خبرگزاری کار ایران

کشف تهران این هفته؛

از کوخ تا کاخ

کد خبر : ۱۴۱۳۸۰

در این بازدید رئیس شورای شهر تهران به حیاط منزل امام رفت، محل زندگی شخصی امام که خاطرات زیادی دربر داشت و تا کنون کمتر دیده شده بود و شاید برای نخستین بار بود که بر روی اهالی رسانه گشوده می شد.

ایلنا: احمد مسجد جامعی با حضور در منطقه یک تهران، از مکان هایی چون امامزاده صالح(ع)، بازارچه سنتی تجریش، تکیه پایین تجریش، برخی از مشاغل قدیمی محل، کوچه ذغالی ها، حسینیه جماران، منزل تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، محله جماران، بخش های مختلف کاخ سعد آباد دیدن و با اهالی این منطقه و همچنین حضرت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی(ره) دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، رئیس شورای شهر تهران، در برنامه کشف تهران خود به منطقه یک رفت و با زیارت امامزاده صالح(ع) و حضور بر سر مزار شهدای مدفون در این امامزاده از جمله شهدای هسته ای، تهرانگردی هفتگی خود را آغاز کرد. وی همچنین بر مزار مرحوم طاهره صفارزاده، مترجم قرآن و شاعر معاصر حضور یافت و نثار فاتحه کرد.

وی پس از زیارت سرداب امامزاده و حضور در صحن اصلی، به میان مردم رفت و به درد و دل برخی از مراجعان که مشکلات‌شان را مطرح می کردند گوش داد.

مسجد جامعی سپس به بازار سنتی و قدیمی تجریش رفت و از کوچه های قدیمی این محله همچون تکیه پایین تجریش و کوچه ذغالی ها دیدن کرد و به سراغ پیشه های قدیمی که امروز به دست فراموشی سپرده شده اند رفت و با چند تن از کاسبان قدیمی محل تجریش به گفتگو پرداخت.

مقصد بعدی مسجد جامعی حسینیه جماران و منزل شخصی حضرت امام خمینی(ره) بود. در این بازدید رئیس شورای شهر تهران به حیاط منزل امام رفت، محل زندگی شخصی امام که خاطرات زیادی دربر داشت و تا کنون کمتر دیده شده بود و شاید برای نخستین بار بود که بر روی اهالی رسانه گشوده می شد. حیاط خانه و درخت گیلاسی که هنوز پابرجاست، اتاق استراحت امام، اتاق پذیرایی و حتی آشپزخانه خانه امام از محل هایی بودند که رئیس شورای شهر و همراهان از آن دیدن کردند و توضیحات متولیان را شنیدند. حیاطی که امام در آن قدم می زد و شب های ماه رمضان افطاری می‌داد. افطاری معروف حضرت امام به مسئولان کشور در آن سالها که همواره در تیتراژ اخبار پخش می شود در همین حیاط انجام گرفته است.

به گفته یکی از خادمان، امام هر سال در این حیاط به ۳ گروه افطاری می‌دادند: مسئولان نظام، اهالی محله جماران و گروه حفاظت و خادمان حسینیه جماران، هر کدام یک شب بر سر سفره اطعام امام(ره) می نشستند. از نکات قابل توجه در این دیدار، قناتی بود که مظهر آن در خانه امام بود، قناتی که آب آن وقف حسینیه جماران است و به جماران حال و هوای خاصی می داد. حسینیه جماران قدمتی صدو پنجاه ساله دارد و محل ملاقات های عمومی حضرت امام بوده است.

برنامه بعدی مسجد جامعی دیدار با نوه حضرت امام خمینی(ره) بود. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، ضمن خوشامد گویی به رئیس شورای شهر و همراهان، فرا رسیدن ایام دهه فجر را گرامی داشت و دقایقیدرباره آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامیسخنرانی کرد.

مسجد جامعی پس از گشتی در محله جماران به مجموعه کاخ سعد آباد رفت و ضمن افتتاح مجموعه آثار دیده نشده موزه هنرهای زیبا و رونمایی از یک قرآن بند انگشتی، از قسمت هایی چون کاخ شاه، موزه ملت، سینمای کاخ، کاخ احمدشاهی و دیگر بخش های این مجموعه دیدن کرد.

وی در پایان به مشکل آب مجموعه اشاره کرد و افزود: در این رابطه مذاکراتی صورت گرفت تا برای فضای سبز مجموعه تدابیری اندیشیده شود. با تاکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با حفظ طبیعت و تاریخ تهران داشتند، باید در حفظ این مکان تلاش بیشتری داشته باشیم.

احمد مسجد جامعی در بخش پایانی برنامه تهرانگردی این هفته در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی و موزه دکتر حسن حبیبی حاضر شد و سخنرانی کرد.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران باعنوان «کشف تهران» هر صبح جمعه باهدف بازدید از هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی بامسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف تهران انجام می‌پذیرد که این هفته به مناسبت سالگرد ورود تاریخی حضرت امام به ایران به منطقه یک و به ویژه محله جماران اختصاص یافته بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز