خبرگزاری کار ایران

با تصویب نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل در شورا؛

نرخ بلیت در سال ۹۳ تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۶۸

کارت بلیت الکترونیک برای والدین و همسران شهدا، جانبازان بالای ۷۰ درصد و معلولین رایگان خواهد بود. همچنین کسانی که کارت منزلت دارند و جانبازان ۲۵ درصد تا ۹۰ درصد تخفیف می‌گیرند. دارندگان کارت ویژه دانش اموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی نیز از ۵۰ درصد تخفیف بلیت الکترونیک برخوردار خواهند شد.

ایلنا: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهل و همفتمین جلسه خود " لایحه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شهر تهران " را با هدف توسعه و گسترش شبکه یکپارچه حمل و نقل عمومی چند وجهی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان به تصویب رساندند.

به گزارش ایلنا، علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی لایحه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شهر تهران با اشاره به امکانات ویژه ای که برای اقشار خاص جامعه در این لایحه در نظر گرفته شده اظهار داشت: در لایحه ای که با نظر کمیسیون عمران، کمیته حمل و نقل و کمیسیون برنامه و بودجه تهیه شده به اقشار خاص در جامعه توجه ویژه ای شده است.

قرائت بخشی از لایحه که تخفیف ویژه ای را برای اقشار خاص در نظر می گرفت؛ باعثشد اعضای شورای شهر پیشنهاد اضافه کردن اقشار دیگری از جامعه به این بخش از لایحه را ارائه کنند.

صابری عضو جدید شورا نیز با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولین مصوب سال ۸۳ مجلس گفت: بند ۱۴ این قانون صراحتا معلولین را از پرداخت هزینه های حمل و نقل درون شهری معاف کرده است. بنابراین جا دارد در این لایحه نیز برای معلولان معافیت تمام بها قائل شویم. اگر این معافیت را برای معلولان و جانبازان نمی گذارید بهتر است تخفیف هم نگذارید.

در نهایت علیرضا دبیر جمع بندی پیشنهادات ارائه شده را قرائت کرد و گفت: کارت بلیت الکترونیک برای والدین و همسران شهدا، جانبازان بالای ۷۰ درصد و معلولین رایگان خواهد بود. همچنین کسانی که کارت منزلت دارند و جانبازان ۲۵ درصد تا ۹۰ درصد تخفیف می گیرند. دارندگان کارت ویژه دانش اموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی نیز از ۵۰ درصد تخفیف بلیت الکترونیک برخوردار خواهند شد.

دریافت مبلغ ۱۵ هزار ریال بابت هزینه صدور کارت

در بخش دیگری از لایحه رییس کمیسیون برنامه و بودجه، موضوع دریافت مبلغ ۱۵ هزار ریال بابت هزینه صدور کارت برای ارائه کارت های الکترونیک اعتباری بی نام به کلیه متقاضیان را مطرح کرد و توضیح داد: این مبلغ در هنگام بازگرداندن کارت قابل استرداد است.

پیرهادی پیشنهاد داد تا همانند بسیاری از کشورها برای صدور کارت الکترونیک از مردم هزینه ای گرفته نشود و به جای آن از شرکتهای تبلیغاتی برای روی کارت ها آگهی تبلیغی بگیرند.

وی افزود: پیشنهاد می کنم از تاریخ این مصوبه، انتخاب شرکت برای صدور کارت الکترونیکی از طریق مناقصه و فراخوان عمومی انجام شود.

بهروز - قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دفاع از شهرداری و پاسخ به پیشنهاد پیرهادی توضیح داد: شهرداری تهران مناقصه ای را سه سال گذشته برگزار کرده و پیمانکار از آن زمان در حال فعالیت است. این قرارداد ۱۰ ساله از نظر قانونی اجازه برگزاری مجدد مناقصه را نمی دهد.

دوستی نیز به عنوان مخالف این پیشنهاد تاکید کرد: ما نباید وارد موضوع قرار داد شویم ممکن است با کنسل کردن این قرارداد شهرداری متضرر شود.

در ادامه بررسی بندهای دیگر لایحه، دبیر با اشاره به اینکه کارت های الکترونیک قابلیت استفاده از خدمات سایر پذیرندگان کارت بلیت الکترونیک شهر تهران از جمله پارکینگ های طبقاتی و پارکومترهای مکانیزه را خواهند داشت؛ توضیح داد: شهروندان قادر خواهند بود به دفعات نامحدود و در هر نوبت تا سقف ۵۰ هزار تومان کارت های خود را در مبادی مجاز شارژ کنند.

وی افزود: بر اساس این لایحه، شهرداری تهران مجاز است با دریافت مبلغ پنج هزار تومان بابت هزینه صدور کارت اعتباری مدت دار یکساله نسبت به ارائه «کارت بلیت الکترونیک با نام» به اشخاص با درج مشخصات شخصی آنان اقدام کند.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به افزایش قیمت کرایه حمل و نقل عمومی تخفیف های ویژه ای برای کسانی که کارت بلیت الکترونیک را با مبالغ بیشتر شارژ می کنند در نظر گرفته شده است.

تخفیف ویژه برای خرید کارت‌ها

دبیر در این باره توضیح داد: کسانی که بلیت های الکترونیک مبلغ دار ۳۰ هزار تومانی تهیه می کنند می توانند از ۱۰ درصد تخفیف برخوردار شوند. بر همین اساس تهیه کارت با مبلغ ۶۰ هزار تومان ۲۰ درصد تخفیف و کارت بلیت های صد هزار تومانی ۳۰ درصد تخفیف خواهد داشت.

بر اساستصمیم اعضای شورای شهر تهران برای سال ۹۳ بهای شارژ کارت های اعتباری مدت دار یکساله ویژه استفاده در خطوط مترو ۵۵ هزار تومان تعیین شد که تا سقف ۸۰ هزار تومان برای مسافر قابل بهره برداری است. همچنین بهای شارژ کارت های اعتباری مدت دار یکساله ویژه استفاده از خطوط اتوبوسرانی، ۸۰ هزار تومان تعیین شد. به طوری که سقف استفاده سالانه از کارتهای ویژه اتوبوس بیش از ۱۲۰ هزار تومان نشود.

دنیامالی پیشنهاد ارائه کارت مشترک در مترو و اتوبوسرانی را ارائه داد و گفت: باید مردم را تشویق کنیم مردم از کارت مشترک استفاده کنند.

احمد مسجد جامعی نیز در تایید پیشنهاد دنیامالی گفت: درست همین است که حمل و نقل شهری با یک بلیت پیوسته به یکدیگر مرتبط شوند.

اعضای شورا بعد از بررسی های انجام شدهتصمیم گرفتند برای تشویق مردم در استفاده از کارت های مشترک مترو و اتوبوس، امکان خرید کارت های سالانه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان و تا سقف استفاده ۱۵۰ هزار تومان را تصویب کنند.

دبیر در ادامه توضیح داد: شهرداری موظف است نسبت به صدور «کارت الکترونیک نیابت» و قرار دادن این کارت ها در اختیار متصدیان کنترل بلیت اقدام کند و متصدیان موظف هستند در قبال اخذ کرایه های مصوب نقدی از شهروندانی که کارت بلیت الکترونیک ندارند، مبلغ کرایه آنها را در دستگاه های پذیرنده از طریق این کارت ها ثبت کنند.

یکی از مهم ترین بخش های این لایحه درخصوص تجهیز تاکسی ها به سیستم پرداخت الکترونیک بود. دبیر در این باره تاکید کرد: شهرداری تهران باید از سال ۹۳ تمهیدات لازم برای پرداخت الکترونیک مبلغ کرایه در خطوط تاکسی رانی سطح شهر تهران را برای شهروندان فراهم کند.

در نهایت این لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

قیمت پایه مزایده غرف میادین میوه و تره بار نسبت به سال ۸۹ حداکثر ۲۰ درصد افزایش یافت

همچنین در ادامه این جلسه؛ لایحه تعیین حق بهره برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به لایحه ای که شهرداری تهران درباره قیمت پایه مزایده غرف ارائه کرده است توضیح داد: مزایده بر اساس کاربری غرفه ها ممتاز، درجه یک، درجه دو و درجه سه در چند سطح انجام می شود.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه قیمت ها از سال ۸۹ هیچ رشدی نداشته عنوان کرد: اگر قیمت ها را خیلی افزایش دهیم ممکن است غرفه داران برای پرداخت اجاره از کیفیت محصولات شان کم کنند. بنابراین حداقل رشد قیمت برای پایه مزایده ۲ درصد و حداکثر ۲۰ درصد توسط کمیسیون پیشنهاد شده است.

دنیامالی یکی از مخالفان این لایحه بود. وی اظهار داشت: من موافق میوه فروشی شهرداری نیستم و معتقدم این روش غلطی است. از آنجایی که این میادین برای تنظیم بازار و برای اقشار آسیب پذیر جامعه فعالیت می کنند نباید قیمت ها را افزایش دهیم. چه اشکالی دارد هزینه ها را از غرفه ها کم بگیریم و قیمت ها در میادین کاهش پیدا کند.

انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه پیشنهاد داد: بعضی از غرفه ها میوه ارگانیک تولید می کنند. بر این اساس پیشنهاد من این است کسانی که میوه ها را از تولید به مصرف در غرفه ارائه کرده و به صورت ارگانیک تولید می کنند تخفیف ویژه تعلق گیرد.

حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورا با اشاره به اینکه فلسفه قانونی تشکیل سازمان میادین و میوه و تره بار این بود که میوه از تولید کننده مستقیم به مصرف کننده برسد و تا جایی که امکان دارد دلال وجود نداشته باشد گفت: در قانون و آیین نامه های اجرایی هنوز این مشکل وجود دارد. طی جلساتی که با شهرداری داشتیم قرار است این مشکل حل شود اما هنوز این دلالان تهیه و توزیع میادین میوه و تره بار هستند که در تعیین قیمت ها نقش اساسی دارند.

معصومه آباد نیز اضافه کرد: مصوبه ای که شورا برای عرضه میوه های ارگانیک در میادین داشت؛ در پروسه اجرا با مشکلاتی مواجه شده است. غرفه هایی که در سازمان میادین هستند میوه ارگانیک شناسنامه دار ارائه نمی دهند.

وی تشریح کرد: از طرف دیگر میوه های ارگانیک در تمام دنیا قیمت بیشتری از میوه های دیگر دارند. چون در طول سال تنها یک بار از درخت، میوه برداشت می شود. این قیمت باید ۴۰ درصد گران تر از میوه های دیگر باشند اما در میادین گاهی ۲ تا ۳ برابر میوه های دیگر قیمت گذاری می شوند. این قیمت ها عادلانه نیستند علاوه بر اینکه شناسنامه هم ندارند.

دوستی نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به عنوان موافق این لایحه به ثابت بودن قیمت پایه مزایده از سال ۸۹ تا کنون اشاره کرد و گفت: این افزایش برای قیمت پایه مزایده است و قیمت نهایی واگذاری نیست. در برخی از غرفه ها سود فروشندگان بسیار زیاد است.

سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا از مخالفان این افزایش قیمت، با تاکید بر میزان رضایت نسبی مردم از شهرداری تهران در بازار میادین عنوان کرد: ما با افزایش نرخ در بین مردم نارضایتی ایجاد می کنیم. انگیزه اصلی مردم برای مراجعه به این مراکز خریدن میوه با قیمت مناسب است. ما نباید قیمت این غرفه ها را اینقدر افزایش بدهیم.

چمران نیز در تایید سخنان حقانی اظهار داشت: موضوعی که آقای حقانی مطرح کردند درست است. این میادین برای عرضه میوه از تولید به مصرف ایجاد شدند. اما تولید کننده ها به دلیل اینکه مدت زمان محدودی می تواند میوه را تولید کنند در ماههایی از سال که میوه تولیدی ندارند مجبور هستند از میدان مادر میوه تهیه کنند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه کسانی که در مزایده شرکت می کنند با کسانی که غرفه را اداره می کنند تفاوت دارند. سود غرفه ها آنقدر زیاد است که آنها خودشان غرفه را به شخص دیگری اجاره می دهند. و این اتفاق به دفعات متوالی رخ می دهد. بنابراین من با بالابردن قیمت غرفه ها موافق هستم. غرفه ها باید توسط کسانی که در مزایده شرکت کرده اند اداره شود.

مسجد جامعی - رییس شورا نیز در ادامه با اشاره به تقاضای زیادی که توسط مردم و شورایاری ها برای احداثبازار میوه و تره بار در شهر وجود دارد گفت: ما باید این رضایت را در بین مردم افزایش دهیم. در این غرفه ها مردم با اعتماد به شهرداری خرید می کنند. در حالی که میوه های ارگانیک غرفه ها شناسنامه ندارند و اگر ما واقعا نمی توانیم محصول ارگانیک را ارائه کنیم این عنوان را باید از روی غرفه ها برداریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، بی اطلاعی مردم و مطمئن نبودن از ارگانیک بودن میوه ها را از مشکلات میادین دانست و بیان داشت: قیمت برخی از اقلامی که در برخی میادین به فروش می رسند ازقیمت نمونه بیرون از بازار گران تر است. در بین مردم این تفکر وجود دارد که میوه ها چند کیفیت دارند و فروشنده ها میوه های باکیفیت تر را برای مشتری های خاص نگه می دارند. حیف است این سرمایه رضایتمندی که برای مدیریت شهری ایجاد شده با این حاشیه ها آسیب ببیند.

عبدالهی - معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح ایرادات وارده گفت: مردم از روند حرکت و اقدامات مراکز میوه و تره بار رضایت مندی خوبی دارند اما این به معنای نبود اشکالات نیست. در چند ماه گذشته بازدید های میدانی نشان داده با نظارت بیشتر وضعیت رو به بهبود است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه خاطر نشان کرد: همانطور که در مصوبات شورا آمده غرف به صورت مزایده واگذار می شوند. قیمت های مصوب شورا گاهی در مزایده ها به ۳ تا ۴ برابر قیمت پایه می رسد. ما تضمین می کنیم این افزایش هیچ افزایش نرخی در سطح شهر تهران در هیچ کدام از مواد غذایی میادین نخواهد داشت.

عبدالهی تاکید کرد: به فروشندگان میوه های ارگانیک بر اساس مصوبه شورا ۳۰ درصد کمتر از قیمت پایه اجاره داده می شوند. آنها باید محصولات شان را ۴۰ درصد گران تر از میوه های دیگر بفروشند که با چند مورد تخلف دیده شده بر خورد کرده ایم.

وی درباره جلساتی که هر هفته برای قیمت گذاری میوه ها برگزار می شود توضیح داد: این جلسات با حضور نماینده وزارت جهاد، وزارت صنعت و معدن و تجارت، نماینده شورا به همراه سازمان میادین برای قیمت گذاری شاخص و پایه در کشور برگزار می شود. حتی در شروع فصل که میوه های مختلف به بازار می آید ما گاهی در طول هفته ۲ تا ۳ بار شورا را تشکیل می دهیم.

عبدالهی در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم میوه ها را از تولید به مصرف عرضه کنیم. از ابتدای راه اندازی مرکز میادین در تهران که به بیش از ۳۰ سال قبل بر می گردد در ساختار با مشکلاتی مواجه بودیم. در حال حاضر بهترین روشی که ما را از هر مفسده و ارتباطات غیرسازمان بر حذر می دارد روش برگزاری مزایده است. تولید کنندگان واقعی در این روند حضور دارند و بر این اساس غرفه ها را واگذار می کنیم.

دنیامالی در ادامه گفت: باید جلوی کسانی که غرفه ها را به یک نفر دیگر اجاره می دهند گرفته شود. چرا که میادین میوه و تره بار تنظیم بازار را نیز انجام می دهد. این قیمت بازار کل کشور را تعیین می کند.

حقانی نیز از شهرداری تهران خواست به حجره های میدان مرکزی نظارت کند. وی گفت: جلوی برخی از غرفه ها افرادی نشسته اند و کاسبی می کنند. آنها دلالان اصلی در میدان میوه و تره بار هستند و فعالیت شان در بازار غیرقانونی است.

دبیر نیز تاکید کرد: شورای شهر باید لایحه واگذاری غرفه ها را اصلاح کند تا این مشکلات ایجاد نشود.

در نهایت این لایحه با اضافه شدن تبصره ای مبنی بر ممنوعیت واگذاری غرف توسط برندگان در مزایده به تصویب رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز