خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در پاسخ به سوال سعیدی مبارکه:

مقایسه حقوق اعضای هیات علمی با سایر بخش‌ها اثر کاهنده دارد/ جلوگیری از مهاجرت نخبگان در اختیار وزارت علوم نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۱۵۷

وزیر علوم، تحیقات و فناوری گفت: حقوق اعضای هیات علمی اگر با سایر بخش های خدماتی همسان مقایسه شود، اثرات کاهنده دارد و اینکه جوانان برای اشتغال موقت یا دایم به خارج از کشور مهاجرت می کنند، در حد توان وزارت علوم نیست.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال زهرا سعیدی گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها با توجه به رشد کمی و کیفی در سال های اخیر، موتور رشد علمی بوده اند که نشانه آن در رشد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و کسب رتبه های برتر در مجامع بین المللی قابل مشاهده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به اینکه علی رغم اینکه بحث اشتغال از حوزه مسئولیت وزارت علوم خارج است، اما برای افزایش توانمندی ها و ظرفیت اشتغال پذیری برنامه های مختلفی در سطوح تحصیلی تدارک دیده شده است، ادامه داد: در بحث حمایت های مالی و رفاهیات دانشجویان در دانشگاه ها، ظرفیت ایجاد شده از سوی صندوق رفاه دانشجویان در اختیار وزارتخانه قرار گرفته، اما اگر در جایی پوشش کامل نیست، مربوط به ظرفیت های صندوق رفاه است که منابع خود را از طریق بودجه کسب می کند. این منابع نیز تخصیص کامل ندارد.

وی با بیان اینکه تلاش وزارت علوم در سال های گذشته تقاضامحور کردن رساله ها و پایان نامه های دانشجویی است، تصریح کرد: سامانه تامین اعتبار پژوهشی می تواند از پژوهش های تحصیلات تکمیلی حمایت کند و برحسب اولویت دستگاه های اجرایی این حمایت ها را هدایت نماید.

غلامی با تاکید بر اینکه سازوکار مناسبی برای ارتباط با صنعت طراحی شده است، که به اشتغال در بخش خصوصی و دولتی صنعتی کمک می کند، عنوان کرد: فراخوان موضوعات از طریق دستگاه صنعتی و متقاضی تحقیقات اعلام می شود و اعضای هیات علمی با پیشنهاد پروپذال های خود وارد تامین نظر متقاضیان می شوند که مجموعه آیین نامه های خاص خود را دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در سال ۹۸ برای طرح های دکتری و ارشد به ترتیب ۷۵، ۲۵ و ۴۰ میلیون تومان بر حسب موضوع برای هر قرارداد تامین می شود که ۶۰ درصد آن برای فعالان طرح و دانشجویان پرداخت می شود و ۴۰ درصد برای هزینه های پشتیبانی در اختیار دانشگاه قرار می گیرد، مبلغی که برای این موضوع در سال ۹۸ پیش بینی شده ۲۲۵ میلیارد ریال است که تحت عنوان پژوهش های تقاضامحور در زمینه های مختلف علمی قرار گرفته که امیدواریم تا پایان سال منابع کامل آن را دریافت نماییم.

وی با بیان اینکه از دانشجویان دکتری حمایت های رفاهی در قالب تامین مسکن و تامین وام های دانشجویی را داریم، گفت: سال ۹۵ معاونت علمی فناوری رئیس جمهور پرداخت های بلاعوضی به دانشجویان دکتری داشتند که به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شد.

غلامی با اشاره به اینکه جایگاه علمی کشور توسط اساتید و دانشجویان به دست آمده است، به همین دلیل ارزشمند است که در قبال آن حمایت های پشتیبانی از فرآیند تحقیقات به عمل آید، ادامه داد: هر میزان توان بیشتری برای تحقیق و توسعه در نظر بگیریم، می توانیم ظرفیت ها را ارتقا دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد امکانات در اختیار نخبگان در خارج از مرزها را مقایسه کنیم، تفاوت های محسوسی وجود دارد، اما به این معنا نیست که نخبگان علایق خود به دانشگاه و آب و خام را با منابع مالی عوض می کنند، گفت: در طول سال از اساتید، دانشجویان نمونه و نخبگان در همایش هایی مانند همایش حرکت تقدیر به عمل می آید.

وی افزود: حقوق اعضای هیات علمی اگر با سایر بخش های خدماتی همسان مقایسه شود، اثرات کاهنده دارد و اینکه جوانان برای اشتغال موقت یا دایم به خارج از کشور مهاجرت می کنند، در حد توان وزارت علوم نیست. شاید جاذبه های مالی در این موضوع بی تاثیر نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز