خبرگزاری کار ایران

بیانیه جمعی از وزرای خارجه ادوار جهت بزرگداشت یاد حجت الاسلام خسروشاهی

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۲۱۷

به‌منظور بزرگ‌داشت یاد حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی سفیر پیشین ایران در واتیکان و مصر، بیانیه ای به امضای وزیران امور خارجه ادوار جمهوری اسلامی ایران، آقایان علی‌اکبر ولایتی، سیدکمال خرازی، منوچهر متکی، علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف و همچنین‌ جمعی از سفراء و رؤسای ادوار نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور منتشر شد.

به گزارش ایلنا، در متن این بیانیه آمده است:

إنا لله و إنا إلیه راجعون

در ایام شهادت جانگداز دهمین پیشوای شیعیان، حضرت امام هادی(ع) خبر ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی (قدس سره) در کنار اخبار غم‌انگیزی که از سراسر کشور می‌رسید، موجی از اندوه و تأثر را برانگیخت.

سیدهادی خسروشاهی روحانی عالی‌قدری بود که بیش از شصت سال عمر پربار خود را در ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی، طرفداری از نهضت‌های آزادی‌بخش اسلامی، معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های برجستۀ اسلامی و انقلابی، سیاست‌ورزی و روشنگری سپری کرد. او عالمی دردآشنا، زمان‌آگاه و دلسوز بود که با مطالعۀ مستمر، تحلیل و پیگیری مسائل، گفت‌وگو و رابطه با بسیاری از اندیشمندان معاصر، درکی عمیق از مسائل جهانی و به‌ویژه جهان اسلام داشت. از همین رو در آثار فراوان و پرشمار خود بر مسائلی همچون استعمار، درگیری‌های مسلمانان، توطئه‌های بیگانگان، جهالت‌ها و خرافات و... دست گذاشته و ضمن بهره‌وری از میراث گران‌سنگ عالمان اسلامی، بر ضرورت جهانی اندیشیدن و گذر کردن از تنگناهای موجود و استفاده از فرصت‌های زودگذر تأکید می‌ورزید.

استاد خسروشاهی از نخستین روحانیون دیپلمات در جمهوری اسلامی ایران بود و در دو ماموریت دیپلماتیک به‌عنوان سفیر و رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مصر خدمت کرد. او در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک به گسترش ارتباطات بین‌الاسلامی و تقریب مذاهب اسلامی پرداخت. «سیدهادی» چهره‌ای شناخته‌شده در جهان و از شخصیت‌های برجسته جنبش جهانی اسلام بود. بالندگی و پویایی در اندیشه از ویژگی‌های آن بزرگ‌مرد بود که با حضورش در سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی، و با ارائه ایده‌های نو تجلی می‌یافت. توجه به تاریخ و مسائل اسلام معاصر و ضرورت تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص)، دغدغۀ همیشگی وی بود. التفات همیشگی او به ثبت و ضبط وقایع و خاطرات از ویژگی‌های سلوک سیاسی وی بود. انبوه اسنادی که در این زمینه‌ها جمع کرده، گنجینه‌ای پربار برای پژوهشگران و نسل‌های آینده خواهد بود.

استاد خسروشاهی شخصیتی به‌یادماندنی، دوست‌داشتنی و متواضع و مهربان داشت. اکنون که به خاطر شرایط دشوار فعلی، امکان بزرگ‌داشت حضوری برای آن عزیز سفرکرده فراهم نیست، بر خود وظیفه می‌دانیم ضمن طلب علوّ درجات وی از درگاه الهی و درخواست صبر و اجر برای بازماندگان آن مرحوم، مراتب ادب و احترام خود را به ساحت آن بزرگ‌مرد تاریخ معاصر اعلام کنیم.

اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً و أنت أعلم به منا، اللهم إن کان محسناً فزد فی إحسانه و إن کان مسیئاً فتجاوز عن سیئاته واغفر لنا و له. 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز