من از تمامی مصدومان عیادت کردم اما موفق شدم با چند نفر آن‌ها گفتگو کنم در تمامی موارد مصدومان اعلام کردند راننده سرعت بیش از حد داشت و حتی سبقت و صحبت با موبایل را نیز اشاره کردند. در واقع باید موضوع عامل انسانی توسط مدیریت شهری مدیریت شود.

وی با بیان اینکه می‌توان با مدیریت خطاهای انسانی را کاهش داد اعلام کرد: باید نوع قرارداد با شرکت مربوطه و نحوه فعالیت آن‌ها کاملا مشخص شود. امروز افکار عمومی درگیر این مسئله شده است. همانند موضوع آتش نشانی در آن موضوع با ورود اعضا شاهد بودیم که چگونه مسئله آتش نشانی مدیریت شد. بدون شک ورود ما به این موضوع نیز تاثیر گذاری خاص خود را خواهد داشت.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه آیا راننده این اتوبوس واجد شرایط کافی بوده است تصریح کرد: ما باید این مسئله را درمورد سایر رانندگان بررسی کنیم که آیا دارای واجد شرایط هستند یا نه عامل انسانی قابل حل است شهرداری نیز باید درنوع قراردادهای خود باشرکت‌ها جدی‌تر عمل کند.

وی در پایان از کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا خواست تا موضوع را به دقت بررسی کند و گزارش آنرا در صحن قرائت کند. همچنین کمیسیون نظارت بر حقوقی نیز از نظر حقوقی موضوع را پیگیری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز