خبرگزاری کار ایران

تاجزاده:

برخی تلاش دارند جایگاه‌های انتخابی را بی‌خاصیت‌ کنند/ ناامیدی به کادرهای اصلاح‌طلبی هم رسیده است

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۵۰۱

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در هیچ دوره‌ای نبوده که دو ماه مانده به انتخابات کادرهای اصلی اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات تردید داشته باشند و این به معنی است که ما در جاهایی عقب عقب می‌رویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا مصطفی تاجزاده کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب عصر امروز یکشنبه ۲۱مهرماه ۹۸ در دفتر حزب توسعه ملی ایران اسلامی پیرامون موضوع نظم نوین؛ موازنه منفی یا موازنه مثبت به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به دوره به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی در بحبوحه جنگ سرد میان دو بلوک اصلی، گفت: آن زمان سیاست‌ها و بایدها و نبایدهای خودش را داشت و در آن دوره کشورهای کوچک هم می‌توانستند سلاح هسته‌ای داشته باشند.

تاجزاده افزود: در آن دوره وجه غالب دیپلماسی برد-باخت بود و دیپلماسی برد-برد کمتر شناخته شده یا ناشناخته بود و دیدگاه آن زمان انقلاب بیشتر ضد امپریالیست و عدالت محور بود و گفتمان آزادی ذیل آن قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به فروپاشی شوروی و جهانی شدن اقتصاد چین بیش از آمریکا و سرعت رشد این کشور در تبدیل شدن به یک قدرت جهانی گفت: در ایران در نگاه به عرصه بین‌الملل در هر دوره پیروزی و شکست‌های خوبی داشتیم، اما برجام می‌توانست راه را برای اینکه کشور در مسیر توسعه یافتگی هموار کند.

این فعال اصلاح طلب گفت: برجام با مشکل مواجه شد و خیلی ها از آمدن ترامپ و شکست خوردن برجام خوشحال شدند.

وی تاکید کرد: برخی شعارهایی می‌دهند به این معنا که قرار است ما مدام تنش داشته باشیم و قرار نیست به سمت رفع تنش‌ها پیش برویم. وقتی هدف طرف مقابل صفر کردن نفت است نمی‌توانیم به همین راه ادامه بدهیم.

تاجزاده یادآور شد: خوشبختانه رهبری گفتند به شرطی که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، می‌تواند در قالب ۵+۱ مذاکره کند. اگر قرار است ما با آمریکا در قالب ۵+۱ مذاکره داشته باشیم می‌توانیم در کنار برجام هسته‌ای در‌مورد مسائل منطقه مذاکره کنیم و حتی مطرح می‌شود که چرا تا پیش از خروج ترامپ این کار را نکردیم.

وی با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر و با زدن پهپاد و توقیف کشتی انگلیسی دست ایران برای مذاکره بازتر است، گفت: اگر در این زمان مذاکره کنیم کسی نمی‌گوید ایران در‌ موضع ضعف مذاکره کند. اشغال سفارت آمریکا و گروگان گرفتن دیپلمات های آن ضربه بزرگی به حیثت آمریکا بود و آمریکا از ترس افتادن ایران به دام شوروی واکنش سختی نشان نداد، درحالی که الان چنین چیزی را بر نمی‌تابد.

تاجزاده تاکید کرد: اینکه می‌گویند اگر الان مذاکره کند در‌موضع ضعف است غلط است، همانطور که رهبری هم به درستی گفتند حمله به ایران برای طرف مقابل خسارات زیادی به همراه خواهد داشت بنابراین چه نیازی به سلاح هسته‌ای است؟ حربه اسرائیل در این بوده که سعی در ایجاد این تصور کند که ایران بزودی دارای بمب اتمی می‌شود به ایران هراسی پرداخته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: همه کشورها با همه تفاوت‌هایی که دارند به این به این نتیجه رسیده‌اند تنها راه توسعه اقتصادی داشتن ارتباط با کشورهای دنیا است. برخی می‌گویند این آمریکا همه دنیا نیست هرچند که یک چهارم اقتصاد دنیا است، اما اگر بخواهیم روابط خوب اقتصادی با کشورهای دنیا داشته باشیم نباید آمریکا با ایران ضدیت داشته باشد. ۷۵ درصد اقتصاد دنیا از ترس آمریکا جرات نمی‌کنند با ایران ارتباط بگیرند.

وی افزود: اتفاقا ما بهترین روابط را زمانی می‌توانیم با اروپا و سایر دنیا داشته باشیم که با آمریکا رابطه‌ای عادی داشته باشیم. برخلاف آنچه گفته می‌شود نباید برای نشستن با آمریکا دست از آرمان‌هایمان بکشیم، ما می‌توانیم در عین حفظ آرمان‌های خود با آنها گفت‌وگو کنیم.

تاجزاده تاکید کرد: الان همه از میزان تاثیر سیاست خارجی بر مسائل اقتصادی آگاه هستند و یکی از راه‌حل‌ها حل مسائل خارجی است

وی با بیان اینکه میان اصلاح‌طلبان اختلاف نظرهای تحلیلی در‌ مورد شرایط جامعه وجود دارد، گفت: بخشی از اصلاح‌طلبان معتقدند که هیچ تغییر قابل توجهی رخ نداده بنابراین با همان استراتژی ۹۲تا۹۶ ادامه بدهیم و دیدگاه دیگر این است که جامعه دچار تغییر شده است و بعد از سال ۹۶ این تغییر بیشتر شده است و باید استراتژی خودمان را تغیر دهیم.

تاجزاده با بیان اینکه جوهره اصلاحات پاسخگو کردن حاکمیت است، گفت: یکی از علل مسائل کشور وجود شکاف بین پاسخگویی و مسئولیت است. کسانی که قدرت دارند پاسخگو نیستند و کسانی که پاسخگو هستند قدرت ندارند، تامین حقوق شهروندی، حق تعیین سرنوشت برای هر نسل، تاکید بر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز، مخالفت با هر گونه دخالت قدرت‌های بیگانه در ایران، مخالفت با تقابل مردم و مردم و دوقطبی‌سازی در کشور که به سوریه‌ای شدن ایران منجر می‌شود، این‌ها وجوه مشترک بین اصلاح‌طلبان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: در هیچ دوره‌ای نبوده که دو ماه مانده به انتخابات کادرهای اصلی اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات تردید داشته باشند و این به معنی است که ما در جاهایی عقب عقب می‌رویم. اگر جامعه را سه قسمت کنیم، بخشی حدود ۱۸ میلیون نفر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند، ۱۶ میلیون به تفکر آقای رئیسی و ۲۴ میلیون هم به روحانی رای دادند و ما امید داشتیم که این میزان رای در انتخابات آینده حضور داشته باشند.

تاجزاده گفت: برخی تلاش داشتند هر چه بیشتر جایگاه‌های انتخابی را بی‌خاصیت‌تر کنند و ناامیدی به کادرهای اصلاح‌طلبی هم رسیده است. اگر مردم اعتراضی نمی‌کنند برای این است که چشم اندازی پیش‌روی خود نمی‌بینند. باید بپدیریم مردم ناراضی هستند

وی با بیان اینکه امروز ترامپ به هر دلیل نمی‌خواهد بجنگد و ایران هم نمی‌خواد و هر دو طرف هم به این نتیجه رسیده‌اند یا باید تفاهم کنند یا به سمت جنگ پیش بروند، بنابراین امکان مذاکره وجود دارد و در سازمان ملل این اتفاق بسیار نزدیک بود و من شنیدم که خانم مرکل گفته بود برای ترتیب دادن دیدار ایران آمریکا آمده بودم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد:  ملاک اصلاحات برای رای دادن این است که افراد باید احساس کنند امکان رای دادن به افرادی که می‌توانند اصلاح معنادار و ایجاد کنند، را دارند، باید ملاکمان تاثیرگذاری باشد و یک اقلیت تاثیرگذار بسیار بهتر از اکثریت بی‌اثر است. اصل بر شرکت در انتخابت است، اگر نامزدهای با برنامه ما را رد کردند به مردم بگوییم که نخواستند که ما در انتخابات باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز