خبرگزاری کار ایران

از سوی رئیس شورای شهر تهران؛

شهرداری تهران ملزم به حفظ و بازسازی عمارت عین الدوله شد

شهرداری تهران ملزم به حفظ و بازسازی عمارت عین الدوله شد
کد خبر : ۱۱۴۸۰۲

از شهرداری تهران می‌خواهیم تا عمارت عین الدوله را از لیست فروش املاک قابل فروش شهرداری تهران خارج سازد و علاوه بر آن ایمن سازی گودبراری را نیز در دستور کار قرار دهد.

ایلنا: رئیس شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم به حفظ و بازسازی عمارت عین الدوله کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک حفظ و بازسازی عمارت و باغ معروف به عین الدوله بررسی و در ‌‌نهایت به تصویب رسید.

تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران درباره این یک فوریت گفت: عمارت عین الدوله در سال ۷۱ به تملک شهرداری تهران در آمد که مساحت آن ۱۱ هزار متر مربع بود در سال ۷۷ و در زمان مدیریت الویری در شهرداری تهران ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع از این عمارت به یک فرد فروخته شد.

وی ادامه داد: در همین راستا هزار اصل نهال قطع شد که کاملا این امر تخلف بود چرا که این ملک به ثبت آثار ملی رسیده بود.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به گودبرداری ۱۸ متری در این ملک اظهار کرد: ‌به مدت ۱۵ سال است که این گودبرداری بعد از درخواست سازمان میراثفرهنگی متوقف شده است و هم اکنون به دلیل گودبرداری احتمال آسیب دیدن خود عمارت در ضلع شمالی چند واحد مسکونی در ضلع غربی و آسیب اجتماعی به خوابگاه دانشجویان دختر در ضلع شرقی مطرح شده و باید هرچه زود‌تر ایمن سازی لازم برای گودبرداری انجام شود.

تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۰ یک بار دیگر این ملک توسط شهردار منطقه ۴ در دوره مدیریت قالیباف به فروش رسیده است ادامه داد: در همین راستا در گام نخست از شهرداری تهران می‌خواهیم تا عمارت عین الدوله را از لیست فروش املاک قابل فروش شهرداری تهران خارج سازد و علاوه بر آن ایمن سازی گودبراری را نیز در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین گفت: متاسفانه فردی که ادعا می‌کند مالک بخش گودبرداری این عمارت است از اهالی ساکن در حاشیه عمارت شکایت کرده است.

غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهرتهران با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته بسیاری از ساختمان‌ها بیمارستان‌ها و بناهای شهر تهران به دور ازهویت فرهنگی و هنری ساخت و ساز ایرانی اسلامی بوده است گفت: برای برج میلاد زحمت زیادی کشیده شده است اما وقتی این برج را با برج آزادی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که چقدر در ساخت این برج ظرافت و زیبایی به کار برده شده است در حالی که در سایر المان‌ها و حتی برج میلاد سازه کار بی‌روح و خشک است.

وی گفت: از این رو لازم است نسبت به حفظ عمارت عین الدوله و باغ آن از سوی شهرداری تهران اقدامات لازم انجام شود.

علیرضا جاوید معاون شهرسازی شهردار تهران که زمانی نیز به عنوان شهردار منطقه ۴ بوده است درباره این عمارت نیز گفت: تقریبا به این پرونده آشنا هستم و مساله فروش این عمارت از دهه ۷۰ مطرح شده است.

وی ادامه داد: با توافق صورت گرفته با سازمان میراثفرهنگی وقت، شهرداری اقدام به تملک این عمارت می‌کند و با توجه به شرایط روز خرید و فروش ملک بخش عمارت خریداری و محبوس می‌ماند و بخش باغ و عرصه به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع به بخش خصوص واگذار می‌شود که در همین راستا پروانه ساخت ۲۵ طبقه مسکونی و تجاری به خریدار داده می‌شود.

وی ادامه داد: این شخص نیز پس از تملک ملک آن را به شرکت سرمایه گذاری مسکن واگذار می‌کند البته شهرداری از این کار منصرف شده از ادامه کار ممانعت به عمل می‌آورد اما با توجه به مجوز در اختیار مالک وی به مراجع قضایی مراجعه کرده و حکم قضایی دریافت می‌کند و به این ترتیب جزئیات این پرونده به مراجع قضایی کشیده می‌شود و با توجه به تبعات حقوقی حکم به نفع شهرداری صادر می‌شود اما باز هم شهرداری در دوره‌ای دیگر در یک مزایده فضای باغ که گودبرداری شده را به فروش می‌رساند و در حال حاضر نیز بخش باغ و گودبرداری شده این عمارت در اختیار بخش خصوصی است و شهرداری تنها مالک ساختمان بنای این عمارت است که در حال حاضر سازمان زیباسازی از آنجا به عنوان یک فضای فرهنگی هنری بهره بردا ری می‌کند.

جاوید تصریح کرد: البته پس از اعتراض سازمان میراثفرهنگی پروانه این ملک اصلاح شده و از۲۵ طبقه به ۱۰طبقه تجاری کاهش می‌یابد.

در ادامه تندگویان گفت: سوال من از شهرداری تهران این است که چرا پس از کش و قوس فراوان و ارسال نامه سازمان میراثفرهنگی چرا شهرداری تهران در سال ۹۰ بار دیگر این ملک را در لیست املاک قابل فروش قرار داده و آن را به فروش می‌رساند که معاون شهرسازی پاسخی به این سوال نداد و تنها به کلمه دیگر اکتفا کرد.

علیرضا دبیر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز از عدم حضور شهردار منطقه ۴ در دوره مربوط به پرونده انتقاد کرد و گفت: بهتر بود در این جلسه یا جلسات کمیسیون شهردار منطقه آمده و در راستای ارائه توضیحات به شورا می‌آمد.

به گزاش خبرنگار ایلنا در پایان رئیس شورای شهر تهران با اصلاح یک فوریت و کسب آراء نظر اعضا شهرداری تهران ملزم به حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین الدوله کرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز