خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

بقیه استان‌ها هم به پیک اپیدمی می‌رسند/ وزارت صمت ماسک ارزان به مردم می‌دهد/ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۰۲۸

رئیس‌جمهور گفت: در برخی استان‌های از پیک اول عبور کرده و در برخی استان‌ها تازه وارد پیک شدیم. پیش‌بینی این است که بقیه استان‌ها هم در نوبت هستند و به پیک می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: در جلسه امروز ستاد که بحث پیرامون نقاط مختلف درباره کرونا بود، چند نکته مهم مورد بررسی قرار گرفت. مردم ما می‌دانند مواجهه با این ویروس عالم‌گیر موضوع بی‌سابقه‌ای حداقل در کشور در ۱۵۰ سال اخیر بوده است. در دنیا هم از ۱۰۰ سال پیش یعنی از از ۱۹۱۸ که موضوع آنفولانزای اسپانیایی مطرح بود و ۵۰ میلیون نفر در آن از بین رفتند، چنین حادثه‌ای نداشتیم.

وی افزود: در این اپیدمی ویروس خطرناکی از آسیا شروع شد و به قاره‌های دیگر رسید و همه کشورهای جهان را درگیر کرد. روند به این صورت بوده که در کشوری این ویروس وارد شده و رسیده به پیک و از آن عبور کرده و در کشور ما هم وقتی وارد شد، استان‌هایی به سرعت وارد پیک شدند در نموداری که امروز دیده شد بسیاری از استان‌ها از پیک خارج شدند و شرایطشان فوق‌العاده نیست البته بیماری و بستری هنوز هست.

رئیس‌جمهور گفت: امروز هم چند استان ما همین حالت را دارند و این به پیک اول مربوط می‌شود در برخی استان‌های هم پیک اول عبور کرده و در برخی استان‌ها تازه وارد پیک شدیم. پیش‌بینی این است که بقیه استان‌ها هم در نوبت هستند و به پیک می‌رسند.

روحانی یادآور شد: اینکه گفته شد استان‌هایی سفید، زرد یا قرمز است، باید بدانیم سفیدی و قرمزی ثابت نیست. کلیت مساله به این صورت است که بارها تکرار کردیم؛ چون این بیماری هنوز واکسن و داروی قطعی ندارد و اینکه معمولا در کشور ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که حدود ۶۵ درصد جمعیت با این ویرروس مواجه شده و از آن عبور کرده باشند و به ایمنی دسته‌جمعی هم نرسیدیم، پس نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم.

وی عنوان کرد: دلیل پیک‌ها چیست؟ یکی از استان‌ها مثل هرمزگان اعلام کرد که شرایط ما عادی بود اما در عید فطر و تعطیلات رفت و آمدها زیاد شد و استان هرمزگان دچار مشکل شد و هنوز در مرحله پیک قرار دارد. پس سفرها و رعایت نکردن دستورالعمل‌ها ما را دچار مشکل می‌کند. مردم توجه کنند هر چقدر هم پیشرفته باشیم، تخت، آی سی یو و امکانات پزشکی محدود است و باید این محدودیت را مدنظر قرار دهیم. در هر پیکی وارد می‌شویم باید به صورت پشته‌ای عبور کنیم نه طوری که همه را نگران کند.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: یک گزارشی که در این جلسه ارائه شد، این بود که مردم در ادیبهشت ماه تقریبا بیش از  ۸۰ درصد دستورالعمل‌ها را رعایت کردند، اما از اواسط خرداد تا امروز این عدد به ۲۰ درصد رسیده و بسیار کم است، لذا خواهش می‌کنیم که مردم عزیز این موارد ایمنی را مراعات کنند تا از این مرحله عبور کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که می‌خواهم اعلام کنم، این است که دولت تمام اقدامات لازم برای اینکه تخت‌ها، ونتیلاتورها، امکانات و تجهیزات ایمنی برای پزشکان و پرستاران بیشتر شود را انجام داده و آمادگی کامل داریم برای این روزها و همچنین اگر شرایط سختی هم به وجود آمد، آمادگی لازم را داریم. اما در عین حال علیرغم این آمادگی‌ها مردم هم باید همکاری خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی از شستن دست‌ها تا زدن ماسک و سایر موارد ادامه دهند. همچنین امروز به وزارت صمت دستور داده شد که ماسک ارزان در اختیار مردم قرار داده شود.

روحانی در ادامه سخنان خود در این جلسه به ارائه خدمات دولتی به صورت الکترونیک اشاره و تصریح کرد: یکی از توصیه هایی که هم دولت و هم مردم باید به آن پایبند باشیم خودداری از سفرهای غیرضروری و انجام امور به صورت الکترونیک باشد، ما درباره دولت الکترونیک همه توان خود را به کار گرفته‌ایم تا مردم بتوانند بدون مراجعه امور اداری خود را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: شما می‌بینید که در هر هفته اعلام می‌شود که یک مورد مهم و یک خدمت بزرگ به صورت الکترونیک ارائه می‌شود تا مردم نیاز نداشته باشند به ادارات مراجعه کنند، همچنین میزهای خدمت در ادارات دولتی هم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خدمات به مردم به گونه‌ای ارائه شود که از اجتماع و تجمع مردم جلوگیری شود، حتی اگر لازم شد زمان‌بندی اعلام کنند تا از اجتماع جلوگیری شود.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: من یک خبر خوش برای مردم دارم و آن اینکه علیرغم برخی مشکلات ناشی از کرونا در بخش گردشگری، هواپیمایی یا حمل و نقل در ماه فروردین و اردیبهشت امسال تولیدات ما در بخش‌های مختلف و گوناگون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در بحث صادرات اگرچه صادرات غیرنفتی ما با مشکل عظیمی مواجه شد و دروازه‌های ما بسته بود، اما به حمدالله در دو هفته اخیر درهای ما با بسیاری از همسایگان باز شد و در کنار تولید که روند مثبتی را تجربه کرد، صادرات ما نیز در مسیر مثبت است، که این موجب شد تا ارزآوری و شرایط بانک مرکزی ما بهتر شود.

وی ادامه داد: همچنین خبر خوشحال‌کننده‌تر از مثبت شدن تولید و صادرات ما این است که امروز حکمرانی در کشور ما در شرایط خوبی است و به حمدالله یک وحدت، انسجام و دست همدیگر را به جای مچ یکدیگر را گرفتن، حاکم شده است، امروز شاهد این هستیم که در کشور قوای مختلف و نیروهای مختلف چه نیروهای مسلح و چه منتخبان مردم همه در کنار هم هستیم. من همانطور که در سخنرانی مجلس شورای اسلامی عرض کردم باید بتوانیم امسال را سال پیوند قرار دهیم و همه باهم بیش از گذشته متحد شویم.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه اتحاد ایجاد شده در کشور در اثر شیوع کرونا اتفاق مهمی است، بیان داشت: این اتحاد دستاوردی است که این ویروس ایجاد کرد و توانستیم یک تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. نزدیک شدن همه قوا، همه نهادها، همه جناح‌ها و احزاب اتفاق مهمی است که من آن را به عنوان ائتلاف ملی برای زندگی تعبیر می‌کنم، این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است که نباید این را از دست بدهیم و این تجربه چند ماهه به نفع ما است و نشان داد که اگر دست به دست هم بدهیم، همه باهم پیروز می‌شویم. در نتیجه پیروزی نهایی همراه با مقاومت و استقامت با ما است و من این ماه‌های اخیر را به ائتلاف برای زندگی تعبیر می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: من در اینجا تکرار می‌کنم یک نکته قبلی را که قبلا هم تاکید کردم و امروز هم در جلسه ما وزارت بهداشت تاکید می‌کرد، که ما نمی‌توانیم بگوییم این ویروس فقط برای کسانی که مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند، است و هم‌اکنون ۱۲ درصد از آمار تعداد مبتلایان کسانی هستند که نه مسن هستند و بیماری زمینه‌ای دارند اما بزرگترین گروه جمعیتی ما که دچار مشکل می‌شوند یا مسن هستند، یا بیماری زمینه‌ای دارند. لذا این خیلی مهم است که ما نسبت به این دو گروه حساس باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به بازگشایی اماکن متبرکه و حرم‌ها گفت: گفته شده است مراعات در بعضی از حرم‌ها خوب و عالی بوده است؛ در صحن حضرت عبدالعظیم، قم و جمکران مراعات بسیار خوب بوده است و اصول حدود ۹۰ درصد رعایت شده است اما در بعضی از جاها شرایط مناسب نبوده است.

وی ادامه داد: در حرم رضوی آن‌طور که باید مراعات صورت نگرفته است؛ باید در حرم رضوی که جمعیت بیشتر است، کار بیشتری انجام شود. از تولیت آستان مقدس رضوی، دانشکده علوم پزشکی، از استاندار محترم می‌خواهیم که تلاش کنند آنجا یک وقتی وارد پیک مجدد نشویم.

روحانی تاکید کرد: همه این گشایش‌هایی که به وجود می‌آوریم مشروط به این است که همه باهم همکاری کنیم والا یک روزی مجبور هستیم همه محدودیت‌ها را بازگردانیم.

وی درباره مصوبات امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: دادن تسهیلات بیکاری و کمک به کسب و کارهایی که در این سه ماه بسته بودند را مصوب کردیم  که  اجرایی و عملیاتی خواهد شد، همچنین مصوب کردیم بعضی از کسب و کارهایی که بیمه ندارند، مشمول بیمه شوند.

روحانی درباره بازگشایی دیگر اماکن گفت: به  نمایشگاه‌های تخصصی به این شرط که با دستورات خاص و دعوت از افراد ویژه فعالیت کنند، اجازه بازگشایی دادیم نه این‌که همه مردم وارد شوند و یا تالارهای پذیرایی در جاهایی که قرمز نیستند را به شرط استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی اجازه بازگشایی برایشان صادر شد.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی و قهوه‌خانه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز خواهند شد اما فعالیت‌های فرهنگی و اردوهای تابستانی فعلا ممنوع است تا ببینیم شرایط به کجا می‌رسد.

به گفته رئیس‌جمهور اختیار دادن به استانداران برخی از مناطق که قرمز هستند، در جلسه هفته آینده بررسی خواهد شد.

وی درباره ادامه مرخصی زندانیان عنوان کرد: قبلا تصویب شده بود که زندانیانی که برای جامعه خطری ندارند، مرخصی‌شان تا پایان خرداد تمدید شود. برای تیرماه هم قرار بود امروز تصمیم‌گیری شود که به دلیل ناهماهنگی‌های موجود در جلسه هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز