خبرگزاری کار ایران

مسجد جامعی برای سومین بار در شهر ری‏؛

از تب و تاب هنر تا هیاهوی صنعت

کد خبر : ۱۵۶۸۳۹

به زودی موزه مشاهیر ری در خانه آیت الله فیروزآبادی تاسیس می شود / حفظ مقبره استاد لرزاده، به جهت ساخت مساجدی با معماری های زیبا در تهران، از وظایف ماست و این بنا باید یک الگوی معماری اسلامی باشد.

ایلنا: رئیس شورای شهر تهران در نخستین برنامه کشف تهران خود در سال جدید، به منطقه ۲۰ رفت و پس از دیدار با هنرمندان نقاش و سفالگر از مکانهایی چون بقعه جوانمرد قصاب، بقعه متبرکه بی بی زبیده(س)، مسجد افضلیه(قرائت خانه و مدفن خانوادگی استاد لرزاده)، بیمارستان فیروزآبادی، ایستگاه راه آهن شهرری، قلعه الیمان و تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران، دیدن کرد.

به گزارش ایلنا، احمد مسجد جامعی صبح جمعه، پس از زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) به دیدار اکرم سرتختی، یکی از هنرمندان این منطقه رفت و از آثار وی دیدن کرد.

بر اساس این گزارش اکرم سرتختی، از سن ۵۰ سالگی فعالیت هنری خود را در زمینه نقاشی آغاز کرد و با وجود بی سواد بودن، در ۱۷ نمایشگاه داخلی و ۴ نمایشگاه بین المللی شرکت کرده و مورد تقدیر قرار گرفته است. نقاشی های بداهه این هنرمند در عین سادگی بسیار زیبا و برگرفته از فرهنگ و آیین ایرانی بودند و مورد استقبال حاضران قرار گرفتند.

در این دیدار قرار شد با همکاری شهرداری منطقه، نمایشگاه نقاشی، کارگاه آموزشی و کلاس نقاشی برای سالمندان برقرار شود.

بقعه جوانمرد قصاب که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و دارای معماری زیبایی است، مقصد بعدی مسجد جامعی و همراهانش بود.

وی پس از حضور بر سر بقعه جوانمرد قصاب و قرائت فاتحه گفت: بهتر است کل بنا با توجه به معماری سقف بنا، که بسیار زیباست مرمت و بازسازی شود و صنف قصاب ها نیز در این کار مشارکت داشته باشند تا نمادی برای قصاب ها در تهران شود.

رئیس شورای شهر تهران، سپس به بقعه بی بی زبیده(س) رفت و از این بنا دیدن کرد. مسجد جامعی پس از بازدید از این بنا که مربوط به دوره قاجار بود، با ابراز تاسف از تغییرات غیر اصولی در بازسازی این بقعه اظهار داشت: اگر قرار است بازسازی و مرمتی توسط سازمان اوقاف انجام گیرد، باید با رعایت ویژگی های معماری بنای قدیمی صورت گیرد تا شکل معماری بنا حفظ شود.

وی سپس به مسجد افضلیه، قرائت خانه و مدفن خانوادگی استاد لرزاده رفت و در این بازدید تصریح کرد: حفظ مقبره استاد لرزاده، به جهت ساخت مساجدی با معماری های زیبا در تهران، از وظایف ماست و این بنا باید یک الگوی معماری اسلامی باشد.

یکی از نکات قابل توجه در بازدید امروز رئیس شورای شهر تهران، حضور در بیمارستان فیروزآبادی و کاشت نهال به یاد و احترام مشاهیر شهرری همچون آیت الله فیروزآبادی، پهلوان ملاعلی چراغچی، سیدرضا میرفتاح، خاله حُسنی، مرشد ترابی و چند تن دیگر از این بزرگان بود.

مسجد جامعی پس از کاشت این نهال ها تاکید کرد که به زودی موزه مشاهیر ری در خانه آیت الله فیروزآبادی تاسیس می شود.
وی پس از کاشت نهال و قرائت فاتحه برای شادی روح این بزرگان، به قلعه الیمان یکی از بناهای تاریخی این منطقه رفت و از این بنای تاریخی بازدید کرد.

از نکات قابل تامل در دیدار رئیس شورای شهر تهران از این قلعه، اوضاع تکان دهنده زندگی برخی از ساکنان آن محل بود که همه حاضران را متاثر کرده و مقرر شد شهردار منطقه ۲۰ و فرماندار شهرستان ری، به اوضاع نابسامان آنها رسیدگی کنند.
تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران، مقصد بعدی مسجد جامعی و گروه کشف تهران بود.

وی پس از بازدید از قسمت های مختلف این تصفیه خانه و توضیحات کارشناسان، گفت: آب این تصفیه خانه برای کشاورزی و فضای سبز استفاده و از گاز فاضلاب نیز در این تصفیه خانه برق تولید می شود.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر مساله کم آبی در تهران خاطرنشان کرد: یکی از راه هایی که می شود این کمبود آب را مهار کرد، استفاده مجدد از آب فاضلاب تهران است.

وی در ادامه کارگاه سفالگری، ایستگاه راه آهن شهرری و چند مزرعه سبزی کاری این منطقه دیدن کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز