خبرگزاری کار ایران

سینماگران به وزیر کشور در خانه سینما چه گفتند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۴۸

وزیر کشور امروز به خانه سینما آمده بود تا شنونده حرف‌های سینماگران باشد. بسیاری از آن‌ها از کم توجهی به تصویر واقعی اعتیاد به مواد مخدر و بسته بودن دست فیلمسازان به خصوص مستندسازان در نمایش چهره واقعی اثرات اعتیاد در جامعه گلایه داشتند.

ایلنا: وزیر کشور امروز(۲۶ آذر) درحالی به خانه سینما آمده بود تا شنونده حرف‌های سینماگران باشد که بسیاری از آن‌ها از کم توجهی به تصویر واقعی اعتیاد به مواد مخدر و نشان دادن آن در صدا و سیما به دلیل مشکلات موجود و همچنین بسته بودن دست فیلمسازان به خصوص مستندسازان در نمایش چهره واقعی اثرات اعتیاد در جامعه گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) با اشاره به انتصاب خوب رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور وی را چهره‌ای فرهنگی دانست و گفت: به طور طبیعی زمانی که درباره پدیده‌ای مانند اعتیاد و مواد مخدر صحبت می‌شود همه به دنبال مدیریت آن و کاهش تقاضا هستند. اما در بررسی‌ها متوجه می‌شویم که یک حلقه مفقوده‌ای در بحثمبارزه با مواد مخدر وهمچنین سوق دادن هنرمندان به امر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده نبود یک استراتژی مدون است. هرگاه در کشور از فقدان استراتژی حرف زده می‌شود به گروهی از مدیران برمی‌خورد انگار که انتقاد به نبود استراتژی یعنی اشاره به ضعف کاری آن‌ها در حالی که فقدان استراتژی با میزان علاقه‌مندی یک مدیریت متفاوت است.

وی ادامه داد: مدیران کشور باید بتوانند به عنوان کسانی که زمام امور را در دست دارند؛ پیش بینی کنند که کشور به چه برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌هایی نیاز دارد و باید در آینده انجام شود.

امین تارخ بازیگر سینمای ایران نیز گفت: باید به سینما در حوزه پیشگیری توجه شود. زیرا معتقدم اگر فیلم‌هایی همچون مرهم به کارگردانی علیرضا داوودنژاد بیشتر ساخته شود دیگر لازم نیست هزینه‌های زیادی برای مبارزه با مواد مخدر صرف شود.

وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که در سینما و صدا و سیما از سانسور نابجا در نشان دادن تصویر شبکه‌های مواد مخدر و اعتیاد پرهیز کنیم تا بتوان همه مسائل را به راحتی بیان کرد و فیلم‌هایی ساخت که تأثیرگذار باشند.

کمال تبریزی رئیس انجمن کارگردانان سینمای ایران نیز گفت: به نظر من مسئله مواد مخدر و اعتیاد به آنرا به راحتی نمی‌توانیم حل کنیم بلکه فقط می‌توانیم جلوی پیشرفت آن را بگیریم.

وی با اشاره به تأثیر استفاده از سیگار در گرایش به مواد مخدر و همچنین میزان رابطه مستقیم آرامش اجتماعی افراد با میزان مصرف دخانیات و مواد مخدر گفت: من خودم حتی یک نخ سیگار هم در زندگی مصرف نکرده‌ام اما می‌بینم دوستان هنرمندی را که از سیگار استفاده می‌کنند و بار‌ها شاهد بودم که هرمیزان که فشار و خشونت علیه آن‌ها بیشتر شده مصرف سیگار نیز درآن‌ها افزایش پیدا کرده است.

تبریزی افزود: یکی از دلایل اصلی که باعثمی‌شود افراد به سمت مصرف مواد مخدر و اعتیاد قدم بردارند شرایطی است که جامعه آن‌ها را در‌آن شرایط قرار می‌دهد. هرچقدر مهربانی و دوستی درجامعه بیشتر شود طبعا افراد آرام‌تر می‌شوند و مصرف مواد مخدر کمتر می‌شود زیرا یکی از دلایل اعتیاد افراد به مواد مخدر این است که به این مواد از مشکلات جامعه پناه می‌برند.

کارگردان سریال دوران سرکشی ادامه داد: اگر شرایطی بوجود بیاید که آرامش به جامعه بازگردد این تلخی وناگواری که در جامعه وجود دارد و طبعا در بعضی از فیلم‌های سینمای ایران نیز وجود دارد از بین می‌رود زیرا تلخی موجود در فیلم‌ها بازتاب وضعیت جامعه است.

تبریزی با اشاره به اینکه صدا و سیما نتوانسته است تصویر واقعی از مواد مخدر و مضرات آن ارائه کند‏؛ افزود: به نظر من باید وزارت کشور با همکاری خانه سینما یک کانال تلویزیونی مختص این امر تأسیس کنند تا باهمکاری سینماگران بتوان یک موج فراگیر ایجاد کرد و تأثیرگذار بود.

فرشته طائرپور تهیه کننده سینمای ایران نیز گفت: یکی از مشکلاتی که سینماگران در نشان دادن وضعیت جامعه و تصویر اعتیاد در فیلم‌های خود دارند این است که متهم به سیاه نمایی می‌شوند. من از وزیر کشور می‌خواهم که در ابتدا تکلیف قانون را با سیاه نمایی و تعریف سیاه نمایی مشخص کند.

وی با اشاره به فیلمی که درباره مواد مخدر در خانه سینما پخش شد و ساخته روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر بود؛ گفت: اگر همین فیلمی که شما ساختید توسط یک سینماگر ایرانی ساخته می‌شد و در خارج از کشور نمایش داده می‌شد آن سینماگر متهم به سیاه نمایی می‌شد و حتی ممکن بود فیلم وی توقیف شود و از صدا و سیما نیز پخش نشود.

طائرپور افزود: ما باید در یک اعتمادسازی متقابل بین هنرمند و دیگران به یک تعریف درست از واژه سیاه نمایی برسیم و باید بحثاعتیاد به عنوان یک واقعیت اجتماعی در نظر گرفته شود و هشدار داده شود.

تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران نیز با اشاره به اینکه علاوه بر حل کردن معضلات قانونی نشان دادن تصویر اعتیاد در جامعه باید به رفتار پایین‌ترین مسئولان با مردم توجه کرد؛ افزود: در روابط اجتماعی مردم با نهادهای دولتی و ارگان‌ها آنچه که اهمیت دارد این است که رفتار پایین‌ترین مأمور در ساختار اداری که حلقه اتصال بین مردم و نهاد دولتی است باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز هیچکدام از این حلقه‌های آخر آموزش ندیده‌اند و ارتباط صحیح و خلاق با مردم را نمی‌دانند. درحالی که باید مورد آموزش دقیق قرار گیرند.

مرتضی رزاق کریمی مستندساز و عضو شورای مرکزی تهیه کنندگان مستند نیز گفت: در نشان دادن چهره واقعی اعتیاد سینمای مستند نقش مهمی دارد و سینمای مستند می‌تواند به بهترین نحو تصویر جامعه را و اثراتی را که مواد مخدر بر روی آن می‌گذارد منعکس کند و نشان دهد.

وی با انتقاد از سیاست‌های صدا و سیما گفت: مدیران صدا و سیما بعضا معتقدند که مستند مخاطب ندارد درحالی که ما می‌بینیم بخش اعظمی از برنامه‌های جذاب شبکه‌های خارجی فیلم‌های مستند هستند. فیلم مستندی که تصویر واقعی را از یک موضوع نشان دهد قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی خطاب به وزیر کشور گفت: امروز باید دست اهالی سینما به خصوص مستندسازان را گرفت تا آن‌ها تصویر واقعی جامعه را به خود جامعه نشان دهند و جامعه به دنبال رفع مشکلات خود باشد.

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما نیز گفت: باید در امر مبارزه با مواد مخدر از تجربیات دیگر کشور‌ها استفاده کرد به طور مثال می‌توان بررسی کرد که چرا در کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ نشانی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد وجود ندارد و می‌توان بررسی کرد که آن‌ها چگونه به این نتیجه رسیده‌اند.

وی ادامه داد: نباید مدیران ما بترسند از اینکه وضعیت اعتیاد و مواد مخدر به صراحت گفته شود و تصویر آن به صورت واقعی نشان داده شود. امروز ما در تلویزیون نمی‌توانیم سریال‌های واقعی درباره مواد مخدر بسازیم. زیرا در صدا و سیما اعتقاد براین است که مواد مخدر مسئله مهمی در یک سریال تلویزیونی نیست.

محمدی افزود: باید سیاه‌ترین و تلخ‌ترین تصاویر درباره مواد مخدر از تلویزیون از طریق سریال‌ها پخش شود و در این سریال‌ها با دقت مسئله اعتیاد به مواد مخدر پرداخته شود و تلخی و زشتی آن به گونه‌ای نشان داده شود که اگر یک جوان ۱۶ ساله هم آن را دید از مصرف مواد مخدر به طور قطعی خودداری کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما نباید بترسیم از اینکه اگر در جامعه فسادی وجود دارد آن را نشان دهیم بلکه باید بپذیریم که ممکن است پلیس ما و یا مأمور قوه قضاییه ما فاسد باشد و اگر فسادی در این دو بخش وجود دارد قطعا باید نشان داده شود و اینکه ما در بحثمواد مخدر فقط یقه معتاد را بگیریم حل کننده اصل ماجرا نیست.

محمدحسین حقیقی نیز گفت: ما ۳۰ سال است که در این کشور ادعای انقلاب فرهنگی داریم، چرا نمی‌خواهیم قبول کنیم که در اتخاذ سیاست‌های گذشته حداقل در بخش‌هایی از معضلات اجتماعی اشتباه عمل کرده‌ایم؟ چرا قبول نمی‌کنیم جامعه‌ای که به خودش دروغ بگوید هیچ وقت به صلاح نمی‌رسد.

این تهیه‌کننده افزود: معتقدم بعضی از مشکلات اجتماعی که امروز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم حاصل فاجعه عملکرد من و شماست. بیاییم در برخی از حوزه‌ها بگوییم که اشتباه کرده‌ایم و از این به بعد کار‌ها را بر اساس واقعیات جامعه جلو ببریم.

رضا کیانیان نیز ضمن انتقاد شدید از وضعیت سانسور نمایش معضلات اجتماعی گفت: چه اتفاقی افتاد که در هشت سال گذشته مردم ما کم‌کم یاد کره شمالی افتادند؟! مردم عادی کره شمالی را نمی‌شناختند اما در سال‌های اخیر دیدیم که حتی بچه دبیرستانی‌ها هم کره شمالی را به خوبی می‌شناسند. بگذارید خودم به این سوال پاسخ دهم، این اتفاق بر اثر سانسور در حد المپیک اتفاق افتاده است.

وی توضیح داد: وقتی این حد از سانسور را شاهدیم همهٔ حرف‌ها سرکوب می‌شود و دیگر انگار هیچ‌کس قرار نیست حرفی بزند و همه قرار است حرف‌های دیگران را تایید کنند.

خسرو امیرصادقی نیز گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزهٔ قاچاق، قاچاق فیلم و سریال‌هاست که شبکه‌های ماهواره‌ای به راحتی مرتکب آن می‌شوند. این در حالی است که این شبکه‌ها به راحتی از سطح شهرهای مختلف تبلیغ می‌گیرند و طبیعتا دفا‌تر و کارگزارانی در داخل کشور دارند.

در این دیدار جمعی از هنرمندان همچون امین تارخ – فرهاد توحیدی – امیر اثباتی – ابراهیم مختاری – محمد مهدی عسگرپور – فرشته طائرپور – محمد بزرگ نیا – علیرضا داوود نژاد – ابوالحسن داوودی – کامران ملکی – کیومرثپور احمد – سیامک شایقی – کامپوزیا پرتوی – تهمینه میلانی – علیرضا خمسه – مریم امیر جلالی – لاله اسکندری – خاطره اسدی – سروش صحت – محمد بانکی – علی دهکردی – حسن پور شیرازی – الهام حمیدی – محمود گبرلو – فریبرز عرب نیا – بهمن کریمیان – پروانه محمدی – زینت رضا – پدرام اکبری – مرتضی رزاق کریمی – هارون یشایایی – عبداله اسفندیاری – محمد حسین حقیقی – محمد علی نجفی – ابراهیم حقیقی – خسرو امیر صادقی – نادر مقدس – علی آشتیانی پور – حمید آشتیانی پور – ناصر ممدوح – روانبخش صادقی – نورالدین زرین کلک – منوچهر محمدی – منوچهر شاهسواری – بیژن میر باقری – مریم بوبانی – افسانه چهره آزاد –– رامبد جوان – مجتبی راعی – کمال تبریزی – آناهید آباد - مصطفی احمدی – ایرج تقی پور – قاسم قلی پور – سیامک تقی پور – علیرضا شجاع نوری – حسین ایری – حسن مهدوی فر – بهمن اردلان – ناصر عنصری – یداله نجفی – رحمان رضایی – علی ژکان – یداله صمدی – محمد رضا سکوت – محمد آلادپوش – هوشنگ صمغ آبادی – جابر قاسمعلی – نازنین مفخم – عباس تهرانی – طهماسب صلح جو – سحر عصرآزاد – افسانه بایگان – علی نیک رفتار – رضا نوروزی – مجید امانی زاده – هادی انباردار – یوسف صمدزاده – وجیه اله شهیدی – غلامرضا گمرکی – احد صادقی - ناهید رضایی – حسن حسندوست – حمید دهقانپور – نیما عباسپور – همایون اسعدیان – صادق کرمیار - دکتر مجید جوزانی – اکبر محمدی - مازیار شیخ محبوبی – بهزاد آدینه زاده – دکتر شهاب عادل – مسعود نقاش زاده – ابوالفضل سپهری – احمد عبدالهیان – اسماعیل میهن دوست – مجتبی فرآورده – محمد علی حسین نژاد – مهناز مظاهری – حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز