خبرگزاری کار ایران

موسوی در نشست خبری مطرح کرد؛

احتمال برگزاری نشست ویدئوکنفرانسی سران آستانه/ آژانس قدر همکاری‌های ایران را بداند/ نقش سفارت ایران در بازداشت قاضی منصوری

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۱۹۶

سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه کرد ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را در سوال خود مبنا قرار ندهد و به اسناد متقن و همکاری خوب ایران با آژانس مراجعه کند.

به گزارش ایلنا، «سیدعباس موسوی» روز دوشنبه در نشست خبری با تسلیت شهادت امام صادق و گرامیداشت یاد استاد محمد علی کشاورز هنرمند پیشکسوت، گفت: وزیر امور خارجه سفری به سوریه و ترکیه در پیش داشتند که سفر به ترکیه انجام شد. لازم بود پس از فروکش کردن کرونا به ترکیه و روسیه سفر کنند.

وی افزود: بعد از اتفاقاتی که در سرزمین‌های اشغالی افتاد و اقدام جدید و بدعت گونه رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری، نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به صورت مجازی برگزار و طی قطعنامه ای این رژیم محکوم شد.  

کانادایی‌ها روند کنسولی را برای اتباع ایرانی مختل کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به گفت و گوی معاون وزیر امور خارجه با همتای کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: متاسفانه کانادایی ها علی‌رغم ادعایی که دارند و خود را دلسوز ایرانی ها می دانند، روند کنسولی برای بسیاری از ایرانی‌ها را مختل کردند و گفتیم اگر اراده‌ای باشد حاضر با همکاری هستیم تا بخش کنسولی باز و خدمات به ایرانیان داده شود.

احتمال برگزاری نشست ویدئوکنفرانسی سران آستانه

موسوی درباره نشست سران روند آستانه بیان کرد: قبل از کرونا این نشست قرار بود در تهران برگزار شود که قطعی شده بود و طرفین در حال رایزنی تاریخ این نشست بودند و به کرونا خوردیم بعد از کرونا نیز وزرای خارجه در این خصوص به صورت ویدئو کنفرانس یکبار مذاکره کردند. من فکر می‌کنم اگر روند کاهشی کرونا ادامه پیدا کند، نشست حضوری برگزار شود.

وی افزود: این آمادگی را ما اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم این نشست را برگزار کنیم اما اگر کرونا تشدید پیدا کند، بسیاری از رفت و آمدهای دیپلماتیک ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد؛ رایزنی‌ها با دوستان ترک و روس نتیجه را مشخص خواهد کرد که نشست حضوری و یا به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شود.

آژانس قدر همکاری‌های ایران را بداند و وارد حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد نشود

سخنگوی وزارت خارجه، گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل علیه ایران مبنی بر منشاء ایرانی بودن پرتاب موشک به آرامکو را کاملا همسو با سیاست و نقشه جدید آمریکا علیه ایران دانست و گفت: این ادعا بی‌پایه و اساس است و اتهام عنوان شده را بر مبنای فشارهای آمریکا و رژیم عربستان ارزیابی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ سندی دال بر منشاء ایرانی بودن موشک‌ها مشاهده نکردیم، گفت: دبیرکل سازمان ملل از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار می‌گیرد و  گزارشی قرائت می‌کند که پایه و اساس خاصی ندارد.

موسوی با بیان اینکه گزارش‌ آژانس ارتباطی با برجام ندارد، خاطرنشان کرد: موضوع بسته شده را باز می‌کنند و مبنای ادعایشان ادعای رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است که جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران تا این لحظه کند اینها را کنار گذاشته و ادعاهای رژیمی را می‌پذیرد و مبنای سوالات خود قرار می‌دهد که خصومت آن با مردم و نظام ما و نظام بین‌الملل برای همه محرز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکا سازمان ملل و نهادهای بین المللی را گروگان اهداف خود گرفته است و این مشی آمریکاست. اما به آژانس توصیه می‌کنم در این زمینه واقع‌نگری داشته باشند و به مراجعه به اسناد متقن و همکاری خوب جمهوری اسلامی با آژانس، ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را مبنای سوال خود قرار ندهد.

این دیپلمات افزود: آژانس باید این همکاری‌ها را قدر بدانند و وارد حاشیه سازی بی‌مورد نشوند. امیدواریم نشست آنها منجر به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مهم و کارآمد و سازنده باشد.

فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی قابل قبول نیست

وی در پاسخ به  سوالی درباره برخی شیطنت‌ها در افغانستان علیه جمهوری اسلامی و احضار سفیر این کشور گفت: روابط ما با کشورهای همسایه جزو روابط خوب است و جمهوری اسلامی می‌خواهد این روابط را در همه سطوح با همسایگان خود گسترش دهد.

موسوی با بیان اینکه با افغانستان روابط خوبی داشته و داریم، گفت: جمهوری اسلامی چهار دهه میزبان بدون منت برادران و خواهران افغانستانی بوده و  امروز هم آرزومند ایجاد صلح در این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما همواره خواستار ثبات و آرامش در افغانستان هستیم اما اینها باعث نمیشود جمهوری اسلامی چشم خود را روی برخی اقدامات غیرقانونی ببندد. وقتی مرز یا گمرک تعیین شد به معنای این است که همه رعایت کنند اما عده ای با اغوای قاچاقچیان یا اقدام تروریستی یا هر دلیل دیگر غیرقانونی وارد کشور  می‌شوند که جمهوری اسلامی این اجازه را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه سفارتخانه ما در این کشور فعال است، گفت: اخیرا عده‌ای با تجمع غیرقانونی در محل سفارت ما به نفع بیگانگان و به نفع تخریب روابط دو کشور سوء استفاده کردند که هشدار دادیم این اقدامات و توهین‌ها غیرقابل تحمل است.

موسوی تصریح کرد: اگر سوالی باشد پاسخ می‌دهیم اما فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

نقش سفارت ایران در بازداشت قاضی منصوری

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نقش سفارت ایران در رومانی درباره بازداشت قاضی منصوری اظهارداشت: بر اساس اطلاعاتی که من دارم ایشان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی مراجعه داشته و گفته که چه کار باید بکند که توسط سفارت راهنمایی‌های لازم به ایشان برای بازگشت به میهن شده بود. از طرفی ایشان با حکم مرجع قضایی تحت تعقیب اینترپل ایران بود که این هم روند خودش را از طریق ارتباط اینترپل ایران با اینترپل رومانی طی کرده بود.

وی اضافه کرد: ایشان وقتی که رومانی بوده، به بیمارستان مراجعه می‌کنند آنجا ایشان تحت حفاظت قرار گرفته و بازداشت می‌شود.

موسوی همچنین گفت: وزارت خارجه در این موارد معمولاً احکامی را که یا دستوراتی که مراجع قضایی می‌دهند و اصلاً اجرا نمی‌کند تسهیل می‌کند و سعی می‌کند به صورت قانونی این اقدامات انجام گیرد که این روند در حال انجام است و در آینده نزدیک هم اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

برای ما مهم نیست در دور آینده انتخابات آمریکا چه کسی بر سر کار می‌آید

موسوی درباره سخنان اخیر ظریف مبنی بر اینکه ترامپ می‌تواند رای می‌آورد و رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود چقدر بر سیاست‌‌های ایران تاثیر دارد، گفت: سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور کشورها است و خیلی منتظر این نیستیم که در ایالات متحده آمریکا چه کسی و کدام حزب بر سر کار می‌آید. رفتار همه آنها را در ۴۰ سال گذشته با جمهوری اسلامی امتحان کرده‌ایم و یکی از دیگری بدتر هستند.

وی ادامه داد: برای ما مهم نیست در دور آینده چه کسی بر سر کار می‌آید؛ آنچه آقای ظریف به عنوان یک کارشناس آمریکا مطرح کردند، پیرامون بحث‌های اخیر و نزدیک شدن به انتخابات آمریکا بوده است. ایشان یک پاسخ هوشمندانه‌ای به حرف ترامپ که گفته بود «خیلی منتظر جانشین من نباشید انتخاب خواهم شد و اگر ایران بخواهد مذاکره کند، بهتر است الان بیاید» داد. آقای ظریف گفت که «ما منتظر رقیب شما نیستیم فکر می‌کنیم شما رئیس‌جمهور می‌شوید» و دلایل آن فشار اقتصادی و تروریسم اقتصادی است که رژیم آمریکا علیه ملت ایران روا داشته و شرط اساسی ما برای مذاکره آمریکا این است که از تروریسم اقتصادی دست بردارند و به تعهدات خودشان در برجام بازگردند و خسارت‌هایی که به ملت ایران زده‌اند را جبران کنند و بعد اگر خواستند نه به صورت دو جانبه بلکه در قالب برجام گفت‌وگو می‌کنیم.

آنچه تاکنون اتفاق افتاده برخلاف حقوق و منافع ملت فلسطین بوده است

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه پیشین اردن مبنی بر لزوم گرایش به سمت ایران و اینکه اگر اسرائیل دچار خبط الحاق کرانه باختری شود واکنش ایران چیست، گفت: طرح‌هایی که تاکنون در خصوص برقراری صلح در فلسطین بوده است، به نظر ما چون یک جانبه بوده است، موفق نبوده و نتواسنته توقعات ملت فلسطین را برآورده کند. خواسته ایران بسیار دموکراتیک است؛ من فکر می‌کنم بسیاری از کشور‌های اسلامی و عربی و حتی دیگر کشورها نیز باید به این طرح بازگردند و آن هم برگزاری همه‌پرسی است که اگر به این سمت برویم، ان شاالله فلسطینیان سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد، بنابراین آنچه که تاکنون اتفاق افتاده برخلاف حقوق و منافع ملت فلسطین بوده است.

دلیل قطع صادرات گاز به ترکیه یک اقدام تروریستی است

وی درباره توقف صادرات گاز ایران به ترکیه، گفت: دلیل قطع صادرات فعلی ما به ترکیه یک اقدام تروریستی بوده است و دلایل اقتصادی و سیاسی ندارد و آن طرف مقابل است که باید نسبت به تعمیر این خسارت اقدام کند؛ امیدواریم هرچه زودتر این خطوط تعمیر شود و صادرات گاز به ترکیه از سر گرفته شود.

نگران خروج آمریکا از افغانستان نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: ما به هیچ وجه نگران خروج آمریکایی‌ها از کشورهای منطقه نیستیم بلکه تأکید داریم که حضور آنها باعث جنگ در منطقه شده است؛ حضور نیروهای بیگانه باعث تنش هم در داخل کشورها و هم در منطقه ماست بنابراین از خروج آنها از افغانستان نگران نیستیم.

وی در خصوص گفت‌وگوی عراق و آمریکا نیز گفت: این موضوع داخلی است و به دولت و مردم عراق مربوط است. اگر این مذاکرات مربوط به خروج نیروهای آمریکایی باشد، خواست مجلس، دولت و ملت عراق با صدای رسا و تظاهرات‌های مختلف و تصویب قانون در مجلس، مخالفت با حضور آمریکا است و حضور آمریکا در عراق با توجه به مصوبه پارلمان این کشور، غیرقانونی است و آمریکا باید خاک عراق را ترک کند.

در چند ماه اخیر نه کسی به ایران می‌آید و نه از ایران خارج می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلمای ایران درباره توقف چند ماهه صدور ویزا برای افغان‌ها، اظهار داشت: در چند ماه اخیر برای همه کشورها به دلیل شرایط بهداشتی محدودیت ایجاد شده است، نه کسی به ایران می‌آید و نه از ایران خارج می شود.

وی در مورد صدور ویزا برای کاهش ورود غیرقانونی و رویکرد ایران در مورد ورود مهاجران افغان گفت: روابط ما با کشورهای همسایه برای ورود و خروج مختل شده و تنها در مواقع اضطراری و ضروری ورود و خروج انجام می‌شود. ورود و خروج کالاها و افراد به کشور وجود دارد اما شامل مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت شده است.

مرزهای ما باید مرزهای صلح و دوستی باشد

وی افزود: طبیعی است به محض اینکه کمی شرایط بهتر شد صدور ویزا نه تنها با افغانستان بلکه با همه کشورهای همسایه از سر گرفته خواهد شد، بنابراین هیچ ارتباطی بین قطع شدن ورود و خروج اتباع افغانستان با سایر مسائل نیست. به اتباع محترم افغانستانی توصیه می‌کنیم که مبادی رسمی را در مواقعی که باز شد برای ورود و خروج به کشور جمهوری اسلامی ایران انتخاب کنند، چرا که باید مرزهای ما مرزهای صلح و دوستی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم که گول قاچاقچیان انسان و مواد مخدر و همچنین تروریست‌ها را نخورند به صورت غیرقانونی وارد کشورمان نشوند طبیعی است که مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی ما در همه مرزهای ایران و ۱۵ کشور همسایه قاطعانه در قبال ورود غیرقانونی ایستادگی خواهد کرد.

وی یادآور شد: ما در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی در سطوح مرزبانی و دیپلماتیک با مقام‌های افغانستانی داشتیم هیئت‌هایی از طرف ایران و هیئتی هم از سوی افغانستان آمده‌اند و در آینده‌ای نزدیک نیز هیئتی برای بسط روابط توسعه و تعمیق روابط دو جانبه به ویژه مسائل اقتصادی به ایران سفر کنند. احتمالا در حاشیه این سفر این مباحث هم مطرح شود که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند به کشوری توصیه کنند عادی رفتار کند

موسوی درباره اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و توصیه به ایران برای تبدیل شدن به کشوری نرمال گفت: واقعا آمریکایی‌ها بعد از رفتارهای غیرطبیعی و غیرمعمولی که هم در گذشته و هم روزهای اخیر از خودشان بروز دادند اصلاً در جایگاهی نیستند به کشوری توصیه کند که عادی رفتار کند.

وی ادامه داد:‌ آیا رفتار آنها در عرصه بین‌الملل، تروریسم اقتصادی و فشارهایی که بر کشورها، حتی کشورهای دوست خودشان می‌آورند نشان‌دهنده رفتارهای عادی یک کشور هست؟ بنابراین خواهش می‌کنیم که از این الفاظ در قبال جمهوری اسلامی ایران استفاده نکنند که مورد مضحکه جهان قرار خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش‌ مقام‌های چینی در حمایت از ایران در قبال زورگویی‌های آمریکا گفت: واکنش مقام‌های جمهوری خلق چین که درخصوص برجام اعلام کردند، موجب خرسندی ایران است. موضع قاطع چین همیشه وجود داشته است و از کشورهایی بوده که همیشه در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی می‌کنند. از واکنش‌کشورهای دیگر جهان که ادعای استقلال دارند و از صلح و امنیت بین‌المللی در مقابل زورگویی‌های آمریکا حمایت می‌کنند، استقبال می‌کنیم تا شاهد یک رفتار نرمال و طبیعی در میان مقامات آمریکایی باشیم و امنیت جهانی بیش از این به چالش کشیده نشود.

در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی تاکنون حسن نیت خودمان را ثابت کردیم

وی در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی نیز گفت: ما یک چارچوبی برای حل این موضوع با دولت اوکراین طراحی کرده‌ بودیم که با تعلل آنها مواجه شدیم، اخیراً‌ آقای بهاروند نیز نظرات مفصلی در این زمینه داشتند؛ سفیر اوکراین مدتی پیش در وزارت خارجه حاضر و مذاکرات مفصلی با ما داشت.

موسوی ادامه داد: ما آمادگی ایران برای تسریع در این روند را اعلام کرده‌ایم؛ تاکنون ما حسن نیت خودمان را در این زمینه ثابت کردیم.

در ادعای کانادا تردید داریم

این دیپلمات عالی رتبه ایران درباره رفتار کانادا درباره اتباع ایرانی حاضر در این کشور و مشکلاتی که برای آنها پیش آمده، اظهار داشت: اظهارات آنها مسموع نیست و می‌گویند چون با ایران رابطه سیاسی نداریم، نمی‌توانیم در این زمینه ارتباط بگیریم. اما سوال اینجاست که چرا زمانی سقوط هواپیمای اوکراینی کاسه داغ‌تر از آش شدند؟ خیلی پیگیری و سر و صدا و رفت و آمد کردند؟

وی ادامه داد: اما وقتی پای خدمت‌رسانی به صدها هزار ایرانی مقیم کانادا مطرح است و وقتی می‌خواهیم فقط و فقط به اتباع خودمان برای اینکه به مشقت نیفتند، کمک کنیم و تلاش داریم مشکلات کنسولی آنها برطرف شود تا مجبور نشوند که به کشورهای اطراف و جاهای مختلف مراجعه کنند آنها این موضوع را پشت گوش می‌اندازند؟ سال‌هاست که موضوع را نمی‌پذیرند؛ ما در ادعای آنها تردید داریم.

توصیه می‌کنیم عربستان قدری از توهمات فاصله بگیرد 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان و اقدام عربستان در مشروط کردن ارتباطش با قطر در صورت محدود شدن رابطه  این کشور با ایران، ابراز داشت: این رویکرد عربستان را سازنده نمی‌دانیم این بی معنی است که به کشوری بگوییم با یک کشور رابطه‌ات را کم کن تا با من رابطه داشته باشی. این با قواعد و هنجارهای دیپلماتیک و همچنین حقوق بین‌المللی سازگار نیست. هر کشور مستقل و آزادی، مختار است که سطح روابط خود با کشورهای دنیا را تنظیم کند. امیدواریم که عربستان به مسیر صحیح برگردد و هم سوءتفاهم‌های خودش را با جمهوری اسلامی ایران رفع کند و هم با کشورهای منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس از دوستی در بیاید.

وی تصریح کرد: ما خواهان اختلاف هیچ کشور اسلامی و همسایه‌ای نیستیم و نمی‌خواهیم با  هیچ کشور اسلامی در منطقه دچار خصومت باشیم و آمادگی داریم روابطمان را با کشورهای مسلمان بهبود ببخشیم و حاضر به کمک به آنها هستیم.

موسوی افزود: برای نزدیکی به دیدگاه‌ها در رابطه با کشورهای اسلامی و همسایه حاضریم هر کاری که از دست جمهوری اسلامی بر بیاید را انجام دهیم. توصیه ما به همسایه جنوبی ایران این است که قدری از توهمات فاصله بگیرد و معادلات خارجی  و فرا منطقه‌ای را کمتر در مسائل دوجانبه با کشورهای منطقه و همسایه و به ویژه حوزه خلیج‌فارس دخالت بدهد. اگر این رویکرد صحیح را در پیش بگیرند، ثمرات آن هم برای خودشان و هم برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه قابل مشاهده خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز