خبرگزاری کار ایران

در نشست با خبرنگاران مطرح شد؛

نظر مومنی‌شریف درباره تحریم فیلم‌ها، انتشار کتاب‌ها و سیاست‌های حوزه هنری

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۶۰۰

به‌رغم دستور رهبری برای دادن ۲۷ سالن‌ سینمایی؛ روند واگذاری‌ها توسط بنیادهای شهید و مستضعفان و کمیته امام با کندی صورت می‌گیرد / نقش حوزه هنری در فرهنگ مانند حوزه علمیه است / سال گذشته روزانه دو کتاب منتشر شد.

نشست خبری محسن مومنی شریف(رئیس حوزه هنری) صبح امروز(۱۸ فروردین) درحالی برگزار شد که وی دستاوردهای حوزه هنری را در سال‌های گذشته بسیار مهم و پرشکوه دانست و گفت: ما در بحثمدیریت اجرایی موفق بوده‌ایم زیرا مدیریت اجرایی سختی‌هایی دارد که شما خبرنگاران آن را نمی‌فهمید(!)

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مومنی شریف با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ ازسوی مقام معظم رهبری گفت: امیدوارم نامگذاری امسال به اهداف آن با برخوردهای سطحی مورد غفلت قرار نگیرد و عظمت فرهنگ به خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: فرهنگ انقلاب اسلامی از سوی بیگانگان مورد هجمه قرار گرفته است و برای مقابله با آن باید بدانیم که ابتدا چرا این فرهنگ مورد هجوم قرار گرفته زیرا انقلاب اسلامی ایران محصول فرهنگ است و اندیشمندان بزرگ اذعان دارند که این فرهنگ اسلامی بود که موجب برانگیختن آحاد مردم در جریان انقلاب اسلامی شد.

مومنی شریف افزود: در بحثتوسعه کشور امروز فرهنگ محور قرار گرفته است زیرا مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز به واسطه فرهنگ برطرف می‌شود. اما متاسفانه سیاست ما مبتنی بر اندیشه فرهنگی نیست به همین دلیل منافع ملی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به هجمه‌ای که به فرهنگ کشور وارد شده گفت: فرهنگ ما از سمت ورود کالاهای تجملاتی غیرضروری و اجرای پروژه‌های اقتصادی که مسائل فرهنگی آن نادیده گرفته شده؛ مورد هجمه قرار گرفته و امسال که به نام فرهنگ نامگذاری شده؛ فرصت مناسبی است که با نقد گذشته؛ آینده را ترسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما نامگذاری امسال را به فال نیک می‌گیریم از رهبر انقلاب برای این نامگذاری تشکر می‌کنیم؛ افزود: حوزه هنری به عنوان مرکز هنر وادبیات انقلاب اسلامی وظیفه مهمی را برعهده دارد. حوزه به خاطر سابقه گذشته در نگاه مسئولان و مردم دارای نگاه و ویژه‌ای است. ما در بحثهنر تنها تولید کننده نیستیم بلکه در بحثنظریه نیز فعال هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته براساس پیگیری‌های ما در دانشگاه‌های مختلف بیش از ۴۰۰رساله با موضوع ادب و هنر اسلامی نوشته شده است و حتی در دانشگاه‌های کشورهایی همچون تاجیکستان و پاکستان نیز سبک ادبی و هنری انقلاب اسلامی تدریس می‌شود که مآخذ بسیاری از آن‌ها حوزه هنری است.

وی بااشاره به اهمیت آموزش گفت: هزار و ۸۰۲ دانشجو در حوزه هنری جذب شده و در حال آموزش هستند و ما بخشی از تولیداتمان ار به این افراد سپرده یا خواهیم سپرد به طور مثال شهید باغبانی که سال گذشته در سوریه شهید شد از هنرجویان حوزه هنری بود.

مومنی شریف؛ نقش حوزه هنری را در فرهنگ همانند نقش حوزه علمیه دانست و افزود: بخش اعظم کار ما تربیت نیروهای متعهد است و حوزه هنری خانه همه هنرمندان متعهد و انقلابی است. ما همه تلاش خود را برای بکار گرفتن نیروهای انقلابی انجام می‌دهیم.

وی بااشاره به اینکه بودجه حوزه هنری در مقام مقایسه کمترین سهم را در بودجه کل دارد و حتی به اندازه بودجه یک اداره کل در یک استان نیست؛ گفت: ما از همین بودجه اندک نیز به نحو مطلوب استفاده کردیم و در سال ۹۲،۶۴درصد بودجه حوزه هنری به برنامه‌ها اختصاص پیدا کرد و صرف برنامه‌ها شد درحالیکه در جاهای دیگر بیش از ۷۰درصد بودجه صرف حقوق و نگه داشتن خود سازمان می‌شود. کار ما در حوزه هنری با سرعت و کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شود.

مومنی شریف با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی در حوزه هنری کار سختی است که شما خبرنگاران به دلیل نداشتن تجربه آن را نمی‌فهمید و امیدوارم هرگز دچار آن نشوید زیرا از کارهای مورد علاقه خود بازمی‌مانید؛ افزود: حوزه هنری برنامه محوراست و دارای برنامه راهبردی است لذا دچار هیجاناتی زودگذر نمی‌شود و به آینده توجه دارد و امروز این حوزه آماده کارهای بزرگ است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب پیرامون مدیریت جهادی در بخش اقتصاد و فرهنگ گفت: مدیریت جهادی راهبرد نظام برای گذر از بحران‌هاست. با نگاه فعلی گذر از این بحران‌ها و رسیدن به پیشرفت خیلی ممکن نیست و عزمی مضاعف می‌خواهد.

وی ادامه داد: در ابتدای مدیریت حوزه هنری رهبری تاکید کردند که کاری کنید تا شهادت دهند که شما کار جهادی انجام داده‌اید. سال گذشته نیز رهبری از حوزه هنری به عنوان سازمان جهادی و انقلابی یاد کردند.

مومنی شریف از رسانه‌ای کردن هنر در حوزه هنری خبر داد و افزود: ما وظیفه داشتیم که در بخش ادب و هنر انقلاب اسلامی جریان سازی کنیم و از برنامه‌های استراتژی ما توسعه مخاطب محور بود که در پی آن حوزه هنری کودک و نوجوان تاسیس و حوزه هنری الکترونیک نیز تاسیس شد.

محسن مومنی شریف با اشاره به اهمیت سینما گفت: سینما برای ما بسیار مهم است و سالن‌های سینما نیز در این امر نقش مهمی دارند. به تازگی و به دستور مقام معظم رهبری تعداد ۲۷ سالن سینمایی که در اختیار ارگان‌های دیگری همچون بنیاد مستضعفان؛ کمیته امداد و بنیاد شهید بود؛ به حوزه هنری واگذار شده است.

وی ادامه داد: ما برای سالنهای سینمایی بخش ویژه‌ای را تدارک دیده‌ایم و قرار است تمام سینماهای حوزه هنری در کشور به صورت زنجیره‌ای و واحد اداره و مدیریت شود.

مومنی شریف تاکید کرد: هم اکنون حوزه هنری بیش از ۱۰۰سالن سینما در کشور دارد.

وی ادامه داد: علیرغم دستور مقام معظم رهبری برای دادن این ۲۷ سالن سینما به حوزه هنری توسط بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان و کمیته اماد، متاسفانه روند واگذاری با کندی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴ جشنواره تعطیل شد و ۹ جشنواره را برگزار کردیم که باتوجه به مشکلاتی که وجود داشت؛ همین اندازه نیز خوب بود.

وی با اشاره به مباحثی همچون تحریم فیلم‌های سینمایی توسط حوزه هنری گفت: نمایش فیلم وظیفه اصلی ما نیست به همین دلیل بنده با نمایش فیلم به صورت گسترده در جشنواره مخالف بودم زیرا مردم در یک زمان کوتاه اشباع می‌شوند و دیگر در طول سال به سینما نمی‌روند واین کار به نفع سینما نیست.

وی ادامه داد: ما هرگز فیلمی را تحریم نکردیم و این کار تهمتی بود که به ما زده شد و جو رسانه‌ای علیه ما شد و دائم این تهمت تکرار می‌شد و ما هم فرصتی برای پاسخگویی نداشتیم.

مومنی شریف افزود: این حق ماست که برای نمایش یک فیلم آن را انتخاب کنیم و فیلمی را نمایش دهیم که می‌پسندیم. ما وظیفه داریم با همه سینماگران و دوستان هنری تا زمانی که به آرمان‌های انقلاب توجه دارند همکاری داشته باشیم. ما در سینما‌هایمان فیلم‌هایی که در جهت تزلزل خانواده‌ها باشد و از خط قرمز‌ها عبور کند را نمایش نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: ما در مباحثی که پیرامون سینما مطرح شد به مخاطبان احترام گذاشتیم و هرگز به وظایف وزارت ارشاد خدشه‌ای وارد نکردیم و اینکه گفته می‌شود رفتار ما سیاسی بود درست نیست. ما به سینما و سینماداران و سینماگران نزدیک بودیم و هیچ نگاه سیاسی نداشتیم.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود ما با مدیریت سازمان سینمایی در دوره قبل جناحی و سیاسی برخورد کردیم؛ درست نیست و این اتهامی بود که به ما زده شد درحالیکه جانبدارانه با تیم قبلی برخورد نکردیم زیرا جواد شمقدری یکی از کارگردا‌ن‌هایی بود که در حوزه هنری فعال بود.

وی بااشاره به اهمیت کتاب گفت: امیدوارم در هر استان به زودی نمایندگی کتاب سوره مهر راه‌اندزی شود زیرا ما امروز در بخش کتاب رشد خوبی داشتیم و در سال گذشته روزانه دوکتاب منتشر شده و بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ هزار صفحه کتاب منتشر شده است.

وی ادامه داد: در بخش شعر نیز ما صاحب سبک شده‌ایم و از تعدادی از شاعران پیشکسوت و اساتید در روز هنر انقلاب اسلامی تقدیر می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز