خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق با چین برای ایران ضرورت مطلق بود/ این قرارداد حضور آمریکا در منطقه را به چالش می‌کشد/ تهران با این کار به دنبال «تسکین استراتژیک» تحریم‌هاست

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۰۹۸

استاد علوم سیاسی آمریکایی تاکید کرد: توافق ایران و چین حضور آمریکا در منطقه را به چالش می‌کشد و روبط پکن و واشنگتن را تغییر می‌دهد.

جان کالابرس (John Calabrese) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی است. وی همچنین پژوهشگر موسسه مطالعات خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره تنش‌ها و توافق ایران و چین در شرایط کنونی پرداخت.

توافق با چین برای ایران ضرورت مطلق بود

انتظار چنین توافقی را نداشتم

جان کالابرس در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: صادقانه بگویم، انتظار چنین توافقی را نداشتم. مدتی است که چین را در نظر گرفته‌ام آن‌ها تعهدات زیادی را متقبل شده‌اند. در مورد ایران نگاه به چین توسط ایران بیشتر به عنوان یک ضرورت مطلق بود تا اینکه انتخاب و یا گزینه باشد.

توافق ایران و چین، روابط پکن و واشنگتن را تغییر داده است

ایران و آمریکا در بن‌بست قرار گرفته‌اند

وی افزود: این توافق روابط چین و آمریکا را شدیدا تغییر داده است. ایران و آمریکا در بن‌بست قرار گرفته‌اند. اروپایی‌ها در تغییر سیاست آمریکا ناموفق بوده‌اند و اقتصاد ایران شرایط دشواری دارد برای همین اهمیت چنین توافقی بیشتر شده است.

توافق چین با ایران، حضور آمریکا در منطقه را به چالش می‌کشد

کالابرس در ادامه تصریح کرد: برای چین این توافق به معنی دستیابی به منبع انرژی و نفت با قیمت مناسب است و می‌تواند نفوذ چین در منطقه را افزیش دهد  در نقطه مقابل چنین قراردادی می‌تواند حضور آمریکا در منطقه که برای دهه‌ها قدرت غالب بوده است را به چالش بکشاند.

توافق با چین «تسکین استراتژیک» تحریم‌هاست

وی تاکید کرد: برای ایران هم این توافق به معنای تسکین استراتژیک تحریم‌هاست. تزریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی و واردات فناوری‌های دیگر و پیشرفت‌های بالقوه در زندگی روزمره ایرانیان می‌تواند اعتباری بر این توافق باشد.

باید تا اجرای توافق برای قضاوت صبر کرد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی همچنین تاکید کرد: با همه این‌ها توجه داشته باشید که قول و تعهد تا اجرای توافق فاصله دارد، هر کشوری می‌تواند توافقی را امضاکند، اما  اجرای آن هم می‌تواند با تأخیر یا به حالت تعلیق درآید. انتظارات هر دو طرف ممکن است کاملاً تحقق نیابد. به طور خلاصه، من قبل از صدور نهایی و رسمی این توافق صبر می‌کنم.

وی در مورد مزایای این توافق برای ایران در شرایطی که دسترسی به بازارهای متنوع بین‌المللی به دلیل فشارهای آمریکا دشوارتر شده است، گفت: خروج ایران از این انزوا این به چندین عامل بستگی دارد؛ اول اینکه، چه موقع و با چه سرعتی بندهای این توافق اجرایی می‌شود. دوم اینکه، آیا سایر کشورها تصمیم دارند با آمریکا مقابله و از رهبری چین پیروی کنند. سوم اینکه اقدامات مقابله‌کننده با ایالات متحده چیست و چهارم  اینکه همسایگان عرب خلیج فارس چقدر علیه پکن به عقب رانده می‌شوند.

هیچ چیزی درباره سرنوشت برجام مشخص نیست

این استاد دانشگاه در مورد سیاست فشار بر ایران گفت: آمریکا این سیاست را تغییر نمی‌دهد؛ چراکه مدعی است این ایران است که باید سیاست‌های خود را تغییر دهد، من فکر می‌کنم هر دو دولت باید درباره موارد زیادی توضیح دهند

وی در مورد آینده برجام گفت: هیچ چیزی درباره سرنوشت برجام مشخص نیست و من هیچ ایده‌ای دراین  خصوص ندارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز