خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

رکود و بیکاری سینما نشانه‌ی بحران است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۶۸۹

کمترین اهمیت و ارزش به فیلمنامه داده می‌شود و فیلمنامه‌نویسان ما احساس امنیت روانی و شغلی نمی‌کنند / به مدیرانی نیاز داریم که شجاع و کاردان باشند و پشت یک فیلم و مجوزی که می‌دهد بایستد.

وضعیت معیشیتی فیلمنامه‌نویسان به عنوان ستون اصلی و اولیه ساخت یک فیلم هر روز بد‌تر می‌شود و آنها که امید داشتند در دولت تدبیر و امید وضعیت بهتر شود؛ هنوز هیچ نشانه‌ای از بهبود نمی‌بینند اما همچنان به آینده خوش بین هستند.

جابر قاسمعلی که برای سه سال ریاست انجمن فیلمنامه‌نویسان را برعهده داشته و در دولت گذشته تلاش زیادی کرد تا این صنف دوپاره نشود؛ در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به وضعیت امروز سینما و خصوصا فلیمنامه‌نویسان گفت: علارغم خوش‌بینی و انتظاری که از دولت روحانی داشتیم در حوزه سینما اتفاق جدید و مهم بزرگی نیفتاده است. البته ما ناچاریم که همچنان خوش‌بین و امیدوار باشیم زیرا چاره دیگری نداریم و باید تمرین خوش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که همچنان رکود و بیکاری در همه حوزه‌های سینما وجود دارد و تامین سرمایه برای ساخت یک فیلم همچنان معضل جدی است به‌‌ همان میزان فروش فیلمنامه یک کار بسیار سخت شده است.

قاسمعلی که از شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان بعداز سه سال استعفا داده؛ افزود: شرایط تولید فیلم در ایران همچنان غیراستاندارد است و مسائلی که از دوره قبل وجود داشته؛ همچنان وجود دارد.

وی افزود: یکی از مهترین مشکلات در حوزه فیلمنامه نبود آزادی عمل در حوزه‌ی انتخاب سوژه و انتخاب ایده است. فضاهای متنوعی برای تجربه وجود ندارد و همچنان در یک دایره بسته قدم برداریم هرچند فیلم‌هایی نیز تولید می‌شود اما قابل قبول نیست.

قاسمعلی افزود: به طور مثال در بحثاقتباس هنوز بسیاری مسائل مغفول مانده است و همچنان هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر نیست تا حق رایت اصلی یک داستان را بخرد و آن را به فیلمنامه‌نویس بدهد تا از روی آن فیلمنامه بنویسد لذا ما در بخش اقتباس هرگز شاهد یک جریان نبودیم.

نویسنده‌ی فیلمنامه سریال نرگس با اشاره به ریشه‌ی مشکلاتی که سینمای ایران امروز با آن درگیر است؛ افزود: عدم امنیت اقتصادی و اشتباه‌های مدیریتی در بخش سیاستگذاری در کل جامعه و حوزه فرهنگ در سالهای گذشته باعثشده سینمای ما امروز به این وضع بیفتد زیرا سینما تابعی از شرایط اجتماعی و سیاسی و عمومی کشور است.

وی افزود: زمانی که کشور همچنان از لحاظ وضعیت اقتصادی و سیاسی دچار التهاب است؛ طبعا نمی‌توان انتظار داشت که امنیت اقتصادی حاصل شود و وقتی امنیت اقتصادی نباشد؛ نمی‌توان منتظر امنیت در سینما و سرمایه گذاری در سینما بود.

نویسنده فیلمنامه‌ی تلفن همراه رئیس جمهور افزود: بعداز ایجاد امنیت اقتصادی می‌توان به بحثسیاستگذاری رسید. هر چند در این حوزه نیز در موارد بسیاری حتی زمانی که وضع اقتصادی خوب بود؛ بازهم شاهد اجرای سیاست‌های غلطی بودیم.

وی افزود: در حوزه سیاستگذاری در سینما با وجود همه‌ی ادعاها و حرف‌ها و شعارهایی که در سالهای گذشته زده شده؛ بخصوص درباره اهمیت فیلمنامه، بازهم شاهد هستیم که کمترین اهمیت و ارزش به فیلمنامه داده می‌شود و فیلمنامه‌نویسان ما احساس امنیت روانی و شغلی نمی‌کنند.

قاسمعلی تاکید کرد: به طور مثال وامی که به یک فیلم داده می‌شود مستقیم به تهیه‌کننده پرداخت می‌شود درحالیکه باید این وام به بخش فیلمنامه فیلم داده شود تا ارزش مالی فیلمنامه بالا برود و جایگاه فیلمنامه نیز ارتقا پیدا کند درغیر این صورت این چرخه‌ی معیوب همچنان ادامه خواهد داشت.

قاسمعلی که نگارش فیلمنامه بیش از ۲۵ سریال، فیلم سینمایی و تله فیلم را انجام داده؛ تاکید کرد: سینمای ایران فاقد وجه یک هنر صنعت درست است. سینمای ایران صنعتی بیمار است. رکود و بیکاری سینما همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه اهالی سینمای ایران بعداز گذشت سال‌ها به خطوط قرمز کاملا آشنا و واقف هستند؛ افزود: باید امروز فضا باز شود و در این فضای باز من به عنوان نویسنده فیلمنامه بتوانم متنی بنویسم که در آن درباره مشکلات موجود هشدار بدهم زیرا وظیفه من است که این هشدا را بدهم و نکاتی را گوشزد کنم که شاید مسولان نمی‌بینند.

قاسمعلی با اشاره به اینکه امروز رابطه سینما با جامعه قطع شده؛ افزود: در ساخت هر فیلمی سه عنصر اساسی وجود دارد که شامل نویسنده فیلمنامه، تهیه‌کننده و کارگردان است حال اگر چرخه صنعتی سینمای ایران درست باشد اصلا نیازی وجود ندارد که برای ساخت یک فیلم سفارش داده شود و هنرمندان خودشان کاملا آگاهانه براساس نیازهای مردم و جامعه اثر سینمایی را خلق می‌کنند و قطعا چنین فیلمی در هنگام نمایش و اکران نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

قاسمعلی؛ ممیزی نابجا و نمایش داده نشدن یک فیلم را در زمان خودش؛ دو اصل اساسی در جلوگیری از رشد یک فیلم سینمایی دانست و افزود: برای حل این مشکلات نیاز به مدیرانی داریم که بسیار شجاع و کاردان باشند و اگر مدیر شجاع ما پشت یک فیلم و مجوزی که می‌دهد بایستد؛ می‌توان به بهبود اوضاع امید داشت.

قاسمعلی با اشاره به بیکاری سینماگران گفت: از میان اعضائ کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران بیش از دو سوم آن‌ها غیرفعال و بیکار هستند. حتی کسانی که فعال هستند؛ در سینما فعالیت نمی‌کنند بلکه در بخش‌های دیگری همچون تلویزیون حضور دارند. تعداد زیادی از آن‌ها نیز هرچند سال یکبار فعالیت می‌کنند درحالیکه بسیار از آن‌ها افراد کار بلد و باسوادی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز