خبرگزاری کار ایران

دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب:

جبهه‌‌های پایداری، پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مجوز ندارند/ احزاب گزارش هزینه‌کرد ندهند یارانه نمی‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۲۹۰

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با تاکید بر اینکه تنها جبهه‌های دارای مجوز اجازه فعالیت دارند، گفت: جبهه‌‌های پایداری، پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مجوز ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه چهارم دی‌ماه ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح، تسلیت و گرامی‌داشت سالروز زلزله بم با بیان اینکه چهاردهمین جلسه کمیسیون امروز برگزار شد، گفت: در آستانه فرآیند انتخابات مجلس و خبرگان هستیم و قریب به دو ماه آینده شاهد برگزاری آن خواهیم بود، به دلیل اینکه یکی از شعارها و اهداف اصلی انقلاب بحث حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان برای رسیدن به اهداف انقلاب بوده است موصوع انتخابات امری مهم حساس و ضروری است.

وی افزود: مشارکت و حضور گسترده، باشکوه و حداکثری مردم به مثابه پشتوانه جدی از نظام و مشروعیت بخشیدن نظامی که به دست آنها شکل گرفته شده و می‌تواند باعث یاس دشمنان شود، است؛ آنهم در شرایطی دشمن تلاش می‌کنند ناامیدی را به داخل کشور پمپاژ کند.

ملانوری با اشاره به نقش احزاب در انتخابات گفت: احزاب هم نقش آگاهی بخشی پبرامون مسائل مختلف داخلی و خارجی را دارند و هم اینکه نقش مهمی برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش سیاسی مردم برای تصمیم‌گیری صحیح در انتخابات و نیز نقش انتخاب نخبگان و بهترین افراد برای تشکیل مجلس قوی را دارند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه باید در کنار مشارکت، انتخاب صحیح و درستی داشته باشیم، اظهار کرد: جمع زیادی که فکر می‌کردند تکلیفی به دوش دارند و نیز توانایی حضور در مجلس را دارند ثبت‌نام کردند و وارد بعد از بررسی صلاحیت هاوارد عرصه رقابت می‌شود که موضوعات مهمی باید مورد وجه قرار گیرد.

وی افزود: فعالان عرصه انتخابات و داوطلبان و کاندیداها باید با نیت مشارکت حداکثری و از طرفی شکل‌گیری مجلس قوی و قانونمند، ضابطه‌مندی و التزام به قانون داشته باشند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور یادآور شد: احزاب و گروه های سیاسی باید توجه کنند که قانون نحوه فعالیت احزاب، قانون اساسی و اساسنامه آنها باید ملاک فعالیت‌ها و اقداماتشان باشد؛ بر این اساس احزاب دارای پروانه فعالیت می‌توانند کنگره، نشست و برنامه‌های متعدد سیاسی برگزار کنند و به جز این نام‌ و نشانه‌ها که در قالب احزاب و جبهه‌های سیاسی شکل گرفته‌اند هچ گروهی اجاره فعالیت دارد فعالیت کند به لحاظ قانونی با آنها برخورد می‌شود.

ملانوری تاکید کرد به جز ۱۱۶ حزبی که دارای پروانه فعالیت هستند و تعدادی از احزاب که به زودی پروانه آنها صادر می‌شود و به جز ۸ جبهه‌ی که مجوز گرفته‌اند، هیچ کسی با نان و نشان دیگری نمی توانند فعالیتی داشته باشند.

وی بابیان اینکه افرادی در روزهای اخیر مصاحبه و فعالیت‌هایی با عناوینی که مورد تصویب و تایید کمیسیون نیست، داشته‌اند، جبهه‌هایی که دارای مجوز فعالیت را جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا)، جبهه هماهنگی اصول‌گرایان استان قم، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدال ایران،جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه ایستادگی اعلام کرد و تاکید کرد: جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به اطلاع کمیسیون نرسیده است نمی‌توانند با این عناوین فعالیت کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: هیچ محدودیتی برای دادن مجوز نداریم اما جبهه با ائتلاف تعدادی از احزاب دارای پروانه فعالیت شکل می‌گیرد و تشکیل هر جبهه و ائتلافی باید به اطلاع کمسیون‌ ماده ۱۰ احزاب برسد و تا زمانی که اطلاع رسانی نشود، نمی‌تواند فعالیت کنند؛ اگر این گروه‌ها به فعالیت خودشان ادامه دهند بر اساس ماده ۱۸ قانون احزاب با آنها برخورد خواهد شد.

دبیرکل ماده ۱۰ قانون احزاب با بیان اینکه به این دلیل که تعداد مشخصی از احزاب در قانون برای تشکیل جبهه اعلام نشده هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و جبهه‌ها با بیش از دو حزب می‌توانند شکل بگیرند و همچنین اگر احزاب جبهه‌ها مراحل قانونی را طی کنند در همین مدت باقی مانده تا انتخابات می‌توانند مجوز را دریافت کنند. 

ملانوری با تشریح دستور کار کمسیون ماده ۱۰ گفت: گزارش پرداخت یارانه احزاب در سال ۹۶ را داشتیم که مبلغ ۲ میلیارد تومان از طرف وزارت کشور در اختیار خانه احزاب برای پرداخت به احزاب قرار گرفت.

وی با اشاره به قطع شدن یارانه احزاب از دوره دولت نهم و پرداخت دوباره آن از سال ۹۶، گفت: احزاب پس از دریافت یارانه باید گزارش هزینه‌کرد خود را به کمیسیون ارائه دهند،  بعد از تایید گزارش، یارانه بعدی به آنها پرداخت می‌شود، بنابراین احزابی که گزارش هزینه کرد خود را به کمیسیون ارائه ندهند، یارانه به ‌آنها پرداخت نمی‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۰۳ حزب مشمول دریافت یارانه سال ۹۶ می‌شدند که از طرف خانه احزاب به ۷۳ حزبیارانه پرداخت شده است، بنابراین ۳۰ حزب باقی مانده باید یارانه را دریافت کنند که تصویب شد که به هر حزب ۱۸ میلیون ۴۴۶ هزار تومان پرداخت شود.

وی علت دیر پرداخت شدن یارانه این سی حزب را حسابرسی هزینه‌ها دانست و گفت: در سال ۹۶ همه احزاب یارانه را به طور مساوی دریافت کردند.

دبیرکل کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه اعتباری که برای احزاب در سال ۹۷ در نظر گرفته شده است، ۶۰۰ میلیون تومان بوده که در اختیار خانه احزاب قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: میزان ۴۸ میلیون تومان از بودجه کل در اختیار خانه احزاب قرار می‌گیرد که ۳۰ میلیون از آن هزینه‌های جاری خانه احزاب و ۱۸ میلیون هم به ۱۸ شعبه خانه احزاب در سراسر کشور پرداخت خواهد شد. 

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه هزینه کرد این ۴۸ میلیون منوط به تصویب مجمع عمومی خانه احزاب است، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون برای هر حزب ملی ۶ میلیون و برای هر حزب استانی ۳ میلیون تومان است که پرداخت آن منوط به ارائه گزارش و تایید توسط کمیسیون انجام می‌شود.

دبیرکل کمیسیون احزاب ماده ۱۰ احزاب گفت: دستور کار بعدی صدور پروانه فعالیت دو حزب سفیران انقلاب اسلامی و حزب راه ملت بود که گزارش مجمع عمومی و اساسنامه آنها بررسی شد، ضمن تذکر در مورد اساسنامه، بررسی بیشتر به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد. 

ملانوی بابیان اینکه بررسی صلاحیت نمایندگان شعب ۱۴ حزب در استان قم بررسی وبه تایید و تصویب کمیسیون رسید، گفت: صلاحیت مسئولان شعب احزاب جمعیت پیروان حضرت زینت(س)، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، سازمان معلمان ایران، حزب اعتدال و توسعه، مجمع نیروهای خط امام، خانه پرستار، مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها، حزب کارگزاران سازندگی ایران، جمعیت اسلامی فرهنگیان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت وفادارن انقلاب اسلامی، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی و جامعه اسلامی حامی کشاورزی ایران مورد تایید قرار گرفت و این احزاب می‌توانند در استان قم شعب حزب متبوع خود را تاسیس کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز