خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کارلتون در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران با همکاری چین و شرکای خود در منطقه قدرتمندتر می‌شود/ بایدن به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر در برجام است/ اروپا هنوز به نجات توافق هسته‌ای امیدوار است

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۰۳۶

استاد دانشگاه کارلتون تاکید کرد که اروپا خواهان حفظ برجام است و منتظر نتیجه انتخابات در آمریکا می‌ماند و اگر ترامپ انتخابات را ببازد، رئیس‌جمهور آینده بایدن می‌خواهد به برجام بازگردد، اما به دنبال برخی امتیازات و همکاری‌های بیشتر از جانب ایران است.

دان رولاندز (Dane Rowlands) استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا است. حوزه تخصصی وی توسعه بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های پولی بین‌الملل مدیریت جنگ و مهاجرت است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا پرداخت.

اطرافیان ترامپ ایران را دوست ندارند و ادعاهایی علیه آن مطرح می‌کنند

دان رولاندز در ابتدا در مورد تلاش ترامپ برای نابودی برجام گفت:  برای این سوال دو پاسخ قابل قبول وجود دارد که هر دو ممکن است در واقع صحت داشته باشند. اولین مورد این است که یک گروه تأثیرگذار در سلسله مراتب امنیت ملی ایالات متحده وجود دارد که به سادگی باور نمی‌کند که ایران حتی با برجام اقدام به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد کرد و می‌خواهند اکنون با آن مشکل مقابله کنند. دومین مورد کاملاً سیاسی است که اطرافیان ترامپ ایران را دوست ندارند و اتهامات و ادعاهایی علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی در ادامه در مورد تلاش ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: ایالات متحده تلاش خود را با تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت نظامی قدرتمندتر در منطقه می‌کند، این شیوه آمریکا است که با دولت ایران و سیاست‌های آن مخالفت کند.

اروپا هنوز امیدوار است که بتواند برجام را نجات دهد

استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا در مورد تلاش‌های اروپا برای نجات برجام در سالگرد آن گفت: اروپا هنوز امیدوار است که بتواند برجام را نجات دهد. با این حال اگر مجبور شود بین ایران و آمریکا انتخاب کند، اروپا از ایالات متحده حمایت خواهد کرد. اما آنها ترجیح می‌دهند که برجام  را حفظ کنند و از رویارویی و درگیری در این موضوع جلوگیری کنند.

اگر ترامپ برنده انتخابات شود، تلاش می‌کند تا با ایران به توافق برسد

وی در مورد روابط ایران و چین و تقابل روسیه و چین با آمریکا در موضوع تحریم‌های تسلیحاتی گفت: من از ترتیبات سازمان ملل در این باره مطمئن نیستم. درک من این است که تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی به رای‌گیری در شورای امنیت نیاز دارد، جایی که روسیه و چین می توانند با تمدید تحریم‌ها مخالفت کنند. اینکه ایالات متحده از حق اعمال مجدد تحریم‌ها برخوردار باشد، نامشخص است و ممکن است آنها به سادگی به سمت تحریم‌های یکجانبه خصمانه دیگری روی بیاورند و سعی کنند معاملات تجاری توسط نهادهای غیرآمریکایی با ایران را دشوارتر کنند.

رولاندز هم چنین در مورد آینده برجام و ترامپ گفت: ترامپ حتی در بهترین زمان‌ها غیرقابل پیش‌بینی است ، بنابراین می‌تواند به هر طریقی رفتار کند. اگر او برنده شود، به دنبال ادامه فشار بر ایران می‌رود و تلاش می‌کند برجام را بیش از این تضعیف کند. وی با توجه به تمایل خود برای تغییر مسیرها در سیاست خارجی ایالات متحده، احتمالاً تلاش می‌کند تا با ایران توافق کند.

بایدن به دنبال گرفتن برخی امتیازات بیشتر از ایران در برجام است

ایران با همکاری چین و شرکای خود در منطقه قدرتمندتر می‌شود

وی افزود: اگر او انتخابات را ببازد، من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور آینده بایدن می‌خواهد به برجام بازگردد، اما به دنبال برخی امتیازات و همکاری‌های بیشتر از جانب ایران است. اروپا صبر خواهد کرد تا ببیند که انتخابات چه نتیجه‌ای را به همراه خواهد داشت و تا آن زمان تلاش خواهد کرد که برجام را تا حد امکان عملیاتی نگه دارد.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: آمریکا نمی‌تواند به راحتی سیاست خارجی ایران تغییر دهد. بنابراین من انتظار ندارم که فشار بر ایران واقعاً به تغییر  سیاست ایران منجر شود. اگر شرایط اقتصادی بدتر شود، می‌توانم ببینم این فشار باعث می‌شود ایران با همکاری با چین و شرکای خود از آمریکا و اروپا فاصله بگیرد و در منطقه قدرتمندتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز