خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

توضیحات سخنگوی دولت درباره تبادل زندانیان، درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران، تعیین حداقل حقوق بازنشستگان، تأخیر در برگزاری جلسه سران قوا، آمار کشته‌های آبان ماه و تکذیب آغاز موج دوم شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۰۶۴

سخنگوی دولت گفت: غربالگری وارد مراحل جدیدی شده است و بیماریابی به سطح خانواده‌ها خواهد رسید و غربالگری هوشمند خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با بیان این‌که مهم‌ترین اولویت دولت مبارزه با بیماری کرونا است، گفت: بسیاری گمان می‌کردند و تحلیل می‌کردند که تحریم و کرونا موجب ضربه زدن به کشور و فروپاشی اقتصادی کشور می‌شود اما مردم با اقداماتی که انجام دادند، موجب شد کارنامه دیگری از این مسئله به وجود آید.

چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد

سخنگوی دولت تاکید کرد: پیشینی در نظام سلامت و تمرکز نظام درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیت‌آمیز ما بوده است، عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.

وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود با توجه به آنکه چشم‌انداز نزدیکی از پایان ویروس کرونا در پیش رو ندید. گزارش‌های کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان می‌دهد چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.

می‌توان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد

ربیعی گفت: چرخ اقتصادی زندگی مردم باید بچرخد و خللی در زندگی روزمره مردم وارد نشود، با اعتقاد به این امر، موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجه ستاد کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است.

وی با اشاره به این‌که در دنیا فعالیت‌های اقتصادی با شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های اقتصادی با مشکل رو‌به‌رو است، گفت: اقتصادهای با رشد بالا هم در اعمال این سیاست‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند اما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی، همکاری مردم و سیاستگذاری به موقعی که بر حفظ توامان جان و کار تاکید می‌شد، می‌توان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد.

پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای را اتخاذ کرده‌ایم

سخنگوی دولت افزود: تصمیمات ستاد ملی کرونا هم بر همین مبنا است. بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرت‌ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی و خصوصی، مهدکودک‌ها، مراکز گردشگری براساس همین استراتژی است اما آنچه مهم است پروتکل‌های سخت‌گیرانه لازمه این مرحله است و پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سخت‌گیرانه را اتخاذ کرده‌ایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این تصمیم‌گیری‌ها به مثابه عادی شدن اوضاع نیست، گفت: ‌در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاست‌های سخت‌گیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه‌اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار داریم.

تعداد آزمایشگاه‌ها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت

ربیعی ادامه داد: هدف کلی ما در مبارزه با کرونا را حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی بر میزان شیوع و همینطور راه‌اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از کرونا است. به همین منظور پنج وظیفه را همزمان دنبال کردیم که در تمام جلسات دولت و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا این وظایف در حال پیگیری است.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد آزمایشگاه‌ها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت. گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در همه استان‌ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخش‌های مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی های ما است که به جد دنبال خواهد شد.

غربالگری وارد مراحل جدیدی شده است

ربیعی با بیان اینکه غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت خواهد بود، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها ما را نه تنها در برابر موج‌های جدید کرونا بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته مجهز خواهد کرد.

 این مقام مسئول تاکید کرد: گسترش این خدمات از مسائلی است که در دستور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و خدمات اصلی جامعه نه تنها هرگز دچار کاستی نخواهد شد بلکه رو به تقویت می‌رود.

وی ادامه داد: تامین کالاهای ضروری سومین اقدام دولت است و  با میزان ارز پیش‌بینی شده، حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار نیازمند به کالاهای ارزان دنبال خواهیم کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه تولیدات حوزه سلامت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تداوم خواهد داشت، گفت: موانع تولید در بخش سلامت در حل جلسه ستاد بررسی و رفع می‌شود. همچنین گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در تمام استان ها در حال پی گیری است.

سخنگوی دولت یادآورشد: حضور حدود ۵۰ هزار کادر درمانی متخصص و فوق تخصص و ۳ هزار متخصص در بخش‌های مختلف مناطق محروم و تقویت شبکه‌های بهداشتی از استراتژی‌های دولت است که به صورت جدی دنبال می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات زیرساخت درمانی و بهداشتی کشور را  نه تنها در مواجهه با موج‌های جدید، بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته آینده هم مقاوم و آماده می‌کند.  

ربیعی گفت: غربال‌گری وارد مراحل جدیدتری شده است؛ بیماریابی فعال به سطح خانواده‌ها خواهد رسید غربالگری و آزمایش هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت کشور خواهد بود.

ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان را دارد

سخنگوی دولت درباره با تبادل زندانیان میان ایران و ایالت متحده آمریکا گفت: تبادل ایرانیان عزیز با کسانی که جرمی در ایران مرتکب شدند، اتفاق افتاد. در همین روزها سه دانشمند ایرانی دکتر سلیمانی، دکتر طاهری و دکتر عسگری به تهران بازگشتند یا در راه بازگشتند. ما امیدواریم روند بازگشت ایرانیان زندانی شده در آمریکا ادامه پیدا کند. ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان را دارد و مسئولیتش به عهده دولت آمریکا است.

توییت‌های ترامپ درباره مذاکره با ایران چیزی بیش از نمایش نیست

در ادامه این نشست سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن پیشنهاد مذاکره توسط ترامپ آن هم در این مقطع زمانی و اینکه مبادله زندانیان را یک دستاورد برشمرده است، گفت: در این زمینه در ابتدا من باید یادآوری کنم که ما کاری به مسائل داخلی و انتخابات آمریکا نداریم و ما بر اساس مسائل داخلی خود بدون توجه به آنچه در آمریکا می‌گذرد، سیاستگذاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن این توییت‌ها مشاهده نمی‌کنیم، تمایل دولت آمریکا علائمی دارد که مشاهده نمی‌شود، ما پیش از این اعلام کردیم که آمریکا در صورت تمایل باید به میز مذاکره‌ای که خود آن را ترک کرده بازگردد. اما در خصوص توییت‌های ترامپ از نظر ما چیزی بیش از نمایش نیست؛ چرا که دولت آمریکا می‌داند برای بازگشت به مذاکره چه اقداماتی را باید انجام دهد.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و نتیجه‌بخش بودن مذاکره از دست رفت و این اعتماد باید بازسازی شود.

گزینه نهایی وزارت صمت در مهلت قانونی معرفی خواهد شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون در اولویت بودن «جهش تولید» و نقش مهم وزارت صمت در این حوزه و نهایی شدن گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: فکر می‌کنم هفته گذشته هم در ارتباط با بحث جهش تولید توضیحاتی ارائه کردم، یکی از استراتژی‌های وزارت صمت این گونه است که واردات تولیدات داخلی و هر چیزی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد ممنوع باشد و در این راستا همه اقدامات از ثبت سفارش تا مراحل دیگر متوقف شده است. همچنین فهرستی از کالاهای غیرضروری هم در دست تهیه است که پس از بررسی در دولت، واردات آن ممنوع خواهد شد. به عبارت دیگر ما تنها کالاهای واسطه‌ای و مورد نیاز تولید داخل را وارد می‌کنیم یا کالایی که امکان تولید آن را نداشته باشیم و یا تولید آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص این که چه کسی برای این وزارتخانه معرفی می‌شود، خب مانند همه وزارتخانه‌های دیگر لیستی در حال تهیه است و این لیست بررسی می‌شود، اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که همه اقدامات مورد نیاز تامین ارز برای تولید داخل از محل صادرات و تامین نیاز تولید داخل در این مدت توسط سرپرست در حال انجام  است و در این خصوص با توقف مواجه نبودیم، اما قطعا گزینه نهایی در مهلت قانونی معرفی خواهد شد.

به دعوت ترامپ به مذاکره و توافق، خوشبین نیستم

ربیعی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و دعوت ترامپ به مذاکره با ایران، اظهار کرد: به هر حال همانطوری که من توضیح دادم ما کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم و براساس منافع خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ ما نه از خشونت به خرج دادن آنها واهمه‌ای داریم و نه سیاست در باغ سبز نشان دادن‌شان تأثیری بر ما گذاشت و به دعوت ترامپ به مذاکره و توافق، خوشبین نیستم.

وی افزود: تهدیداتشان را هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانیم و اعلام می‌کنم که هرگونه سوءاستفاده آمریکا و یا هر کشور دیگری عواقب خطیری به دنبال خواهد داشت.

دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد  

سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت گازوئیل و برنامه دولت در این خصوص، گفت:‌ دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و براساس قانون بودجه سال ۹۹ هیچ پیش‌بینی در این خصوص نشده است.

حداقل دریافتی بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می‌شود/ برنامه همسان‌سازی قطعی شده است

ربیعی درباره تجدیدنظر در حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: معمولاً تصمیم‌گیری در این خصوص به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران منوط است و پس از اینکه شورای عالی کار حداقل دستمزد را نهایی کند، مذاکراتی در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه احتمالاً در این هفته جلسه برگزار خواهد شد، اضافه کرد: من فکر می‌کنم که حداقل دریافت بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد شد، اما تنها این آیتم نیست، قطعاً ما امسال خوش‌بینیم و بنا داریم که بحث همسان‌سازی را دنبال کنیم و شرکت‌هایی که باید تأمین مالی شوند، معرفی شدند و سازمان تأمین اجتماعی با آمادگی کامل همسان‌سازی خواهد کرد؛ همچنین اوایل هفته آینده بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: برنامه همسان‌سازی نیز قطعی شده است و سازمان برنامه و بودجه هم اقدامات خود را در این زمینه انجام داده است و بخشی از منابع از سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود، امیدواریم با این تصمیمات از رنج زندگی بازنشستگان که زندگی سختی دارند، کاسته شود.

مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرد

ربیعی درباره افزایش حق مسکن کارگران از یک سو و کاهش سنوات آنها از سوی دیگر، گفت: آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و درخواست خود آنها بوده است. چند جلسه با نمایندگان کارگران در شورای عالی کار داشتم که این درخواست را داشتند. این اتفاق به کارگران جدید و بدون سابقه کمک می‌کند، البته کارگران باسابقه نیز بهره‌مند می‌شوند. پایه سنوات جابجا شده است و در نهایت در بازنشستگی، اضافه کار و در مواردی دیگر به نفع کارگر خواهد بود و با این تصمیم حدود ۸ درصد مزد کارگران افزایش پیدا کرد که با احتساب حق مسکن است.

وی ادامه داد: حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسیده که با مجموعه دریافت کارگران با دو فرزند ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است، بنابراین مبلغ نهایی دریافتی کارگران افزایش قابل توجهی داشته و ما خوشحالیم که این اتفاق صورت گرفته است که رضایت نسبی کارگران را به دنبال خودش داشت. کارگران نیز مانند بازنشستگان زندگی سختی دارند و دولت به این موضوع توجه دارد. در دوران کرونا بسیاری از کارگران آسیب خورده‌اند و مطمئن هستیم که این تصمیم همه مشکلات جامعه کارگری را برطرف نمی‌کند اما در تعدیل حقوق‌ها کمک کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این تصمیم طی هشت ساعت جلسه شورای عالی کار گرفته شده است که کارفرمایان نیز در ساعت پایانی آن را پذیرفتند و هر سه طرف آن را امضا کردند، اظهار داشت: تعیین ۱۷۵ هزار تومان برآورد هزینه سنوات نیز در طبقه‌بندی مشاغل تاثیر دارد و در کل آثار آن در افزایش حقوق کارگران در سال آینده نیز مشخص خواهد شد.

بیمه بیکاری شامل کارگران ساختمانی هم خواهد شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره شرایط کارگران ساختمانی و آسیبی که کرونا به‌ آنها زد و اینکه حتی غرامتی هم دریافت نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم حق معیشتی که بنا بود سه میلیون نفر دریافت کنند را به افرادی بدهیم که هیچ جا بیمه نداشته‌اند.

ربیعی افزود: متناسب با پولی که سازمان هدفمندی می‌دهد، این کارگران باید بیمه شوند اما علیرغم اینکه این پول تامین نشده اما بیمه کردن این افراد ادامه دارد و تأمین اجتماعی بیمه کردن آنها را منوط به تأمین پول از سازمان هدفمندی نکرده است.

وی با بیان اینکه تصمیمی در ستاد اقتصادی گرفته‌ایم که به ستاد مدیریت مقابله با کرونا برای تصویب ارسال خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه به افرادی بیمه تعلق می‌گیرد که سه درصد از سهم بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت شده باشد، با این تصمیم بیمه بیکاری شامل این دسته از کارگران هم خواهد شد. این مصوبه در قالب کمک معیشتی به کارگران بیکار شده در دوران کرونا اجرایی می‌شود که تحت ساز و کارهای صندوق بیمه بیکاری استفاده خواهد شد.

آمار مبتلایان بیشتر به معنای موج دوم کرونا نیست

سخنگوی دولت درباره شیوع موج دوم و سوم کرونا و امکان ایجاد محدودیت‌های بیشتر مانند آنچه که در استان خوزستان انجام شد، بیان کرد: در بین کارشناسان وزارت بهداشت که اپیدمی و برآوردهای آماری را دنبال می‌کنند، این اعتقاد وجود ندارد که ما به موج دوم وارد شده‌ایم؛ آنچه که در استان‌های جنوبی اتفاق افتاده است، آنهایی بودند که هیچ پیک شیوعی را تجربه نکرده‌اند، لذا آن را پیک جدید محسوب نمی‌کنیم. اگر در کشور متوسط نمودارها را مورد توجه قرار دهیم آمار با شیبی ملایم را نشان می‌دهد، علت آنچه هم که در آمارها با عنوان فزایش مبتلایان آمده این است که بیماریابی فعال انجام می‌شود. انجام تست کرونا امروز به حدود ۲۵ هزار تست رسیده است، کشف بیمار و ایزوله کردن در مرحله اول صورت می‌گیرد به علت اینکه بیماریابی فعال داشتیم، آمار مبتلایان بیشتر نشان داده می‌شود و این به معنای موج دوم نیست.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان مردم مراسم شادی و عزای خودشان را جمعی برگزار کرده و مراعات هم نکردند از سویی در یکی از شهرهای جنوبی بازارهای ماهی فروش‌ها در شیوه فروش، مسائل بهداشتی را رعایت نکرده بودند، افزود:  ناچار هستیم که هم بازگشایی داشته باشیم و هم مسیر گریزناپذیر مقابله با کرونا را طی کنیم. هیچ کشوری با هیچ منطقی سیستم‌های خودش را طولانی‌مدت تعطیل نکرده است. ما به خوبی هم به موقع تعطیلی‌‌ها را انجام دادیم و هم به موقع بازگشایی کردیم. اما همه این‌ها مستلزم رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک است.

ربیعی تصریح کرد: در هر استانی که شبیه به استان خوزستان شود قطعاً به تصمیمات سخت‌گیرانه باز خواهیم گشت و محدودیت‌ها را بیشتر خواهیم کرد که در آیین نامه‌ها هم ابلاغ شده است.

با کمک وزارت کشور و شهرداری‌ها افرادی را که هیچ جا بیمه نبودند پیدا کردیم

وی درباره شناسایی نیازمندان برای دریافت کمک‌های دولت گفت: خوشبختانه امروز بانک رفاه ایران و نظام رفاهی ما خیلی تقویت شده است. ما با کمک وزارت کشور و شهرداری‌ها حتی شناسه دستفروشان و پیک موتوری‌ها و افرادی را که هیچ جا بیمه نبودند، پیدا کردیم. البته نمی‌توانیم بگوییم که این بانک همه مردم را پوشش می‌دهد اما بسیار بهتر است.

جلسه سران سه قوه براساس نیاز تشکیل می‌شود

سخنگوی دولت دوازدهم درباره برگزار نشدن جلسه سران سه قوه نیز گفت: جلسه ستاد براساس نیاز تشکیل می‌شود؛ کمیسیون فرعی ستاد کماکان فعال است و به محض اینکه دستور جلسه جدیدی داشته باشیم، جلسه تشکیل خواهد شد و امیدواریم هم‌افزایی بسیار بالایی را در تصمیمات شاهد باشیم.

وی اضافه کرد:‌ گاهی اوقات ما شاهد بودیم جلسه ستاد یک ماه هم تشکیل نشده است.

کرونا هیچ تأثیری بر اعلام آمار کشته‌های آبان ماه نداشت

ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اعلام آمار کشته‌های آبان ماه در سایه کرونا قرار گرفت، گفت: آمار با کرونا تغییری نمی‌کند و کرونا هیچگونه تأثیری بر این آمار نداشت، اعلام آمار نیازمند این بود که پزشکی قانونی آمار دهد و مسئولیت ارائه آمار با قوه قضاییه است، اما برای روشن‌سازی این قضیه آقای رحمانی‌فضلی در صدا و سیما توضیحاتی ارائه دادند.

وی افزود: بر همین اساس رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آمار را اعلام کردند و مبنای این آمار، اطلاعاتی بود که پزشکی قانونی داده بود و الان مشخص است چه کسانی با چه شیوه‌هایی جان باختند؛ باید گفت که این آمار، آمار دقیق و قابل اتکایی است.

حدود ۱۰ درصد حریق‌های اخیر عامدانه بوده است/ ۱۵۰ نفر مظنون هستند

سخنگوی دولت درباره آتش‌سوزی‌های اخیر در کشور و اینکه آیا آتش‌سوزی‌ها عمدی است یا خیر، گفت: در جلسه گذشته دولت هم در این خصوص بحث شد اما من کمی در این خصوص توضیح بدهم ما از اول فروردین تاکنون ۳۷۴ مورد حریق داشتیم که ۶ مورد آن در خصوص استان چهارمحال بختیاری بود و چون صعب‌العبور بود امکان اطفاء حریق نبود و مهار آتش با سختی همراه بود.

وی ادامه داد:‌ ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها و ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز هلی‌کوپتر به وزارت دفاع و ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب تخصیص داده شد؛ همچنین پایگاه‌های اطفاء حریق روستایی را تقویت کردند و ۱۰ هزار نیرو اطفاء حریق در نظر گرفته شد که این‌ها در حال آموزش دیدن هستند.

ربیعی اضافه کرد: در مورد دستگیری فکر می‌کنم ۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها به صورت آگاهانه و یا سهل‌انگارانه صورت گرفته است و به ۱۵۰ نفر مظنون شده‌اند و تحت سؤال و جواب قرار گرفته‌اند، بنابراین حدود ۱۰ درصد آنها عامدانه بوده است اما نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید نظر نهایی را ارائه دهد؛ البته نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که در این فصل و فصل‌های گرما در کشورهای مختلف این اتفاق رخ می‌دهد.

سیاست ما تأمین نیازهای مردم است

ربیعی در ادامه این نشست در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاها و تأثیر این مسأله بر قیمت‌ها، گفت: در هر جایی که ارز دولتی حذف شده است، ما تعرفه‌ها را تغییر دادیم که قیمت‌ها زیاد تغییر نکند، منتها سیاست ما تأمین نیازهای مردم است و بر همین اساس برخی تیک‌ها در اختیار وزارت صمت قرار داده شد تا خودشان اقدام کنند، اما ارز مورد نیاز درخصوص محصولاتی مانند ذرت، دانه‌های روغنی، گوشت و مرغ، دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ارز دولتی تامین می‌شود و ما امیدواریم که با گشایش‌های ارزی که هرچه بیشتر صورت می‌گیرد، کالاهای بیشتری را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی ادامه داد: البته یک نظر هم هست که بتوانیم از تولیدکننده خریداری کنیم و به مصرف‌کننده برسانیم که البته هنوز در حد نظریه است و هر راهی که بتوانیم قیمت را کنترل کرده، فساد را کاهش داده و مواد ضروری را به مردم برسانیم، انجام می‌شود.

بهتر است که افراد مسئول بدون اطلاعات کافی اظهارنظر نکنند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مصوبه هفته گذشته هیأت وزیران درخصوص نحوه پرداخت یارانه نقدی به موالید جدید که گفته می‌شد نیازمند تأیید و تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها است، بیان داشت: متاسفانه برخی بدون اطلاع دقیق موضع‌گیری می‌کنند و این صحیح نیست، البته رسانه‌ها حق دارند مصوبات را نقد کنند و به چالش بکشند اما بهتر است که افراد مسئول بدون اطلاعات کافی اظهارنظر نکنند.

وی افزود: اما موضوع مصوبه آنچه که مطرح شد، نبود. نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سنوات گذشته است و هیچ تغییری در آن ایجاده نشده است، آنچه که مطرح شد، حذف یارانه موالیدی بود که عضو خانواده‌هایی هستند که یارانه آن‌ها قبلا با دستور و تصویب مجلس و بررسی وزارت کار حذف شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز