خبرگزاری کار ایران

در صورت تخصیص اعتبار به زودی محقق می‌شود؛

احداث و راه‌اندازی پروژه آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان‌جنوبی، گفت: احداث و راه‌اندازی پروژه آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور جزء مهمترین برنامه‌‌های این اداره برای امسال ‌خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، علیرضا رفیعی‌پور مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، با اشاره به برنامه‌های شاخص اجرایی دامپزشکی در سال گذشته، اظهار کرد: در نظر داریم در صورت تخصیص  اعتبار لازم پروژه آزمایشگاه تخصصی شرق کشور را تا پایان سال تکمیل و تجهیز کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های که برای پیشگیری از بروز بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق مبارزه با کنه انجام شده است، ادامه داد: ناقل بیماری بوسیله سم‌پاشی گسترده دام‌ها و نظارت بر ذبح بهداشتی دام‌ها در کشتارگاه و همچنین تشویق خیران و سوق دادن ذبح دام‌های نذری در ایام مذهبی از جمله عید قربان و ایام محرم به کشتارگاه‌های دام انجام  شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی کیفی مراکز عرضه گوشت قرمز برای اولین بار در کشور توسط دامپزشکی بیرجند، بیان کرد: این طرح با هدف ارتقای شاخص‌های بهداشتی و نظارت بهتر بر مراکز توزیع فرآورده‌های خام دامی و تامین سلامت مردم و بهداشت عمومی جامعه اجرا شد.

رفیعی‌پور با اشاره به برنامه‌هایی که در رابطه با حفظ و حراست از سرمایه دامی استان انجام شده، عنوان کرد: حمایت از تولید کنندگان از طریق ارایه خدمات به صورت رایگان و بهداشتی همچنین توزیع نهاده‌ها و سموم رایگان در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی استان برای حفظ سرمایه دامی استان انجام شده است.

وی ادامه داد: نظارت دقیق بر تردد و جابجایی دام‌ها بویژه برخورد با دلالان دام با هدف پیشگیری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نیز جزء برنامه‌های  مهم این اداره بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با توجه به بروز سویه جدید بیماری تب برفکی در تمام مناطق کشور،  افزود:  استان با اجرای برنامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون گسترده دام‌ها تنها استان کشور بود که از این بیماری  و خسارات جبران ناپذیر آن مصون ماند.

رفیعی‌پور همچنین با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از استان‌های کشور،  تاکید کرد: با همت پرسنل دامپزشکی و رعایت ضوابط بهداشتی، جزء معدود استان‌هایی عاری از این بیماری بودیم.

وی با اشاره به کسب عناوین متعدد کشوری و استانی در حوزه‌های مختلف، یادآور شد: کسب رتبه دستگاه برتر در استان در ارزیابی عملکرد، کسب رتبه اول در بین ادارات کل دامپزشکی کشور در حوزه شاخص‌های عمومی و اختصاصی، کسب رتبه اول در ادارات روابط عمومی،آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء عناوین متعدد کشوری و استانی در حوزه‌های مختلف جزء عناوین متعدد کشوری و استانی بوده که کسب شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه این اداره در جشنواره‌های بین المللی و ارایه مقالات علمی به عنوان تنها نماینده ادارات کل دامپزشکی کشور شرکت داشته است، ادامه داد: همچنین امضاء تفاهم نامه‌های همکاری با دستگاه‌های مرتبط از جمله نیروی انتظامی، بسیج سازندگی، حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و سایر ادارت با هدف ارتقای مباحث بهداشتی انجام شده است.

رفیعی‌پور با اشاره به اهم برنامه‌های امسال دامپزشکی، تاکید کرد: اجرای دقیق برنامه‌های بهداشتی طبق برنامه زمانبندی و تحقق پیش بینی فصلی مایه کوبی دام و طیور، توجه ویژه به حوزه آموزش در سطوح مختلف از جمله بهره برداران و تولیدکنندگان صنعتی و سنتی و متصدیان مراکز عرضه جزء مهم‌ترین برنامه‌های امسال است.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم رتبه بندی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با اولویت مراکز عرضه مرغ در بیرجند و در صورت امکان در سایر شهرستان‌های کشور اجرایی خواهد شد، بیان کرد: همچنین پیگیری در خصوص دریافت کد IR برای کشتارگاه طیور و در مرحله بعد برای کارخانه خوراک دام و طیور با هدف ارتقای مسایل کیفی و بهداشتی و همچنین افزایش صادرات فرآورده‌های خام دامی خوراکی و غیرخوراکی در راستای ارز آوری و رونق اقتصادی استان جزء مهم‌ترین برنامه‌‌های این اداره خواهد بود.

 

کد خبر : ۴۰۳۲۴۸