خبرگزاری کار ایران

واعظی در جمع خبرنگاران:

کشورها پیام گام سوم کاهش تعهدات را جدی بگیرند/ جدیت عربستان برای حل مشکل یمن و بهبود رابطه با ایران را مثبت تلقی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۷۲۴

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در سفری که در نیویورک بودیم روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای اروپایی و دبیرکل سازمان ملل به ما می‌گفتند که گام‌های عملی برداشته می‌شود و ما هم در جواب می‌گفتیم که اگر آنها براساس برجام به تعهداتشان عمل کنند ما هم آمادگی بازگشت داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص موضع دولت در رابطه با سوریه گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران این است که ما باید همه تلاش کنیم که مسائل و مشکلات سوریه از طریق مذاکره حل شود و از طرف دیگر نیروهای خارجی از جمله آمریکا که بدون هماهنگی با دولت سوریه آنجا هستند و وجودش باعث ناامنی شده باید این کشور را ترک کند.

وی ادامه داد: الان هم که آقای ترامپ اعلام کرده که می‌خواهد سوریه را ترک کند اولین بار نیست و چندین بار هم اعلام کرده بود که ما کاملا استقبال می‌کنیم که هم از آنجا و هم از جاهای دیگری که نیرو دارد بیرون برود و کشورهای مختلف خودشان می‌توانند با هم مذاکره و تفاهم کنند و اگر مشکلی وجود دارد خودشان حل کنند.

واعظی افزود: در ارتباط با ترکیه، ما نگرانی‌های این کشور را در مرزشان با سوریه می‌دانیم و با آنها صحبت کردیم اما اینکه با لشکرکشی می‌خواهند امنیت به وجود بیاورند ما تحلیل، برداشت و شناختمان از شرایط منطقه این است که چنین موضوعی به ضرر منطقه است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیشنهادات عربستان برای کاهش تنش گفت: ما فکر می‌کنیم که منطقه ما نیاز به آرامش دارد و نیاز به این دارد که بتوانیم بیشتر با هم صحبت کنیم. بحران یمن بسیار طولانی شده و عملا مسلمان‌کشی در جریان است و فرق نمی‌کند، از هر طرف که کشته شوند یک مسلمان جانش را از دست می‌دهد. بر این اساس موضع جمهوری اسلامی ایران از روز اول بر این بوده که ما باید تلاش کنیم که آتش بس شود و مذاکره برای صلح به وجود بیاید.

وی افزود: در گذشته عربستان سعودی فکر می‌کرد که در یک مدت کوتاهی با کمک نیروهای هوایی و کمک کشورهای مختلف و ائتلافی که درست کرده بود می‌تواند سریع یمن را ببلعد و به هدفش برسد. آرام آرام یکماه، دوماه شد و به شش ماه رسید و حالا ۵ سال شده است. ما فکر می‌کنیم الان با توجه به شرایطی که وجود دارد و اوضاع منطقه عربستان متوجه شده جنگ نمی‌تواند سرنوشت این بحران را مشخص کند و آنچه می‌تواند مذاکره است. ما از این موضع استقبال می‌کنیم و از توصیه‌ها و اینکه طرف مقابل اعلام آتش بس کرده استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم اگر عربستان در موضوع روابطشان با ما و حل مشکل یمن جدی هستند،‌ ما این را یک گام مثبت تلقی می‌کنیم.

وی در خصوص ارزیابی گذشت یکماه از اتخاذ گام سوم کاهش تعهدات گفت:‌ شما می‌دانید که گام سوم مهمترین گام ما بود هرچند که اول فکر می‌کردند که تصمیمی مبنی بر تحقیق و پژوهش است اما وقتی سازمان انرژی اتمی ما وارد عمل شد و در بخش‌های مختلف فعالیت خود را عملیاتی کرد و هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمد و هم اعلام کرد؛ ما در سفری که در نیویورک بودیم هم روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای اروپایی و هم دبیرکل سازمان ملل به ما می‌گفتند که گام‌های عملی برداشته می‌شود و ما هم در جواب می‌گفتیم که اگر آنها براساس برجام به تعهداتشان عمل کنند ما هم آمادگی بازگشت داریم. لذا عرض من این است که گام سوم تاثیرات بسیار زیادی گذاشته و تماس‌های متعددی با ما صورت گرفته و ادامه دارد و ما امیدوار هستیم که این پیامی که گام سوم برای هم اعضای برجام و هم بقیه کشورها فرستاده هرچه زودتر جدی بگیرند.

واعظی همچنین در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت دولت الکترونیک برای رفاه مردم و بهره برداری از امکانات دولت گفت: دولت الکترونیک برای این دولت همواره مهم بوده؛ در وزارت ارتباطات به ویژه زمانی که من در آنجا بودم جزو اولویت‌های اول من بود. ما زیرساخت های دولت الکترونیک آنچه که مربوط به پهنای باند است و آنچه که مربوط به سخت افزار و آنچه که مربوط به زیرساخت ها است؛ همه اینها را آماده کردیم. از اینجا به بعد بحث خدماتی است که باید کلیه وزارت خانه ها و دستگاه‌ها خودشان را آماده کنند. اینها هم بستگی به امکانات مالی هم علایق و سلیقه و ذوقی که وزرا دارند و نیروهای متخصص که در هر دستگاه دارد که برخی جلوتر هستند. آقای رئیس‌جمهور به دو دستگاه مسئولیت دادند که این موضوع را پیش ببرند؛ یکی وزارت ارتباطات و دیگری سازمان امور اداری و استخدامی است که هر دو مسئول پیگیری هستند و مرتب گزارش می‌دهند و فکر می‌کنیم باید تا سال آینده همه دستگاه‌ها بپیوندند.

واعظی همچنین درباره افزایش ۴۰ درصدی قدرت پول ملی نسبت به سال گذشته، بیان کرد:  بانک مرکزی یک گزارشی آماری و مقایسه ای  از نوسان قیمت ارز در بازار در سال ۹۷ و روزهای مشابه در سال ۹۸ به دولت ارائه کرد که نرخ ارز در سال گذشته از ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ هزار تومان و بیشتر بود، اما اکنون نرخ ارز برای مدت زیادی است که حدود ۱۱ هزار تومان باقی مانده است، بر مبنای این گزارش نشان داده می شود که پول ملی تقویت شده است.
وی ادامه داد: همان افرادی که در آن زمان که قیمت ارز به ۱۵ و ۱۶ و یا حتی در زمانی در بحران به ۱۹ هزار تومان هم رسید، مواردی را بیان می کردند و دولت را مورد حمله قرار می‌دادند که چرا قیمت ارز به این شکل است، باید پاسخ بدهند اما امروز هم که قیمت ارز به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده و ثبات پیدا کرده به هیچ وجه حاضر به پذیرش آن نیستند. به اعتقاد من اگر رسانه ها همین صحبت‌های دوستانی که همه از یک جناح هم هستند را برای مردم بگذارد، مردم ماهیت اینها را بیشتر می‌شناسند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از دریافت بورسیه توسط برخی از آقازاده‌ها ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: از آنجایی که سیاست رئیس جمهوری را می دانم، اگر مدارکی در این زمینه وجود داشته باشد به ما بدهید، حتی اگر یک نفر هم به ناحق بورسیه گرفته باشد و حق دیگری را پایمال کرده باشد، ما بلافاصله جلوی آن را می‌گیریم.

وی درباره معرفی وزیر برای وزارت بازرگانی و امکان معرفی دو وزیر نیز گفت: وقتی تصمیمی در مورد یک وزارتخانه گرفته می شود بر روی کار و مدیران و کارکنان آنها تاثیر می‌گذارد، انتظار داشتیم شورای نگهبان هفته گذشته با اولویتی این طرح را در دستور قرار می‌داد و بررسی می کرد که نوبت به بررسی آن نرسید، از جلسه امروز شورای نگهبان خبر ندارم، اما در صورت تایید و ابلاغ، بلافاصله ما نیز اقدام می کنیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم صادرات غیرنفتی توسط چین آیا ما شاهد اتفاقات تازه‌ای در اقتصاد و نوسانات نرخ ارز خواهیم بود یا خیر، گفت: نخیر؛ الان ما از طرف چین و اروپا و بسیار از کشورها تحریم جدیدی نداریم. آمریکا یک سری فشارهایی به برخی از کشورها می‌آورد که محدودیت ایجاد می کند. ما هم راه‌هایی بلد هستیم که این فشارها را دور بزنیم. بنابراین می‌بینید سخت‌ترین فشارها را بر ما وارد کردند ولی هیچ تاثیری نه در بازار ارز و نه در بازار کالا به‌وجود نیامده و الان آرامشی وجود دارد. ما در دولت به دنبال این هستیم که از فرصت‌ها استفاده کنیم و حتی قیمت ارز و کالا مقداری پایین‌تر بیاید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص آخرین وضعیت کارگران هفت تپه، هپکو و کنتورسازی قزوین و آذرآب و بازداشت کارگرانی که برای بیان اعتراضاتشان مراجعه کرده بودند، خاطرنشان کرد: کارگران در محیط‌های کارگری باید بتوانند اگر مشکلی دارند بیان کنند ما هیچ وقت در این دولت و حتی دولت قبل مخالف این موضوع نبودیم. کارگران هم مانند هر قشر دیگری باید صحبت‌ها، خواسته‌ها و مطالباتشان مورد توجه دولت و مسئولین قرار بگیرد و این حق آنهاست.
وی ادامه داد: ما هم در ریاست جمهوری و هم در دولت اینها را رسیدگی کرده‌ایم و رسیدگی می‌کنیم. استانداران نیز مسائل اینها را مرتب پیگیری می‌کنند. گاهی اتفاقاتی می‌افتد که فقط دست دولت نیست. بلکه باید دولت و قوه قضائیه با هم همفکری کنند و ما این کارها را دنبال‌ می‌کنیم.
وی افزود: اینها کارگران دولت نیستند؛ هفت تپه دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی آن را خریداری کرده است و حالا در اداره این بنگاه با مشکل مواجه شده. ما به عنوان دولت نمی‌گوییم که به ما ارتباطی ندارد ما باید تلاش کنیم مشکلات آنها حل کنیم و حتی مسائل قضایی آنها را دنبال کردیم. ممکن است صاحب این بنگاه‌ها باتوجه به مشکلاتی که دارد برای ما اینقدر اهمیت نداشته باشد ولی کارگرانی که برای آن صاحب بنگاه کار می‌کنند  برای ما باارزش هستند. ما همه تلاشمان را انجام می‌دهیم‌ که حتی یک کارگر هم بیکار نشود.

واعظی درخصوص بحث رشد و رونق تولید و اشتغال در جلسات هیات دولت بیان کرد: در هیچ جلسه‌ای چه در دولت و چه در جلسات ستاد اقتصادی و جلسات دیگری نبوده که ما درباره رونق تولید و اشتغال و رونق کسب کار بحث نکنیم. برای دولت بسیار مهم است که در شرایط تحریم اولا کارگر که مشغول کار است، بیکار نشود. دوم اینکه برای افرادی که الان بیکار هستند اشتغال ایجاد کنیم. امروز رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌هایی که می‌توانند روی مساله اشتغال کار کنند، دستور دادند که تلاششان بیشتر باشد برای اینکه این روند اشتغال متوقف نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز