خبرگزاری کار ایران

مسجد جامعی انتقاد کرد؛

ساخت و سازهای ممنوع شهر در حریم شهر‌ها اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۳۸۲

کجای معماری ما هرم داریم که بنای پارلمان ما هرم دارد، این بنا نسبتی با معماری و شهرسازی ما ندارد و نباید همیشه بگوییم چرا مردم این طور می‌سازند / ما با ساخت و ساز در ارتفاع ۱۸۰۰ متر در تهران مشکل داریم و این ساخت و ساز‌ها جلوی جریان باد را می‌گیرد.

ایلنا: رئیس شورای شهر تهران گفت: ساخت و سازهایی که در شهر ممنوع است در حریم شهر‌ها اجرا می‌شود و گاهی هم حریم‌ها تبدیل به شهرهای خوابگاهی می‌شوند که امکانات ندارند.

به گزارش ایلنا، " احمد مسجدجامعی " در اولین گردهمایی روسای شورای شهرهای کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها با اشاره به اینکه مشکلات محلی به شورا‌ها ارجاع داده می‌شود، گفت: تلقی به وجود آمده این است که ما باید پاسخگوی انتظار بخش‌های مختلف باشیم.

وی ادامه داد: گاهی تلقی در ما به وجود می‌آید که ما هم یک تجارتخانه‌ایم و فکر می‌کنیم که زمین و آسمان مال ماست و هرجور بخواهیم می‌توانیم مجوز بدهیم. ما نمی‌توانیم هر زمینی را بفروشیم چون زمین برای شهر است و نه برای ما و نه برای شهرداری.

وی همچنین به حادثه آتش سوزی در خیابان جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: خانواده قربانیان آن حادثه هم گفتند که نگاه ما به شوراست.

وی تاکید کرد: تکیه مردم به ما یک سرمایه اجتماعی است و حفظ این سرمایه اجتماعی مهم‌ترین وظیفه شوراهاست.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به جلسه اعضای شورای شهر و شهرداری با مقام معظم رهبری گفت: ایشان گفتند تهران پیشانی شهرهای کشور است؛ این پیشانی را آراسته کنید. یکی از مواردی که مقام معظم رهبری درباره تهران مطرح کردند، عدم تجاوز به منابع طبیعی بود.

وی با اشاره به نام‌های ونک، وردآباد و غیره برای محلات تهران و اینکه در گذشته هم هر محله به طبیعت آن معروف بوده است گفت: آنچه دارد اتفاق می‌افتد این است که طبیعت در حال از بین رفتن است.

مسجدجامعی با بیان اینکه مطلب بعدی مطرح شده در جلسه با رهبری مراعات اقتضای کوهپایه بود، گفت: ما با ساخت و ساز در ارتفاع ۱۸۰۰ متر در تهران مشکل داریم و این ساخت و ساز‌ها جلوی جریان باد را می‌گیرد. تهران برای حل آلودگی نیاز به جریان باد دارد که از غرب به شرق است و آلودگی‌هایی که در اثر استقرار صنایع در غرب به وجود می‌آید وارد تهران می‌شود. ساخت و ساز در کوهپایه نیز به آلودگی آب شرب منجر می‌شود.

مسجدجامعی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با معماری ایرانی اسلامی گفت: سبک زندگی بیش از هر چیز در مناسبات شهری جلوه می‌کند و یکی از جلوه‌های اصلی مدنیت در ساخت و ساز است.

وی ادامه داد: ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی با ساختمانی که در ۱۰۰ سال پیش و در دوره مشروطیت ساخته شد مشاهده و حس و حال و معماری و نما و مصالح این دو را با هم مقایسه کنید، ببینید کدامیک با معماری و روحیه ما نسبت نزدیکتری دارد. کجای معماری ما هرم داریم که بنای پارلمان ما هرم دارد، این بنا نسبتی با معماری و شهرسازی ما ندارد و نباید همیشه بگوییم چرا مردم این طور می‌سازند.

وی همچنین از نمایندگان مراکز استان‌ها و شوراهای اسلامی کلان شهر‌ها خواست اگر کمیسیون معماری و شهرسازی ندارند، اضافه کنند و گفت: ‌ این کمیسیون دستگاه متناظر با صحبت‌های مقام معظم رهبری در شورا ست و در شهرداری هم باید اجرا شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در رابطه با حریم شهر‌ها با اشاره به جمعیت ۸.۵ میلیونی تهران و پنج میلیونی کلان شهر‌ها گفت: ساخت و سازهایی که در شهر ممنوع است در حریم شهر‌ها اجرا می‌شود و گاهی هم حریم‌ها تبدیل به شهرهای خوابگاهی می‌شوند که امکانات ندارند.

وی درباره امور فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت شهر‌ها متنوع شده است گفت: آدم‌های مختلف در شهر‌ها محصولات مختلفی می‌خواهند، در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند به فکر فرهنگسازی باشیم. بدون فرهنگسازی موفقیت بسیار پرهزینه است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سلامت با بیان اینک شهروندان اولین چیزی که انتظار دارند حفظ جانشان است به تلاش‌های انجام شده برای پیگیری حادثه آتش سوزی در خیابان جمهوری اشاره کرد و گفت: سلامت امر مهمی است و کمیسیون سلامت را برای این گذاشته‌ایم که پیوسته ابعاد مختلف را رصد کند.

مسجدجامعی به علاوه با بیان اینکه ارائه راهکار وظیفه شورا نیست و وظیفه شورا توجه به بحثسلامت است خطاب به حاضران خاطر نشان کرد: به عنوان نمایندگان شورای شهر و نمایندگان دولت محلی اگر در اینجایگاه نشسته‌اید نسبت به سلامت مسئولیت دارید و این امر باید دائما رصد شود.

رئیس شورای شهر تهران در رابطه با حوادثغیرمترقبه به بحران برف در مازندران اشاره کرد و گفت: ‌ در آن زمان شورای شهر دست شهرداری را برای کمک به مازندران باز گذاشت.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به دیگر بیانات مقام معظم رهبری در جلسه با اعضای شورای شهر و شهردار گفت: ایشان مطرح کردند که در شهرداری تهران نسبت به مسائل مالی توجه شده است اما این حوزه لغزنده است و شما باید مراقب این مسئله باشید.

مسجدجامعی تاکید کرد: ‌ مسئله نظارت مسئله‌ای است که چون لغزندگی در حوزه شهر و شهرداری‌ها زیاد است باید همه به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله نظارت با اقتصاد مقاومتی بسیار همخوانی دارد گفت: برای اجرای این سخنان باید گروه‌های متناظر را ایجاد کنیم که همواره مسائل را رصد کنند به طور مثال بگوییم گروه معماری و شهرسازی چه تاثیری بر فضای شهری گذاشته است.

وی تاکید کرد: برای هر مسئله مهم باید یک کمیسیون ویژه دیده شود و بعد نوبت گزارش‌هاست که هر کدام بگویند این حوزه‌ها چه تاثیری بر شهر داشته است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه زمانی که با مقام معظم رهبری دیدار کردیم دو تن از وزرا به شورای شهر آمده بودند گفت: ایشان تاکید کردند حضور وزرا کار بسیار خوبی و تاکید کردند که از دولت‌های قبل هم این موضوع را خواسته بودند. بعد از تاکید مقام معظم رهبری این امر یک ساختار پیدا کرد و نتایجی به دنبال آورد از جمله اینکه مسئله هوای پاک به دولت کشیده شد. ما نمی‌توانیم آلودگی آب و هوا را به تنهایی برطرف کنیم زیرا همه ابعاد آن دست ما نیست.

وی با اشاره به گزارش وزیر مسکن در صحن شورا گفت: در جلسه بعد از دیدار مقام معظم رهبری از رئیس جمهور خواستیم وقتی برای دیدار با دولت بگذارند.

وی به تصمیم دولت برای ایجاد یک کارگروه ویژه برای بررسی مسائل تهران و کلان شهر‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۰ نفر از وزرا، شهردار و رئیس شورای شهر و استاندار تهران هم عضو این کارگروه هستند.

مسجدجامعی همچنین به ارائه گزارش شورای شهر از آلودگی هوا به دولت اشاره کرد و گفت: دولت برای این موضوع ردیفی تعیین کرد و مجلس هم برای موضوع بنزین پاک لایحه‌ای تصویب کرد.

مسجدجامعی همچنین تاکید کرد: این مسائل باید با استاندار تهران هم مطرح شود و حتما استاندار را هم در شورا خواهیم خواست.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با نوروز گفت: جشن نوروز همواره برگزار می‌شود زیرا یک علت تاریخی دارد، نوروز سالگرد نخستین غدیر است و برای همین خیلی محترم شمرده می‌شود.

وی از تشکیل یک کارگروه ویژه برای بررسی همزمانی تقارن نوروز با فاطمیه در شورای شهر خبر داد و از شهرهای دیگر هم خواست چنین کارگروهی تشکیل دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز