خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

گلایه رانندگان آژانس های مسافری از عدم تحقق سهمیه سوخت دولت / وعده‌ای که در 24 آبان ماه جا ماند

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۴۵۰

24 آبان ماه امسال شوک بزرگ خبر افزایش قیمت بنزین برگ جدیدی از تاریخ را در کشور رقم زد؛ اگرچه اثر تب و تاب این شوک هم برای دولت و هم برای بسیای از اقشار جامعه هنوز از بین نرفته اما رانندگان تاکسی ها ، آژانس‌های مسافری و سرویس‌های مدارس تلخی این شوک را بیشتر از همه احساس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،همان زمان دولت با تغییر نرخ بنزین وعده‌های لیست شده‌ای را نیز به مردم داد ، حالا پس از گذشت حدود ۸۰ روز، مردم با  وعده‌های عملی نشده روبرویند و رانندگانی که برای گذران زندگی دست به زانویشان گرفته و در انتظار گشایشی  از سوی دولت مانده‌اند.

سرگزی یکی از رانندگان آژانس در زاهدان، می‌گوید: سه ماه است که دولت قول داده سهمیه بنزین راننده آژانس‌ها را افزایش دهد اما نه تنها هیچ استثنایی برای ما قائل نشده که حتی یک لیتر بنزین بیشتر از سهمیه‌ مقرر را هم ، دریافت نکرده‌ایم.

او می گوید: در خانه بیکار بودم و مجبور شدم با وام یک ماشین بخرم و در آژانس کار کنم تا هم در آمدی برای خانواده‌ام باشد و هم با کار کردن در آژانس قسط‌های معوقه‌ام  را بدهم، هنوز کمرمان راست نشده بود که خبر گران شدن بنزین غافلگیرمان کرد، حالا مانده‌ام که با این بنزین گران، ماشین‌ام را نگه دارم یا بفروشم که در هر دو صورت مطمئن ام ضرر می‌کنم.

سرگزی می‌گوید:ما مردم سیستان و بلوچستان هیچ اعتراضی به گرانی بنزین نکردیم و به فکر اعتصاب هم نبودیم اما انگار صبرمان باعث شده مسئولان در خواب غفلت باقی بمانند؛ یادشان رفته سه ماه پیش چه وعده‌ای دادند .

دیگر سراب هم نمی توان دید

بلوچ زهی یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: مشکلات ما رانندگان یکی و دوتا نیست ، ثبت نام بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی و آژانس از خرداد ماه سال 93 از حمایت دولت خارج شد، نرخ بنزین در اردیبهشت 94 گران و تک نرخی شد،مهرماه 97 سهمیه سوخت خودروهای سواری 200لیتر کاهش پیدا کرد، لوازم یدکی، لاستیک و باطری تعاونی که جزو بسته حمایتی ما رانندگان است حذف شده با این وضعیت دیگر برای امیدواری سراب هم نمی‌توان دید.

او می گوید: ما تاکسی آژانس‌ها برای بخش حمل و نقل عمومی بال هستیم نه بار، ما از مسئولان می خواهیم که چشم‌هایشان را بشویند و ما را هم ببینند نه بخاطر خودمان بلکه  به عنوان شهروندی  که حقوقی هم دارد.

او درخصوص افزایش خودسرانه کرایه‌ها توسط رانندگان می‌گوید: دلمان نمی‌خواهد کرایه‌ها را برای مردم گران کنیم چون اولین کسانی که از این افزایش آسیب می‌بینند خانواده‌هایمان هستند اما چاره‌ای نداریم، هزینه های خودرو، بنزین، استهلاک و همه و همه سه برابر شده ،اما درآمدها عوض آنکه بیشتر شود کمتر هم شده است.

دولت به وعده اش عمل نکرد

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری زاهدان می گوید: از 24 آبان ماه سال جاری با سهمیه بندی بنزین ،نرخ بنزین هم افزایش پیدا کرد و برای خودروهای شخصی حداکثر ۶۰ لیتر درماه سهمیه تعیین شد. بخش حمل و نقل صنفی که شامل آژانس های تاکسی تلفنی، تاکسی سرویس ها و سرویس مدارس می شود در دوماه گذشته به مشکلاتی در بحث سهمیه خود مواجه شده اند که با پیگیری‌های ما اطلاعاتی از طریق اتحادیه صنف برای سازمان و وزارت سازمان صنعت و معدن ارسال شده که مقرر شد این موضوع پیگیری و در کمیته سوخت مطرح شود.

اتحادی‌نیا می گوید: قرار بود برای تمام رانندگان این بخش که با خودروهای شخصی خود در آژانس‌ها کار می کنند و شناسایی شده و دارای مجوز هستند سهمیه سوختی تعریف شود یا مابه التفاوت آن سهمیه‌ای که تعریف می شود به شماره شبا واریز شود تا بتوانند به شهروندان خدمات رسانی کنند. دو ماه از این ماجرا می گذرد اما متاسفانه به رغم اینکه مسئولان در رسانه‌های ملی و کشوری اعلام می کنند که سهمیه را اختصاص داده‌اند ،اما هنوز هیچ سهمیه‌ای برای خودروهای آژانس اختصاص پیدا نکرده است.

او می گوید: رانندگان این بخش از تاکسی‌ها در سیستان و بلوچستان تاکنون سهمیه دریافت نکرده و هیچ هزینه‌ای برای آنان واریز نشده است. این عدم تخصیص و نادیده گرفتن رانندگان بخش صنفی از طرفی مشکلات معیشتی را برای رانندگان قشر ضعیف جامعه به وجود آورده و از  طرفی سبب ایجاد اختلال در خدمات رسانی رانندگان به مردم شده است چرا که تامین هزینه های سوختی برای آنان سخت است و گلایه های بسیاری برای تعیین تکلیف وضعیت تاکسی ها وجود دارد .

اتحادی نیا می گوید: ما در سیستان و بلوچستان مشکل تامین سوخت در بحث گاز را هم داریم همانطور که می دانید در زاهدان یک جایگاه سی ان جی افتتاح شده که پاسخگوی شهروندان نیست به‌رغم اینکه پیگیری های زیادی شده هنوز جایگاه دیگری راه اندازی نشده است.

وی اضافه کرد : تاکسی‌های گردشی، خطی، سرویس مدارس ، آژانس و غیره هم با این موضوع درگیر هستند و حداقل ۵۰ درصد سهمیه سوخت‌شان را از سی ان جی استفاده می‌کنند اما از آنجایی که زیرساخت این موضوع در استان وجود نداشته  بسیاری ماشین های خود را دوگانه سوز نکرده اند، اما از طرفی گازسوز کردن خودروها هزینه‌های هنگفتی دارد که به 5 میلیون تومان می‌رسد این موضوع هم یکی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان است.

گزارش  : فائقه راغی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز