خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

بحثفرهنگ فقط مختص وزارت ارشاد نیست

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۴۵۲

فرهنگ فقط مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همه دستگاه‌ها از جمله سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و غیره مسوولیت سنگینی در این حوزه بر عهده دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار عمومی نوروزی با کارکنان وزارت متبوع با تأکید بر اهمیت شعار سال جدید که توسط مقام معظم رهبری اعلام و تبیین شده است، بر ضرورت به کارگیری همه امکانات و برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق این اهداف تأکید کرد.

به گزارش ایلنا؛ «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی وزارت ارشاد در جمع کارکنان وزارتخانه متبوعش سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب افزود: این دولت که با شعار آقای روحانی ریاست محترم جمهوری به عنوان دولت «تدبیر و امید» نام گرفت از ابتدای فعالیت خود سعی کرده تا مسایل و مشکلات هنرمندان را حل کند و خوشحالم این امیدواری به عنوان گام نخست این اقدام در دل هنرمندان ایجاد شده است.

وی ضمن اشاره به تولد دوباره نشاط در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور گفت: در برگزاری جشنواره‌های مختلف در سال گذشته از جمله جشنواره بین المللی فیلم فجر با جهت گیری‌های صحیح و درستی که صورت گرفت سعی شد از همه سلیقه‌ها در تمامی حوزه‌ها استفاده شود.

جنتی ضمن تاکید بر تحمل نقد و سخنان مخالف سلیقه در انجام امور فرهنگی و هنری گفت: ما به عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان فرهنگی و هنر در جامعه باید نقش پدری ایفا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیجیتالی شدن سیستم نیمی از سینما‌های کشور و اتخاذ سیاست‌های درست در حوزه سینمای کشورافزود: در سال گذشته روزی به عنوان «سینما سلام» اعلام شد و ما شاهد استقبال بسیار مردم از سینما بودیم و نتیجه این استقبال هم جهش در میزان فروش فیلم‌های سینمایی بود. در طول تعطیلات نوروزی نیز فروش گیشه‌های سینما حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است که امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی بیش از پیش در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به مسایل و مشکلات حوزه فرهنگی اظهار کرد: در این حوزه تلاش دولت تدبیر و امید بر این بوده است که بر اساس قانون از اعمال سلیقه‌های فردی اجتناب شود و برای نخبگان کشور فضا و شرایطی فراهم شود ت بتوانند آثار و ذهنیات خود را در قالب کتاب‌های مختلف منتشر کنند. و نتیجه ایجاد این شرایط دست به قلم شدن دوباره برخی از نویسندگان و ظهور نوعی نشاط و انگیزه در میان آنهاست.

جنتی با اشاره به تحولات مثبت در حوزه چاپ و نشر در دولت تدبیر و امید گفت: در طول دو سه سال اخیر هیأت نظارت بر کتاب نداشته‌ایم ولی با پیگیری و تلاش‌هایی که داشتیم و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ نفر از اساتید و نخبگان این حوزه برای نظارت بر کتاب کودک و بزرگسال انتخاب شده‌اند تا با دقت بیشتراز سوی آنان، کتاب‌ها بررسی و زمینه بیشتری برای انتشار کتاب‌های بیشتر فراهم شود.

وی ادامه داد: در حوزه مطبوعات نیز اقدامات مثبتی انجام شده است و تا پایان سال گذشته بسیاری از درخواست‌ها بررسی و به درخواست‌ها پاسخ داده شده است زیرا هدف ضمن رعایت قانون و جلوگیری از انتشار هرگونه توهین و افترا در جامعه ایجاد فضایی مناسب برای بیان اظهار نظر افرادد است.

جنتی با اشاره به از میان برداشتن بسیاری از موانع برای ثبت موسسات فرهنگی و کاهش زمان ثبت این موسسات گفت: در حوزه رسانه‌های دیجیتال رشد بارزی داشته‌ایم و مصداق آن در برگزاری جشنواره رسانه‌های دیجیتال در سال گذشته و رونمایی از تعداد زیادی از ایده‌ها و ابداعات در این زمینه نمود داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران سعی شده است با بهره گیری از بهترین اقتصاد دانان کشور، مدیران عامل بانک‌های خصوصی، مدیران اجرایی و انتخاب هیأت مدیره کارآمد این صندوق از نظر اقتصادی رشد کند زیرا این صندوق جایگاه قانونی خوبی دارد و امیدوارم بتوانیم آن را به موسسه اعتباری درآمد زا برای ایجاد رفاه هنرمندان تبدیل کنیم.

وی ضمن اظهار امیدواری برای استقلال مالی هنرمندان در حوزه‌های مختلف گفت: برای اقتصاد فرهنگ و هنر قدم‌های زیادی برداشته شده است تا هنرمندان از نظر اقتصادی به کمک مالی دولت نیاز نداشته باشند و با استقلال مالی خود بتوانند آثار خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند ولی این مسیر طولانی است و در دراز مدت نتیجه می‌دهد.

جنتی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: امیدوارم در جهت ترویج فرهنگ قرآنی، توسعه، حفظ و تلاوت قرآن بر اساس انتظار مقام معظم رهبری، برای فهم و درک قرآن و عمل به قرآن موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کانون‌های مساجد قدم‌های خوبی برداشته است و در سال ۹۲ تعداد ۱۹۰۰ کانون جدید در مساجد کشور ایجاد شده است که حرکت خوبی است و می‌توتن از این ظرفیت‌ها در جهت اعتلای فرهنگ استفاده مناسبی کرد.

جنتی با اشاره به رشد قابل توجه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حج و زیارت که آثار سریع خود را در ارایه خدمات به حجاج و عمره گذاران در حوزه‌های مختلف از جمله کاهش هزینه‌ها نشان داده گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی سعی کرده‌ایم کل موافقت نامه‌هایی که با دیگر کشور‌ها داریم را اجرایی کنیم و ملاقات‌های مختلفی با وزاری کشور‌ها داشته باشیم و از طریق رایزن‌های فرهنگی مقیم تهران آنچه به عنوان فرهنگ، هنر و تمدن ایران در اختیار داریم به دنیا معرفی کنیم.

وی با اشاره به نام گذاری سال جدید به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: به این نام گذاری از دو منظر باید نگریسته شود؛ یکی از این نگاه که توجه ویژه‌ای که به فرهنگ می‌شود برای همه ما جای خوشحالی و خوشبختی دارد و دیگری اینکه وظیفه خطیر و مهمی بر عهده ما به عنوان یکی از متولیان فرهنگ جامعه گذاشته می‌شود.

جنتی گفت: البته فرهنگ فقط مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همه دستگاه‌ها از جمله سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و غیره مسوولیت سنگینی در این حوزه بر عهده دارند ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان وزارتخانه حاکمیتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری سیاستگذاری و برنامه ریزی می‌کند مسوولیت سنگین تری نسبت به دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها دارد.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم در حد توان خود بخشی از انتظاراتی که مقام معظم رهبری در حوزه تعالی فرهنگ و هنر کشور دارند برآورده کنیم و بدانیم که با نامگذاری سال ۹۳ به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهای «از سوی ایشان مسوولیت جدیدی بر دوش ما گذاشته شده است.

جنتی با اشاره به بحثواسپاری تصدی گری‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: در سال گذشته در برخی از جشنواره‌ها این اقدام انجام شدو ما با واگذاری امور بخش خصوصی باید شرایط را برای فعالیت بهتر سینماگران، ناشران، هنرمندان و غیره فراهم کنیم و ما به عنوان دولت فعالیت‌های خود را در زمینه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی، حمایت و نظارت ادامه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای مراقبت از رخنه فرهنگی افزود: اولین تعبیر ایشان در این زمینه تهاجم فرهنگی بود و تعابیری چون شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی را نیز داشتند و ما باید با توجه به فرمایشات ایشان مراقب رخنه‌های فرهنگی باشیم زیرا ما در معرض هجوم فرهنگی از سوی کشورهای خارجی هستیم.

وی گفت: از جمله اقداماتی که در سال جدید باید به آن توجه شود این است که راهبردهای فرهنگی خود را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تعیین کنیم و نقشه راه برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را تکمیل و به اجرا بگذاریم.

جنتی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ عمومی ادامه داد: ما باید فرهنگ و آداب و رسوم خود را حفظ کنیم و نگذاریم دیگران برای ما سبک زندگی تعیین کنند و خودمان بر اساس سبک ایرانی و اسلامی سبک زندگی خود را ایجاد و تعیین کنیم و بر الگوهای بومی و ملی خود تأکید کنیم.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارکنان وزاتخانه متبوعش در جهت اعتلا و تعالی فرهنگ و هنر جامعه اظهار کرد: سعی بنده این است که دغدغه‌های فردی شما را کم کنیم تا شما بتوانید به دغدغه‌های فرهنگی کشور بپردازید.

دربخشی از این مراسم» علی اصغر کاراندیش مروستی «معان توسعه و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در شش ماه دوم سال گذشته ارایه داد و» عفت شریعتی «مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان در باب اهمیت فرهنگ سخنانی بیان کرد.

در این مراسم که با حضور کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دیدار نوروزی وزیر ارشاد برگزار شده بود جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز