خبرگزاری کار ایران

مازنی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

«میثاق‌نامه گفت‌و‌گوی ملی انتخابات» را برای شورای نگهبان فرستادیم/ در مجلس دهم به جای کتک‌کاری، صدای گفت‌و‌گوی ملی بلند شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۹۵۴

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بنده اساسا معتقدم که ذات گفت‌و‌گو و روش‌های اصلاحی کند و زمان‌بر است. همین که ما در اوج اختلافات و تنازعات سیاسی توانستیم جمعی از چهره‌های شاخص جناح‌های مختلف را دور هم داشته باشیم و بر اصول مشترک تاکید کنیم و بتوانیم به یک میثاق‌نامه برسیم و آن را در دسترس مسئولان ذیربط ازجمله شورای نگهبان قرار دهیم گام موثری بود.

حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفت‌و‌گو با ایلنا در توضیح آخرین جلسات گفت‌و‌گوی ملی گفت: این جلسات به صورت منظم برگزار می‌شود. یک جلسه تحت عنوان «شورای گفت‌وگوی ملی» هرماه خارج از مجلس برگزار می‌شود که جلسه پانزدهم آن نیز چند روز پیش برگزار شد. در این جلسه از غلامحسین روح‌الامینی رئیس خانه احزاب دعوت کردیم که روی دستور جلسه میثاق‌نامه انتخاباتی با تاکید بر منافع ملی گفت‌و‌گو کردیم که شیوه اجرای آن در بین احزاب مورد بحث قرار گرفت که قرار شد آقای روح‌الامینی این موضوع را در خانه احزاب پیگیری کنند. در مجلس شورای اسلامی هم جلسه‌ای تحت عنوان «مجمع گفت‌و‌گوی ملی» با حضور تعدادی از همکاران‌مان برگزار می‌کنیم که هفته گذشته دهمین جلسه آن را برگزار کردیم.

عضو فراکسیون امید مجلس درباره موضوعات مطرح شده در این جلسات نیز گفت: خارج از این چارچوب نیز نشست‌هایی بین چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی مختلف برگزار می‌شود و روی موضوعات مهم ازجمله ریشه‌یابی حوادثی که طی چندماه اخیر اتفاق افتاده و نحوه مدیریت این مسائل و راه‌حل‌ها بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بنا شد چند کار پژوهشی درمورد موضوع گفت‌و‌گوی ملی اجرا کند که به زودی گزارش آن را ارائه خواهد داد. در مورد انتخابات هم از یک سال قبل اینگونه بحث شد که فارغ از بحث‌های جناحی، اصولی داریم که خطوط قرمز ماست و آن منافع ملی ماست. در این رابطه چنین بحث شد که کاندیداها و جناح‌ها در انتخابات رقابت کنند و مشارکت داشته باشند اما به نحوی عمل شود که منافع ملی رعایت شود.

نماینده مردم تهران درباره سرانجام «میثاق‌نامه گفت‌وگوی ملی» گفت: دقیقا ۱۷ بند تحت عنوان میثاق‌نامه انتخاباتی با تاکید بر منافع ملی در این جلسات به تصویب رسید و روی اصول مهمی کار شده است که به زودی متن آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم. این میثاق‌نامه را برای شورای نگهبان، سران قوا، وزارت کشور، نمایندگان مجلس و ۱۱۶ تشکل و حزب سیاسی ثبت شده فرستادیم که در ایام انتخابات ضمن تاکید بر انتخابات پرشور و حداکثری به نحوی رقابت کنند که به قانون اساسی معیارها و ارزش‌هایی که به اصل انقلاب اسلامی، اهداف انقلاب و امام (ره) مربوط است، توجه شود.

مازنی در پاسخ به این پرسش که از آنجایی که می‌فرمایید وجهی از تاکیدات ارسال این میثاق‌نامه برای شخصیت‌ها و نهادهای مختلف در راستای برگزاری انتخاباتی پرشور بوده است حال آیا فکر می‌کنید شورای نگهبان توجهی به این میثاق‌نامه خواهد داشت و آن را در بررسی صلاحیت‌ها برای ایجاد انتخاباتی پرشور مورد توجه قرار خواهد داد؟ گفت: بنده اساسا معتقدم که ذات گفت‌و‌گو و روش‌های اصلاحی کُند و زمان‌بر است. همین که ما در اوج اختلافات و تنازعات سیاسی توانستیم جمعی از چهره‌های شاخص جناح‌های مختلف را دور هم داشته باشیم و بر اصول مشترک تاکید کنیم و بتوانیم به یک میثاق‌نامه برسیم و آن را در دسترس مسئولان ذیربط ازجمله شورای نگهبان قرار دهیم گام موثری بود. اما باید توجه داشته باشیم که اگر توقع باشد که با تعدادی جلسات تحت عنوان جلسات گفت‌و‌گوی ملی و یک میثاق‌نامه پیشنهادی بخواهیم همه سوءتفاهم‌ها و روش‌های اشتباهی که از گذشته وجود داشته را حل کنیم انتظار دقیقی نیست.

وی در پاسخ به اینکه توقع است تلاش‌های دو ساله شما و سایر مسئولان و احزاب در پیشبرد گفت‌و‌گوی ملی در زمان کنونی که ایام انتخابات است حداقل به صورت نسبی با نتیجه‌ای عملی و ملموس همراه باشد و نهادها و مسئولان تصمیم‌گیرنده، نتیجه این جلسات و گفت‌و‌گوها را در رویکردهای خود تاثیر دهند، گفت: هم در بین خود جریان‌های سیاسی درون انقلاب و هم گروه‌های خارج از نظام در جهت تقویت تضادهای داخلی بیشتر تلاش شده است. حال ما به نسبت تلاشی که برای گفت‌و‌گوی ملی انجام دادیم سعی کردیم این تضادها دور یک میز و چهره به چهره مطرح شود ولی در عین حال خیلی‌ها مقاومت کردند و همچنان تریبونی با هم حرف می‌زنند. زمانی شخصی می‌گفت مسئولان کشور مگر تلفن ندارند که یکدیگر زنگ بزنند و صحبت کنند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر به طور نسبی یک مطالعه تطبیقی و مقایسه‌ای انجام دهید به این دست می‌یابید که هزاران برابر تلاشی که برای گفت‌و‌گو و تفاهم و وفاق شده برای تقویت تضادهای داخلی شده است. منافقین آقای نورمفیدی نماینده امام(ره) در استان گلستان را ترور کردند و این ترور ناموفق بود، آقای نورمفیدی از آن منافق سوال پرسید که سازمان شما با چه تحلیلی می‌خواست بنده را از سر راه بردارد؟ که او گفت تحلیل سازمان مجاهدین خلق این بود که شما مانع رشد تضادها هستید. ببینید که ما الان چند امام جمعه و نماینده ولی فقیه و نماینده مجلس و فعال سیاسی و اجتماعی داریم که مانع رشد تضادها باشند؟ اما تا دلتان بخواهد در درون خودمان عامل رشد تضادها داریم، این تازه فقط در بین خودی‌ها است یعنی در بین کسانی که دل در گرو ایران داریم و به نظام و رهبر و قانون اساسی خود ارادت داریم. شما این را اضافه کنید به عواملی که در اسرائیل و لندن و واشنگتن نشسته‌اند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت: من فکر می‌کنم بین دو جریان ساسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در دو سر طیف افرادی قرار دارند که به هیچ وجه حاضر نیستند با هم گفت‌و‌گو کنند. در یک سر طیف ممکن است افرادی قرار داشته باشند که معتقد باشند آن سر طیف مقابل‌شان برانداز هستند. اسامی‌شان را نمی‌گویم چراکه معتقدم همین‌ها هم می‌توانند با هم گفت‌و‌گو کنند چراکه گاهی شاهد گفت‌و‌گوی این‌ها هم هستم یعنی شاهد گفت‌و‌گوهای چهره به چهره‌شان در برخی جلسات هستم که گفتن آن‌ها الان زود است اما با مواضع تندی که نسبت به هم دارند روبه‌روی هم می‌نشینند و گفت‌و‌گو می‌کنند ولی از طرفی دیگر قبول دارم که بعضی از این عناصر افراطی به دوستان معتدل‌تر پیغام می‌دهند که اصلا چرا با فلان شخص نشست و برخاست می‌کنید؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در چنین فضایی که همیشه بر طبل اختلافات و سوءتفاهمات کوبیده شده همین که گفت‌و‌گو مطرح شد خود بسیار مفید بود. بارها گفته‌ام یکی از تفاوت‌های مجلس دهم با مجلس نهم همین بود. در مجلس نهم گاهی کتک هم بوده، جسارت و توهین هم بوده ولی در مجلس دهم صدای گفت‌و‌گوی ملی بلند شده است. صدای این گفت‌و‌گو مطرح شده در حالی که سابقه تاریخی ایران هم استبداد و تک‌گویی بوده و گفت‌و‌گو جای نداشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مجلس یازدهم مجلسی اصولگرا باشد آیا مطرح شدن گفت‌و‌گوی ملی در چنان مجلسی معنا پیدا می‌کند؟ گفت: اتفاقا بیشتر معنا پیدا می‌کند. چون اگر اصولگرایان در مجلس باشند اصلاح‌طلبان باز هم باید با آن‌ها گفت‌و‌گو کنند چون نمایندگان مجلس از هر جناحی که باشند، نماینده مردم هستند. هرچند که امکان ندارد که یک مجلس تماشش اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشد، این غیر ممکن است. دوره قبل هم فقط در تهران ۳۰ نفر از یک لیست راهی مجلس شدند.  از مجلس اول تا مجلس دهم نیز هیچگاه یک خط در مجلس ساکن نبوده است حتی اگر به فرض محال در یک مجلس همگان از یک جریان سیاسی باشند باز هم نیاز به گفت‌و‌گو دارند چون تازه تضادها و تعارضات درونی شروع می‌شود. در مجلس ششم هم طیف جبهه مشارکت و طیف کروبی در دو جبهه قرار گرفتند و از همان ابتدا بر سر ریاست مجلس که میردامادی یا کروبی باشد بحث و اختلاف شروع شد و تا پایان دوره هم این اختلافات وجود داشت. در مجالس بعدی هم این اختلاف بین حدادعادل و لاریجانی شکل گرفته بود.

مازنی گفت: حتی اگر ما در مجلس نباشیم، باید به نمایندگان کمک شود که درست فکر کنند و تصمیم بگیرند و این هدف جز با گفت‌و‌گو و تعامل محقق نمی‌شود. بنابراین این میثاق‌نامه‌ای که تهیه کرده‌ایم که یکی از اهدافش این است که ما به جای تخریب رقیب، محاسن خود را بگوییم و برنامه‌های خودمان را مطرح کنیم؛ اگر روزی رقیب ما به پیروزی رسید می‌توانیم راحت‌تر با هم گفت‌و‌گو کنیم ولی اگر در ایام انتخابات با هم با ادبیات موهن ارتباط برقرار کنیم احساس می‌شود که به جای رقابت با هم دشمنی کرده‌ایم. یا عدم مداخله نظامیان در انتخابات  ازجمله مسائلی است که روی آن اتفاق نظر است که در میثاق‌نامه هم آمده است. ورود نظامیان، دولتی‌ها و حکومتی‌ها به نفع یک جریان یا کاندیدای خاص خلاف شرع و قانون و عقل است چراکه سلامت انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همین‌ که این موارد مورد تاکید قرار بگیرد، گامی بلند است ولی بنده معتقدم تا گفت‌و‌گوی ملی به معنای واقعی کلمه راه طولانی در پیش داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز