خبرگزاری کار ایران

بازار داغ تکه‌پرانی در اختتامیه جشنواره‌ سی‌وسوم فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۳۲۴

جشنواره فیلم فجر با بازار داغ تکه‌پرانی به کار خود پایان داد. از کنایه‌ی فرشته طائرپور به رییس‌جمهور که وقتی را برای فیلم دیدن اختصاص دهد تا تهیه‌کننده‌‌ای که خطاب به ابوبی گفت: مواظب باشد که توپ جمع‌کن‌ها با دست به ما گل می‌زنند.

سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر شب گذشته(۲۲ بهمن) درحالی به کار خود پایان داد که نه تنها مراسم اختتامیه با یک ساعت تاخیر آغاز شد بلکه بی نظمی خاصی نیز در آن دیده می شد بی نظمی که از مراسم افتتاحیه نیز بیشتربود از طرف دیگر بازار تکه‌پرانی در آن بسیار داغ بود. از کنایه‌ی فرشته طائرپور به رییس‌جمهور که وقتی را برای فیلم دیدن اختصاص دهد تا نارضایتی نیکی کریمی از هیات داوران برای عدم توجه به فیلمش و تهیه‌کننده‌ی سه فیلمه‌ی جشنواره که خطاب به ریییس سازمان سینمایی گفت: مواظب باشد که توپ جمع‌کن‌ها با دست به ما گل می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مهرداد اسکویی در پایان مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان سینمای مستند، از حال ناخوش زاوان قوکاسیان خبر داد و گفت: فیلم کوتاه و سینمای مستند ما به قلم و نگاه او نیاز دارد و امیدوارم امشب به میمنت این جشن سینمای ایران، به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی توجه ویژه‌ای به شرایط او داشته باشند.

او ادامه داد: سینمای ما، فیلم کوتاه و به ویژه سینمای مستند، به نفس‌های زاون به قلمش و پا به پا آمدنش مدیون است.

خسرو سینایی و رضاداد برای تقدیر از دو اثر انیمیشن شاهزاده و روم و مبارک که به دلیل عدم امکانات از بخش مسابقه جشنواره کنار گذاشته شده بودند، روی سن حاضر شدند و جوایزی را به تهیه‌کنندگان این دو اثر تقدیم کردند.

سینایی که از مستندسازان و فیلمسازان قدیمی سینمای ایران است، با بیان این مطلب که شاید حس من را تنها دو یا سه نفر در این سالن درک کنند؛ گفت: ٥٠ سال قبل آرزوی من و همنسلانم این بود که به سینما تنها به‌عنوان یک سرگرمی نگاه نشود و به‌عنوان هنر شناخته شود و امروز با آثاری که جوانان ساخته‌اند؛ حس غرور به من دست می‌دهد.

او؛ جوانان سینماگر را خطاب قرار داد و ادامه داد: جامعه ما به شما نیاز دارد. قدر سینما را بدانید و حرفه‌تان را محترم بدانید.

بهتاش صناعی‌ها؛ برنده‌ی جایزه بهترین فیلمنامه بخش نگاه نو از شمس لنگرودی و جعفری پناهی تشکر کرد.

وحید جلیلوند پس از گرفتن تندیس بلورین برای کارگردانی فیلم چهارشنبه ١٩ اردیبهشت خطاب به دبیر جشنواره گفت: آقای رضاداد سیمرغ کجاست؟ این چیست بجای سیمرغ؟

او جایزه‌اش را به پدر و مادر نازنیش تقدیم کرد و افزود: این شبه سیمرغ را به مادرم تقدیم می‌کنم نه به این دلیل که عزیزترین مادر دنیاست که هست، به این دلیل که از بچگی به من یاد داد که حق ندارم کسی را قضاوت کنم و رفتار او موجب ترغیب من برای ساخت فیلم اجتماعی شد. آن را به پدرم تقدیم می‌کنم نه به این دلیل که نازنین‌ترین پدر دنیاست، که هست. چون به من یاد داد اگر یا علی بگویی زمین نمی‌خوری.

طائرپور کارگردان فیلم‌های کودک و اجتماعی و داور بخش فیلم‌های نگاه نو روی سن حاضر شد و خطاب به رییس‌جمهور گفت: به ما وعده داده شده بود که دکتر روحانی برای اهدای جوایز بخش نگاه نو در کنار ما خواهند بود، اما ظاهرا به دلیل گرفتاری‌ این امکان مهیا نشد.

او ادامه داد: اما پیامی برای آقای روحانی دارم؛ که این سینمای محبوب و مفتخر را چه در جمع‌اش حضور داشته باشید و چه نداشته باشید متعلق به جمهوری اسلامی‌ ایران بدانید و امیدوارم فرصت پیدا کنید و این فیلم‌ها را تماشا کنید و در میان گرفتاری‌ها، هفته‌ای یکبار فرصت گذاشتن برای تماشای فیلم‌ها زیاد نیست،. فیلم‌هایی که زندگی اقشار مختلف در آن دیده می‌شود. مسائلی که در فیلم‌های این دوره بوده بهترین آینه است برای اینکه در بین گرفتاری‌ها و در اوج مشکلات هم روحتان تازه شود و هم با واقعیات جامعه و هنر سینمای ایران آشنا شوید.

در میانه برنامه؛ شهیدی‌فر اجرای مراسم را برای دقایقی به مهران مدیری سپرد و خود جایگاه مجری را ترک کرد.

با روی سن آمدن مدیری سالن غرق در شادی شد و موج کف‌ها، دست‌ها و سوت‌ها فضا را پرکرد. او ابتدا سلام مخصوصی به مهمانان ویژه ردیف اول سالن داد و به شوخی تاکید کرد که امسال فیلم سینمایی نساخته اما سال آینده قطعا می‌سازد.

مدیری با مزاح‌ و شوخ‌طبیعی همیشگی‌اش قصد شاد کردن دو چندان محفل سینمایی را داشت و گفت: مسئولیت اعلام جوایز ۴ بخش اصلی و مهیج سیمرغ یعنی بهترین فیلمنامه، فیلم، نقش اول زن و مرد را خود برعهده خواهم گرفت و لذت این کار را با شخص دیگری تقسیم نخواهم کرد.

بهمن اردلان برای صداگذاری فیلم؛ پنجمین سیمرغ خود را از جشنواره فیلم فجر گرفت.

رضا عطاران برای اعلام برنده بهترین موسیقی با یک شبه عصا وارد سن شد که موجب تعجب و شگفتی تماشاچیان شد. اما دیری نگذشت که گفت: یکی از دوستانش از او تقاضای گرفتن عکس سلفی کرده، عصای او تبدیل به دوربین شد و از روی سن یک عکس سلفی با حضار در سالن گرفت.

محمود کلاری در بخش معرفی بهترین فیلمبرداری بر این مطلب تاکید کرد که به جشن بزرگ سینمای ایران فارغ از مسابقه و رقابت به عنوان یک جشن نگاه کنیم و از آن لذت ببریم.

فائزه عزیزخانی برگزیده بخش «هنر و تجربه» با اهدای جایزه خود به کاراکتر نقش مادر که مادر واقعی خودش نیز هست، ‌ از عباس کیارستمی تقدیر کرد که به او یاد داد تا به سلیقه خود اعتماد کند.

در میانه برنامه شهیدی‌فر گفت: امشب تولد مجید مظفری و مصطفی کیایی کارگردان فیلم عصر یخبندان است. میلاد کی‌مرام نیز قبل از اعلام برنده بهترین نقش مکمل مرد ازدواج ساعد سهیلی که یکی از کاندیدها بود را به او تبریک گفت.

دیپلم افتخار نقش مکمل مرد به بهمن زرین‌پور برای فیلم حکایت عاشقی اهدا شد و مهتاب نصیرپور که بر صندلی داوران نشسته بود؛ به احترام او ایستاد.

قبل از اعلام بهترین فیلم، فیلمنامه و نقش‌های اصلی مرد و زن از شهدای فاجعه مزار شریف تقدیر شد.

باران کوثری سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را از دستان مادرش، ‌ رخشان بنی‌اعتماد دریافت کرد، ‌ گفت: باعثافتخار هر بازیگری است که از این هیات داوران جایزه بگیرد و برای من همین که اسمم در کنار نام خانم معتمدآریا و گلاب آدینه بود به اندازه سیمرغ می‌ارزید.

او با تشکر از تمام همکارانش در فیلم «کوچه بی‌نام» و تاکید بر اینکه جایزه‌اش را مدیون راهنمایی‌های فرهاد اصلانی است، ‌ بیان کرد: ‌ جایزه‌ام را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم؛ نه به خاطر اینکه پدر و مادرم هستند که تا ابد دختر رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری می‌مانم، ‌ بلکه آن را تقدیم می‌کنم به دلیل صبرشان برای دو سال تلخ خانه‌نشینی که مرا و‌ همه بهانه گیری‌های مرا و خشم‌‌ام را که ناشی از ناعدالتی بود که در حقم شده بود، تحمل کردند ‌و لحظه‌ای اجازه ندادند احساس تنهایی کنم.

کوثری خطاب به پدر و مادرش گفت: دستتان را می‌بوسم که حتی یک بار وادارم نکردید، کاری را که دوست ندارم بپذیرم. بزرگترین افتخار زندگی‌ام تا لحظه مرگم این است که اسمم زیر سایه رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری است.

سعید آقاخانی نیز که برای بهترین نقش اول مرد جایزه سیمرغ بلورین را گرفت، با اشاره به اینکه کار خود را با مهران مدیری شروع کرده؛ از اینکه نامش به عنوان برگزیده توسط مدیری خوانده شده است، ابراز خوشحالی کرد.

وی با اشاره به حضور رضا عطاران در مراسم با لحنی طنز گفت: ما برای سیمرغ‌هایمان نقشه کشیده‌ایم، چون وقتی او پارسال سیمرغ گرفت می‌خواست جفت بیندازد، اما هردو سیمرغ‌اش نر بودند و امیدوارم سیمرغ من نر نباشد تا بتوانیم سیمرغ داری راه بیندازیم.

ابوالحسن داودی؛ برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از کسانی که به او ۶ سال مرخصی اجباری دادند تا رخ دیوانه ساخته شود تشکر کرد و ادامه داد: از کسانی که این لطف را در حق من و همسرم که مردانه پای رخ دیوانه ایستاد تشکر می‌کنم.

او کنایه‌ای به سیمرغی که برای فیلم قبلی‌اش گرفته بود اما تاکنون اکران نشده زد و گفت: با وجود دادن سیمرغ به فیلم «زادبوم» اما شرایط اکرانش را مناسب نداستند، امیدوارم شرایط اکران برای هر دو فیلم مساعد شود.

نیکی کریمی برای کارگردانی «شیفت شب» و مجموعه بازی‌هایش در دو فیلم جشنواره‌ی فیلم فجر(مرگ ماهی و چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت) دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران را در بخش سودای سیمرغ دریافت کرد، در سخنانی گفت: ‌ خدا را شکر می‌کنم بعداز این همه سال کار، امشب اینجا ایستاده‌ام و این جایزه را بدون ذره‌ای حمایت یا بودن در هیچ باندی گرفتم.

او با کنایه‌ای به هیات داوران جشنواره گفت: جای عوامل خوب «شیفت شب» در کانددها خیلی خالی بود، اما به قول خانم پوران درخشنده، «هیس! دخترها حرف نمی‌زنند.»

جواد نوروزبیگی که ۶ فیلم را امسال تهیه‌کنندگی کرده بود و ٣ فیلم به بخش مسابقه راه یافت؛ مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفت‌.

او در ابتدا از مجید مجیدی بخاطر ساخت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» قدردانی کرد و دستان او را بوسید و سپس خطاب به رییس سازمان سینمایی گفت: ما بدون هدف سیاسی فیلم می‌سازیم، فیلم اجتماعی می‌سازیم، اما بعد می‌بینیم که از آثار ما چه برداشت‌هایی می‌شود. مواظب باشید. توپ جمع‌کن‌ها دارند با دست به ما گل می‌زنند.

بیتا منصوری پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم مردمی جشنواره برای فیلم رخ دیوانه این جایزه را از حیثمردمی بودن دارای ارزش دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز