خبرگزاری کار ایران

۱۲۲ داوطلب نمایندگی مجلس در سیستان و بلوچستان تائید نهایی شدند

کد خبر : ۸۷۱۳۹۹

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: ۱۲۲ نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نهایی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری، علی‌زینی‌وند اظهار داشت: از این تعداد ۴۷ کاندیدا در زاهدان، ۹ نفر خاش، ۱۵ نفر ایرانشهر، ۱۰ نفر سراوان، ۲۲ نفر چابهار و ۱۸ نفر از زابل برای هشت کرسی در مجلس به رقابت می‌پردازند و تا کنون یک نفر از این تعداد انصراف داده است.

وی گفت: ۳۶۰ داوطلب برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه این استان شامل زاهدان، زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر و چابهار ثبت نام کرده بودند که ۲۲ نفر قبل از رسیدگی در هیات های اجرایی انصراف دادند.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان افزود: این کاندیداها از بامداد فردا پنجشنبه ۲۴بهمن ماه تبلیغات رسمی خود را آغاز و به مدت یک هفته تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه یعنی ۲۴ ساعت قبل از آغاز زمان اخذ رای ادامه خواهد داشت که امیدواریم کاندیداهای این دوره با یک رقابت سالم برمبنای چارچوب قانونی تبلیغات خود را برای معرفی هرچه بیشتر خودشان انجام دهند.

وی بیان کرد: در این دوره، بخش عمده‌ای از فرایندهای حین و بعد انتخابات به صورت تمام الکترونیک صورت می‌گیرد و در یک هزار و ۶۸۹ شعبه اخذ رای به همین تعداد دستگاه‌های مکانیزه احراز هویت در اختیار شعب قرار گرفته که کاربران و متولیان آن نیز آموزش‌های لازم را به صورت کامل فراگرفته و مراحل پایانی را طی می‌کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اظهار داشت: برای رای دادن به وسیله این دستگاه‌ها همه شهروندان واجد شرایط باید اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته باشند و چنانچه به هردلیل موجهی مانند تعویض یا مفقودی نتوانستند کارت ملی ارایه دهند؛ توصیه می‌کنیم حتما شماره ملی داشته باشند زیرا بدون شماره ملی و کارت ملی هویت آنان احراز نمی‌شود و اخذ رای از آنان ممکن نیست.

زینی‌وند ادامه داد: دستگاه مکانیزه احراز هویت مجهز به کارتخوان ملی است و درصورتی که رای دهنده کارت ملی همراه نداشته باشد با وارد کردن شماره ملی، هویت و سن قانونی وی که حداقل ۱۸سال تمام است محرز می‌گردد.

وی گفت: دستگاه ‌پس از احراز هویت ‌ یک کد مخصوص رای دهنده را تحویل کاربران می‌دهد که آن کد نشان از احراز هویت است.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان افزود: در این دوره هیچگونه امکان رای تکراری وجود ندارد و به صورت آنلاین این دستگاه احراز هویت می‌کند و روی سیستم جامع وزارت کشور، ثبت احوال و استانداری ها دیده می‌شود و در واقع رای دادن در این دوره کاملا اطمینان بخش و شفاف است.

وی با بیان اینکه این دستگاه، مکانیزه و بسیار پیشرفته است؛ اظهار داشت: کار این دستگاه این است که در پایان رای‌گیری و شمارش آرا که البته به شیوه سنتی و گذشته آرا شمارش می‌شود، پس از شمارش، آرا تجمیع شده و صورت‌جلسه قطعی می‌شود و توسط تمام حاضرین در شعبه مانند نماینده فرماندار، نماینده هیات نظارت و همه کسانیکه باید امضا و تایید کنند نتیجه هر شعبه وارد دستگاه می‌شود و تجمیع آرا را دستگاه مکانیزه انجام می‌دهد و هیچگونه تجمیع دستی در این دوره نداریم و این دستگاه نشان می‌دهد که پس از تجمیع به وسیله این دستگاه و مقایسه با شمارش و تجمیع آرا در شورای نگهبان و هیات نظارت نتیجه رسمی اعلام می‌شود.

زینی‌وند گفت: در تمامی شعب اخذ رای تدابیر لازم، پیش بینی ها، تدارک و پشتیبانی اندیشیده شده و در حدود ۴۷ هزار نفر فرایند اجرایی برگزاری انتخابات را در استان انجام می‌دهند تا انتخاباتی سالم، پرشور، شفاف، رقابتی و امن در استان همدوش سایر نقاط کشور برگزار شود.

وی افزود: تعداد واجدین شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات، یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر است که از این تعداد ۱۴۸ هزارو ۳۹۰ نفر رای اولی هستند و امیدواریم مردم مشارکت بالایی داشته باشند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار همچنین با توصیه‌ به کاندیداها تصریح کرد: این استان گسترده و دارای حساسیت های قومی و مذهبی است و تقاضا می‌کنیم کاندیداها چهارچوب‌های قانونی را دقیق رعایت و از طرح مسائل تنش‌زا حتما پرهیز کنند و اگر کسی تخلف آشکاری داشته باشد حتی اگر تایید هم شود و رای بیاورد در بحث اعتبارنامه و مراحل بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بنابراین فرایند انتخابات در تبلیغات تمام نمی‌شود، اکثر تخلفات در این هفت روز تبلیغات اتفاق می افتد که باید کاندیداها به شدت توجیه و هوشیار باشند تا هم موارد تنش‌زا نگویند و هم از موارد قانونی عدول نکنند و در موعد مقرر تبلیغات را شروع و به پایان برسانند تا انتخابات خوبی را در استان به همت و مشارکت بالای مردم، با دقت همه دست اندرکاران برگزار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز