خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری خبر داد؛

پرداخت مستمری ماهیانه به ۱۲۵ هزار خانوار دارای معلولیت بینایی

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۷۲۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت مستمری ماهیانه به ۱۲۵ هزار خانوار دارای معلولیت بینایی خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری، در نشست با موسسات و انجمن‌های غیردولتی فعال در حوزه نابینایان با گرامیداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید و تبریک به فعالان جامعه نابینایان گفت: مبلغ مستمری ماهیانه  از ۵۳ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و برای خانوارهای ۵ نفره به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. معتقدیم این مبلغ با شرایط مطلوب فاصله دارد اما امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته منابع مالی بیشتری به این موضوع اختصاص یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: جامعه نابینایان ۲۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند و یکی از فرهیخته ترین و اندیشمندترین افراد در عرصه های علمی به شمار می روند.

شریعتمداری در خصوص کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت نیز گفت: پرداخت کمک‌هزینه معیشت به معلولان فاقد شغل و درآمد که دهک های یک تا سه هستند به منابع مالی زیادی نیاز دارد که با مذاکرات صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه امیدواریم در جهت تامین مالی آن قدم های موثری برداشته شود.

وی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: تامین یکجای این بودجه برای دولت مشکل خواهد بود  ولی باید اقدام جدی برای تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی سال ۱۳۹۹ و دریافت کمک از محل سایر اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۰ صورت گیرد.

 شریعتمداری به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی اشاره  و تصریح کرد: باید از ظرفیت بنگاه های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اولویت تامین هزینه های افراد دارای معلولیت بهره گیری شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه قانونگذاری برای افراد دارای معلولیت، فعالیت های مثبتی در کشور انجام شده  و مشکلی در این بخش نداریم، افزود:  عمده مشکلات  مربوط به جامعه معلولان  به دلیل عدم اجرای قوانین است که نظارت و پیگیری جدی را می طلبد که با تشکیل شورای نظارت بر قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اصلاح برخی قوانین و مقرارات در مورد افراد دارای معلولیت در کارگروهی با حضور انجمن های مردم نهاد و کارشناسان سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در توزیع وسایل و تجهیزات توانبخشی نیز افزود: برای تامین بلند مدت اعتبارات مورد نیاز تجهیزات توانبخشی می توان از توان خیرین و معلولان با تاسیس صندوق های حمایتی در بخش های گوناگون کشور با حمایت دولت بهره گرفت و افراد دارای معلولیت می توانند اداره کننده این صندوق ها باشند.

امضای تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکلات ورزش افراد دارای معلولیت

شریعتمداری به فعالیت فدراسیون های جانبازان معلولین، نابینایان و ناشنوایان در ورزش معلولان اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۸ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت مددجویان سازمان بهزیستی و معلولان می توانند از خدمات مراکز ورزشی دولتی، شهرداری ها،دهیاری ها و مراکز متعلق به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به صورت رایگان استفاده کنند و فدراسیون های دیگر نیز موظفند فعالیت هایی در فدراسیون خود در جهت تقویت و گسترش ورزش معلولان اختصاص دهند.

وی ادامه داد: با مذاکرات سازمان بهزیستی کشور و وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکلات ورزش افراد دارای معلولیت تفاهم نامه ای در ابتدای آبان ماه منعقد خواهد شد.

۲۸ هزار واحدمسکونی  در ۲۰ ماهه اخیر آماده واگذاری شده است

 شریعتمداری در زمینه مسکن معلولان نیز اظهار داشت: ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی تاکنون ساخته شده که ۲۸ هزار واحد آن در ۲۰ ماهه اخیر آماده واگذاری شده است.

وی ادامه داد: برای ۲۰ هزار مسکن روستایی با بنیاد مسکن، برای ۵ هزار مسکن سیل زدگان با بسیج سازندگی و برای ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکن افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه امضا شده است که بخش عمده ای از نیاز مسکن معلولان تامین می شود.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از شروع طرح های جدید برای ۴ هزار خانوار نیازمند مسکن در سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: برای مسکن خانوارهای دارای دو معلول به بالا از ۱۴ هزار خانوار شناسایی شده ۹۵۰۰ خانوار مسکن دریافت کرده اند و ۳۵۰۰ واحد تا پایان سال تحویل می شود و کار ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکن نیز آغاز شده است.

وی از پرداخت بدهی ۳۰ میلیاردی سازمان بهزیستی به دانشگاه آزاد اسلامی گفت و تشریح کرد: با تخفیف ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد به مددجویان سازمان بهزیستی مشکلی در پرداخت شهریه مددجویان وجود ندارد و با راه اندازی سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی و ارتباط آن با سامانه دانشگاه آزاد اسلامی ،پرداخت شهریه ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

شریعتمداری در پیشنهادی به سازمان بهزیستی گفت: با تجربه خوب ورود استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و ورود فکر و اندیشه جوان در صندوق بازنشستگی کشوری از توان دانش بنیان ها  به ویژه فرهیختگان دارای معلولیت و دانشگاهیان برای رسیدن به راه های میان بر برای رفع مشکلات معلولان بهره برداری شود.

وی گفت : ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند و ۳۰۰ نسخه قرآن بریل چاپ شده در مرکز نابینایان رودکی که به همت سازمان بهزیستی تهیه شده در اختیار نابینایان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز