خبرگزاری کار ایران

عشق، ازدواج و فرزندآوری؛ محور مشترک فیلم‌های جشنواره فجر

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۰۱۷

بیشتر فیلمهای سینمایی امسال جشنواره فیلم فجر با درون مایه اجتماعی به موضوعاتی همچون ازدواج، فرزنددار شدن و تاثیر خاطرات گذشته بر زندگی انسان ساخته شده‌اند. زمان ۲۲ فیلم نیز بیش از ۹۰ دقیقه است.

سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر امسال درحالی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد فیلم‌هایی‌که در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو به عنوان بخش‌های اصلی جشنواره قرار دارند؛ فیلم‌های قصه گویی هستند که داستان مشخصی را تعریف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فیلم‌هایی که تاکنون داستانشان مشخص شده است و سازندگان آن‌ها تمایل داشتند تا خلاصه‌ای از ماجرای فیلمشان را بیان کنند به شرح زیر است:

بخش سودای سیمرغ

ارغوان


ارغوان به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار که با حضور مهتاب کرامتی، مرتضی اسماعیل کاشی، آزاده صمدی، مرسم بوبانی، شقایق فراهانی، الهام کردا که در ۹۶ دقیقه ساخته شده داستان فربد و آوا است که در شب مرگ هنرمند مورد علاقه‌شان به طور اتفاقی بعد از مدت‌ها در شهر کتاب تهران باهم آشنا می‌شوند و این آشنایی بیننده را به گذشته‌ای می‌برد که حال و آینده هر دوی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اعترافات ذهن خطرناک من
اعترافات ذهن خطرناک من به کارگردانی هومن سیدی که با حضور سیامک صفری، نگار جواهریان، رویا نونهالی، بابک حمیدیان، چکامه چمن ماه و عباس غزالی ک در ۸۲ ساخته شده است؛ داستان ۲۴ ساعت از زندگی مردی است که هیچ چیز را در این مدت به یاد نمی‌آورد.

ایران برگر
ایران برگر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که با حضور محسن تنابنده، احمد مهرانفر، گوهر خیراندش، شهره لرستانی، سحر جعفری جوزانی، محمدرضا هدایتی، فریبا متخصص، حمید گودرزی، علی نصیریان در ۱۰۰ دقیقه داستان دو روستایی به نام فتح الله خان و امرالله خان را بیان می‌کند که با هم برای پیروز شدن در انتخابات شورا‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بوفالو
بوفالو که نام قبلی‌اش ضدنور بود به کارگردانی کاوه سجادی حسینی با حضور پرویز پرستویی، سهیلا گلستان، پانته آ پناهی‌ها و هومن سیدی در ۹۱ دقیقه داستان زن و شوهر جوانی را تعریف می‌کند که برای رسیدن به رویا‌هایشان به شهر انزلی می‌روند و در آنجا با حوادثجدیدی روبرو می‌شوند.

بهمن
بهمن به کارگردانی مرتضی فرشباف با حضور فاطمه معتمد آریا، احمد علی حامد و شیرین یزدان بخش در ۱۰۰ دقیقه داستان زنی به نام هما را تعریف می‌کند که از مجرب‌ترین پرستاران یک بیمارستان است و در یکی از شب‌ها پیشنهاد مراقبت از مادر رئیس بیمارستان در شیف شب به وی می‌شود.

تا آمدن احمد
تا آمدن احمد به کارگردانی صادق صادق دقیقی با حضور مهدی فقیه، پرهام دلدار، افسر اسدی، بهرام ابراهیمی، جواد فولادی در ۱۰۰ دقیقه داستان یکی از رزمندان داستان احمد یکی از امدادگران هلال احمر است که در زمان جنگ بر خوزستان حضور دارد و قرار بوده روز عروسی خواهرش به جزیره خارک برود.

حکایت عاشقی
حکایت عاشقی به کارگردانی احمد رمضان‌زاده با حضور بهرام رادان، قطب الدین صادقی، بهمن زرین‌پور، شیلان رحمانی و شوان عطوف به مدت ۱۰۰ دقیقه داستان یک عکاس جنگ است که به عنوان اولین نفر بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند و در این سفر با زنی آشنا می‌شود و ماجراهای عاشقانه‌ای میان آن‌ها اتفاق می‌افتد.

خانه دختر
خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه حسینی با حضور حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، بابک کریمی، رویا تیموریان، نادر فلاح، بهناز جعفری، نسیم ادبی، محمدرضا هدایتی، امیرعلی نبویان در ۸۵ دقیقه داستان مردی به نام مرتضی ر اتعریف می‌کند که به دلیل مشکلانی که برایش پیش آمده می‌خواهد منزلش را زیر قیمت واقعی بفروشد تا از نگاه سنگین مردمان محله فرار کند.

خداحافظی طولانی
خداحافظی طولانی به کارگردانی فرزاد موتمن با حضور سعید قاخانی، ساره بیات، میترا حجار، نادر فلاح در ۹۰ دقیقه داستان مردی است به نام یحیی که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده اما جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم به وی نگاه می‌کنند. یحیی که درگیر یک رابطه عاطفی است برای تداوم عشق خود باید بر این مشکل غلبه کند.

دوران عاشقی
دوران عاشقی به کارگردانی علیرضا رئیسیان با حضور شهاب حسینی، لیلا حاتمی، فرهاد اصلانی، بیتا فرهی، پرویز پورحسینی، مینا وحید، نسیم ادبی و سوگل قلاتیان به مدت ۹۸ دقیقه داستان عاشقانه‌ای است که با مسائل اجتماعی روز گره خورده است و شکل تازه‌ای از وقایع عاطفی را بروز می‌دهد.

رخ دیوانه


رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی با حضور طناز طباطبایی، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، صابر ابر، نازنین بیاتی، گوهر خیراندیش، بیژن امکانیان، سحر هاشمی، امیرمحمدزند، رضا آحادی در ۱۱۲ دقیقه داستان چند جوان را روایت می‌کند که در یک قرار اینترنتی درگیر یک شرط بندی می‌شوند که آن‌ها را به مسیر دشوار و خطرناکی می‌برد.

روباه
روباه به کارگردانی بهروز افخمی با حضور حمید گودرزی، بابک حمیدیان، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی در ۱۲۰ دقیقه داستان ترور ددانشمندان هسته‌ای را بیان می‌کند.

شرفناز
شرفناز به کارگردانی حسن نجفی با حضور حمیرا ریاضی، علی اوسیوند، زرقام استادی اصل، یاسمن اوسیوند در ۹۰ دقیقه داستان زنی است به نام شرفناز که می‌ترسد یکی از عزیزانش به نام الیاس به سرنوشت احمد دچار شود.

شکاف


شکاف به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده با حضور بابک حمیدیان، هانیه توسلی، سحر دولت شاهی، پارسا پیروزفر به مدت ۸۹ دقیقه داستان زوج جوانی را تعریف می‌کند که در آستانه تصمیم گیری برای صاجب فرزند شدن به واسطه مشکلاتی زندگیشان به بحران کشیده می‌شود.

شیف شب
شیف شب به کارگردانی نیکی کریمی با حضور محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، گوهر خیراندیش، امیر آقایی، امیرحسین آرمان در ۱۰۰ دقیقه داستان زنی است به نام ناهید که در زندگی روزمره غرق شده است و طی یک تصادف متوجه می‌شود مسائل زیادی را درباره زندگی‌اش نمی‌داند و به دنبال رازهای زندگی شوهرش در خیابان‌های تهران است.

طعم شیرین خیال


طعم شیرین خیال به کارگردانی کمال تبریزی با حضور شهاب حسینی، نازنین بیاتی، تادر فلاح، نازنین فراهانی، عیسی یوسفی‌پور، پریوش نظریه، مهدی بجستانی به مدت ۹۰ دقیقه داستان شیرین زنی است که ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش را با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید را برای تماشاگر روایت می‌کند.

مزارشریف
مزارشریف به کارگردانی عبدالحسن برزیده با حضور حسین یاری، مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، علی عطایی در ۹۰ دقیقه داستان حمله گروه طالبان به کنسولگری ایران در شهر مزارشریف و در ۱۷ مرداد سال ۷۷ را روایت می‌کند. ۸ نفر دیپلمات‌های ایرانی در این حادثه کشته شدند و تنها الله محمد شاه سوند زنده ماند که ۱۵ کیلومتر را با پای پیاده طی کرد تا به ایران برسد.

مشرف به کوچه بی‌نام
مشرف به کوچه بی‌نام به کارگردانی هاتف علیمردانی با حضور فرهاد اصلانی، باران کوثری، پانته آ بهرام، ستاره پسیانی، امیر آقایی، فرشته صدرعرفایی در ۸۳ دقیقه داستان دو خانواده را روایت می‌کند که در جنوب تهران در همسایگی هم زندگی می‌کنند اما تفاوت‌های فکریشان باعثدرگیری بین آن‌ها می‌شود.

مرگ ماهی
مرگ ماهی به کارگردانی سید روح الله حجازی با حضور نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، پانته آ بهرام، بابک حمیدیان، ریما رامین فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی به مدت ۱۱۰ دقیقه در خلاصه داستانش آمده است من نمرده‌ام هستم همین جا اگر کمی دقت کنید منو می‌بینید.

عصر یخبندان
عصر یخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی با حضور بهرام رادان، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی، بابک بهشاد، علی میلانی به مدت ۱۰۰ دقیقه در خلاصه داستانش آمده است در عصر یخبندان خارپشت‌ها تصمیم گرفتند که کنار هم باشند و به هم گرما بدهند اما خارهای یکدیگر را نیز تحمل کنند و همین امر باعثشد که در عصر یخبندان زنده بمانند.

من دیه گو مارادونا هستم
من دیه گو مارادونا هستم به کارگردانی بهرام توکلی با حضور سعید آقاخانی، گلاب آدینه، ویشکا آسایش، پانته آ پناهی‌ها، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، هومن سیدی به مدت ۱۲۰ دقیقه خلاصه داستانش این است تو میدانی من از چیه مارادونا خوشم می‌آد از اینکه در زندگیش هیچ وقت واقعیت و رویا برایش مرز نداشت.

بخش نگاه نو

احتمال باران اسیدی
احتمال باران اسیدی به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها با حضور مریم مقدم، محمد شمس لنگرودی، پوریا رحیمی، عیسی حسینی در مدت زمان ۱۱۳ دقیقه داستان مردی است به نام منوچهر که از شرکت دخانیات بازنشسته شده است اما همچنان سر کار خود می‌رود. منوچهر دوستی در زندگی خود ندارد به جز خسرو و مادرش نیز تا زمانیکه زنده بود ارزو داشت او ازدواج کند.

بدون مرز
بدون مرز به کارگردانی امیرحسین عسگری با حضور علیرضا بالدی، زینب ناصری، آرش مهربان، ارسلان علیپوریان به مدت ۱۱۰ دقیقه داستان پسربچه‌ای است که همیشه برای ماهیگیری به یک کشتی به گل نشسته که از زمان جنگ در یک نقطه صفر مرزی باقی مانده است؛ می‌رود.

جامه دران
جامه‌دران به کارگردانی حمیدرضا قطبی با حضور مصطفی زمانی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، افسر اسدی به مدت زمان ۱۰۷ دقیقه داستان زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی از گذشته وی پی می‌برد و حقایق تازه‌ای برای وی روشن می‌شود.

چاقی


چاقی به کارگردانی راما قویدل با حضورعلی مصفا، لادن مستوفی، مهتاب کرامتی، حمید فرخ‌نژاد به مدت ۱۰۰ دقیقه داستان مردی است به نام امیر که شغلش صداگذاری فیلم‌های سینمایی است و با همسرش بهار و دختر ۸ ساله‌اش گندم زندگی خوبی دارد. رامین دوست امیر کارگردان است و قصد دارد با دختری بسیار جوان‌تر از همسن خود ازدواج کند اما امیر اصلا با این ازدواج موافق نیست.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با نام قبلی چهارشنبه ۱۹ آبان به کارگردانی وحید جلیلوند با حضور نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیاین، آفرین عبیسی، برزو ارجمند، سعید داخ، کتانه افشاری‌نژاد، سحر احمدپور به مدت ۱۰۰ دقیقه داستان یک آگهی غیرمتعارف در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری را بیان می‌کند که در یک روز مشخص جمعیت زیادی را به خیابان می‌کشد و پلیس دخالت می‌کند و قائله را علی ظاهر ختم می‌کند.

در دنیای تو ساعت چند است
در دنیای تو ساعت چند است به کارگردانی صفی یزدانیان با حضور علی مصفا، لیلا حاتمی، زهرا حاتمی، پیام یزدانی به مدت ۱۰۱ دقیقه داستان زنی است به نام گلی که بعد از ۲۰ سال زندگی در فرانسه تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش شهر رشت برگردد. فرهاد در رشت به استقبال او می‌‌اید و می‌گوید که آشنای قدیمی اوست اما گلی او را به یاد نمی‌آورد.

شاهزاده روم
شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان طبقی به مدت ۷۶ دقیقه یک فیلم انیمیشن است که داستان زندگی یک پرنسس مسیحی که از نسل مادر نوه قیصر روم محسوب شده و از خانواده پدری نوه شمعون وصی حضرت عیسی است. در این فیلم داستان زندگی این پرنسس تا زمان ورودش به سامراء و اینکه چگونه به عنوان مادر امام زمان معرفی می‌شود روایت شده است.

مبارک
مباک به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی با حضور الناز شاکردوست، امیر رهبری، تورج نصر در ۹۰ دقیقه داستان پیرمردی است که به حرفه نقالی اشتغال دارد و با عروسک هاییکه از شخصیت‌های شاهنامه ساخته است به نقالی می‌پردازد. داستان فیلم از آنجا آغاز می‌شود که عروسک‌ها جان می‌گیرند و به فکر یاری رساندن به پیرمرد و کاستن از دغدغه‌های او می‌افتند.

ماهی سیاه کوچولو
ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی مجید اسماعیلی با حضور مصطفی زمانی، مریلا زارعی، همایون ارشادی به مدت ۹۰ دقیقه داستان گروهی شبه نظامی به نام سربداران است که در بهمن سال ۶۰ قصد دارند به شهر آمل حمله کنند و علیه انقلاب فعالیت کنند. فریدون دیده‌بان که یکی از این شبه نظامیان است باید پاسگاه ورودی شهر را زیر نظر داشته باشد اما وی مسحور دختری از اهالی شهر می‌شود و به جای اجرای ماموریتش وارد داستانی عاشقانه می‌شود که در ‌‌نهایت از او شخصی می‌سازد که یاور شهر است.

ناهید
ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده با حضور پژمان بازغیف ساره بیات، نوید محمدزاده، پوریا رحیمی به مدت ۱۰۰ دقیقه داستان زنی است که در آستانه تجربه‌ای عاشقانه قرار دارد اما برای ازدواج و ماندن در مسیر این عشق، پسرش را پیش رو و همسر سابقش را در برابرش دارد.

نزدیک‌تر
نزدیک‌تر به کارگردانی مصطفی احمدی با حضور صابر ابر، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروزفر، نازنین فراهانی، شیرین یزدان بخش به مدت ۹۰ دقیقه داستان یک خانواده‌ای است که دوباره بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند.

دو
دو به کارگردانی سهیلا گلستانی با حضور پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، سوگل خلیقق در ۹۲ دقیقه در خلاصه داستانش آمده است بهای هر لحظه وجد را باید با رنج درون پرداخت به نسبتی سخت و لرزآور به میزان آن وجد.

آزادی مشروط
آزادی مشروط به کارگردانی حسین مهکام با حضور رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، محمد کارت، محمدعلی کیانی در ۹۱ دقیقه داستانی اجتماعی دارد که تلاش دارد به زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ئدر جامعه توجه کند.

بخش هنر و تجربه

داره صبح می‌شه
داره صبح می‌شه به کارگردانی یلدا جبلی با حضور رویا نونهالی، بابک کریمی، مهدی احمدی، رعنا آزادی ور به مدت ۸۷ دقیقه داستان عاشقانه ۴ خانواده است که در یک شب تا صبح روایت می‌شود و هر خانواده رازی را در خود دارد که ریشه‌اش در قصه خانواده دیگری است.

دریا و ماهی پرنده
دریا و ماهی پرنده به کارگردانی مهرداد غفارزاده با حضور نیوشا ضیغمی، همایون ارشادی، علی اکبر صحرایی، امیرحسن رستمی به مدت ۹۳ دقیقه داستان نوجوانی ناشنوا است که دوره محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت می‌گذراند و به دلیل اینکه نمی‌تواند از خود دفاع کند با نقاشی‌هایی که روی در و دیوار کانون می‌کشد سعی می‌کند بی‌گناهی خود را ثابت کند.

روز مبادا
روز مبادا به کارگردانی فائزه عزیزخانی و با حضور ولی الله عزیزخانی، شیرین آقارضا کاشی، هدیه تهرانی، فرزانه کابلی در ۹۰ دقیقه داستان مادری است که هوای رفتن کرده است و زندگی‌اش رنگ دیگری گرفته است اما اهل خانه او را باور نمی‌کنند.

مردی که اسب شد
مردی که اسب شد به کارگردانی امیرحسین ثقفی با حضور ملیسا ذاکری، محمود نظر اولیان، لون هفت وان، مزدک می‌رعابدینی در ۱۰۰ دقیقه در خلاصه داستانش آمده است: من دیگر نمی‌توانستم بدون گاری راه بروم یا بایستم اسبی دیگر نمی‌توانست بدون گاری بایستد یا راه برود.

موقت
موقت به کارگردانی امیر عزیزی با حضور پگاه آهنگرانی، بابک کریمی، نازنین فراهانی، نگار جواهریان در ۸۲ دقیقه داستان خانواده‌ای است که همزمان با اسباب کشی و جابجایی خانه‌شان ناخواسته درگیر ماجرا و مشکلاتی می‌شوند.

یحیی سکوت نکرد

یحیی سکوت نکرد به کار گردانی کاوه ابراهیم‌پور با حضور فاطمه معتمد آریا ندا جبرئیلی، تورج منصوری، رابعه اسکویی، علیرضا محمدی، مریم شیرازی و ماهان نصیری در مدت زمان ۹۰ دقیقه داستان پسری است به نام یحیی که پدرش به دلیل مسایل کاری وی را نزد عمه‌اش می‌سپارد تا از او نگهداری کند زندگی عمه پر از رمز و رازهایی است که در ارتباط بین این دو کشف می‌شود.

درحالی داستان این فیلم‌ها از سوی سازندگان آن‌ها اینگونه طرح شده است که باید منتظر ماند و دید که آیا در زمان نمایش فیلم‌ها در جشنواره این آثار می‌توانند مخاطب را تا پایان فیلم با خود همراه کنند زیرا فیلم‌های امسال جشنواره به صورت میانگین زمانی بین ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ دقیقه دارد به صورتی که تعداد ۱۵ فیلم بین ۹۰تا ۱۰۰ دقیقه، ۷فیلم بین ۱۰۰تا ۱۲۰ دقیقه و ۱۵ فیلم نیز ۹۰ دقیقه و یا کمتر از ۹۰ دقیقه است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز