خبرگزاری کار ایران

احمد طالبی‌نژاد:

بی‌سوادی درد کهنه سینمای ایران است

بی‌سوادی درد کهنه سینمای ایران است

بهروز افخمی بوفِ کور را بوفْ کور(ساکن به ف) می‌خواند. / بسیاری از سینماگران مجله و کتاب نمی‌خوانند و فقط روزنامه بانی فیلم را می‌خوانند تا ببینند آیا در آن روزنامه خبری از آنها منتشر شده یا نه. / کارگردانی اصغر فرهادی کارگردانی درجه یکی نیست فقط بلد است که از عنصر درام به خوبی استفاده کند.

ایلنا: احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما معتقد است که یکی از مشکلات قدیمی سینمای ایران بی‌سوادی بعضی از سینماگران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد طالبی‌نژاد که در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی مسافر جنوب صحبت می‌کرد، با اشاره به اهمیت این فیلم و اینکه مسافر جنوب بهترین فیلم در کارنامه پرویز شهبازی است؛ گفت: یک حس انسانی خوب در فیلم جریان دارد و نگاه تلخ ناتورالیستی که در فیلم‌های بعدی وی وجود دارد در این فیلم نیست. از طرف دیگر این فیلم در سال ۷۵ ساخته شده در دوره‌ای که یک جریان قوی انسانی در سینمای کودک و نوجوان بوجود آمده است.

طالبی‌نژاد با اشاره به اینکه در دنیا هر منتقدی دیدگاه خاص خود را دارد؛ گفت: قرار نیست همه منتقدان یکدست باشند و در همه جای دنیا نیز اینگونه است. به طور مثال حتی در جشنواره کن منتقدانی که کیارستمی را دوست دارند بر علیه بعضی فیلمهای وی نقدهای منفی نوشته‌اند.

وی ادامه داد: اما یک فیلمساز بعد از ساخت چند فیلم تبدیل به یک برند می‌شود. به طور مثال پرویز شهبازی بعد از ساخت فیلم نفس عمیق تبدیل به یک برند شد و به همین دلیل هر فیلمی که می‌سازد مورد توجه مردم و منتقدان قرار می‌گیرد.

طالبی‌نژاد تأکید کرد: وی در فیلم‌هایش به موضوع جوانان و نوجوانان که یک موضوع حاد است می‌پردازد. زیرا امروز بحران نوجوانی و جوانی در جامعه ما تبدیل به یک مسئله عجیب و غریب شده است.

وی با اشاره به اینکه هنرمند و سینماگر جامعه خود را باید بشناسد، گفت: هنرمند سینما باید سوار اتوبوس شود و در میان مردم حضور پیدا کند و با مشکلات آن‌ها آشنا شود زیرا ساختار جامعه دائم تغییر می‌کند. به طور مثال امروز دیگر شکل لمپنیزم آنگونه که در سالهای دور وجود داشته نیست و دیگر ما فقط در قهوه‌خانه‌ها لمپن‌ها را نمی‌بینیم بلکه حتی در جاهای بسیار شیک افرادی را می‌بینیم که وضع مرتبی دارند اما لمپن هستند. امروز این معیار‌ها در جامعه تغییر کرده و فیلمساز زمانی این امر را متوجه می‌شود که در بطن جامعه وجود داشته باشد.

طالبی‌نژاد با اشاره به اهمیت درام در سینما گفت: درام در سینما بسیار مهم است و بعضی از کارگردانان مانند اصغر فرهادی نان درام را می‌خورند و می‌دانند که چگونه با استفاده از این روش و به صورت قطره چکانی مخاطب خود را پای فیلم نگه دارند وگرنه از نظر من کارگردانی اصغر فرهادی کارگردانی درجه یکی نیست و فقط بلد است که از عنصر درام به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه رابطه سینما به ادبیات معاصر باید بهتر شود؛ گفت: در ادبیات معاصر ما داستان‌هایی وجود دارد که به دلیل قوی بودن آن‌ها هیچ فیلمسازی جرأت ساخت آن را ندارد اما باید فیلمسازان جوان به سراغ رمان‌ها بروند و این بی‌اعتنایی نسل جوان به ادبیات معاصر خوب نیست. بهترین فیلم‌های ماندگار سینمای دنیا از ادبیات اقتباس شده است.

طالبی‌نژاد با اشاره به کم‌سوادی بعضی سینماگران گفت: گفت مشکل کم سوادی تعدادی از سینماگران از قبل در سینمای ما وجود داشته است و این امر مسبوق به سابقه است. به طور مثال بسیاری از سینماگران مجله و کتاب نمی‌خوانند و فقط روزنامه بانی فیلم را می‌خوانند تا ببینند آیا در آن روزنامه خبری از آن‌ها منتشر شده یا نه.

وی ادامه داد: تیراژ نشریات فرهنگی و هنری و مجلات نیز کمتر شده است زیرا بعضی سینماگران تصور می‌کنند که فقط سر زدن به سایت‌ها و کسب اطلاع و خبر برای آن‌ها کافی است. این کم‌سوادی به وضعی درآمده که فیلمساز شناخته شده‌ای همچون بهروز افخمی بوفِ کور را بوفْ کور(ساکن به ف) می‌خواند.

ارسال نظر