خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنها راه نجات برجام، انجام تعهدات یازده‌گانه اروپا و پرداخت هزینه‌های لازم است/ تلاش‌های فرانسه با اتکا به طرف آمریکایی به فرجام نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۲۸۰

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: تلاش‌های کنونی فرانسه برای حفظ برجام با ابهاماتی مواجه است و با اطمینان می‌توان گفت که اگر پاریس و سایر پایتخت‌های اروپایی تمرکز اصلی تلاش‌های خود را بر روی انجام تعهدات یازده‌گانه و حتی بخشی از آن می‌گذاشتند، به نتایج بهتری دست می‌یافتند.

سید محمدعلی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ارزیابی شرایط امروز برجام پس از اجرای گام سوم و عدم موافقت ایالات متحده با طرح فرانسه برای نجات این توافق بین‌المللی گفت: واقعیت‌های میدانی نشان داد که تلاش‌های فرانسه و اروپا برای حفظ برجام به هیچ نتیجه مشخصی منتهی نشده است. علت اصلی این ناکامی آن است که آنها بجای اینکه پایه اصلی تلاش‌های خود را بر انجام تعهدات یازده گانه خود گذارند، بر اقناع و جلب رضایت رئیس‌جمهور آمریکا قرار داده‌اند که هنوز بر اعمال فشارهای حداکثری خود و همچنین هدایت تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران پا می‌فشارد. بنظر می‌رسد مادامی که فرانسه و اتحادیه اروپا تغییر اساسی در رویه کنونی خود ندهند، نباید به ماندگاری برجام امیدوار باشند.

وی در رابطه با اینکه گفته می‌شد اقدامات پاریس با هماهنگی واشنگتن در حال انجام است گفت: هماهنگی یا عدم هماهنگی میان طرف‌های فرانسوی و آمریکایی به سیاست‌های آن دو کشور مربوط می‌شود که ایران در آن دخالتی ندارد.

وی ادامه داد: تلاش‌های کنونی فرانسه با ابهاماتی مواجه است و با اطمینان می‌توان گفت که اگر پاریس و سایر پایتخت‌های اروپایی تمرکز اصلی تلاش‌های خود را بر انجام تعهدات یازده گانه و حتی بخشی از آن می‌گذاشتند، به نتایج بهتری دست می‌یافتند. از سوی دیگر از آنجا که آمریکا به دنبال یک سیاست تمامیت‌خواهانه است با هرگونه پیشنهادی که اندک مغایرتی با این رویکرد ظالمانه و غیر قانونی داشته باشد، همراهی نکرده و نخواهد کرد. از این رو تلاش‌های فرانسه تا زمانی که صرفا متکی به طرف آمریکایی باشد به فرجام مطلوبی نخواهد رسید.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا در پاسخ به این سوال که اخبار و شواهد حاکی از این است که ترامپ همچنان در تلاش است تا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کند و این در حالی است که هرگونه دیدار از سمت ایران تکذیب شده؛ آیا مخالفت وی با طرح فرانسه نیز ناشی از همین موضوع است، گفت: اگر چه آقای ترامپ در تلاش بوده و هست که با رئیس‌جمهور کشورمان دیداری داشته باشد اما برای همه روشن است که این تلاش، یک اقدام فریبکارانه و مزدورانه است. اینکه آقای ترامپ همزمان با جرم و جنایتی که در قالب تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران و بویژه بیماران ایرانی مرتکب می‌شود، درخواست دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان می‌کند، نهایت گستاخی و عوام‌فریبی او است.

وی افزود: طبیعی است که او از این رهگذر به دنبال تحقیر و تسلیم جمهوری اسلامی و ملت ایران و همچنین قدرت نمایی برای شخص خود است که البته پاسخ محکم و عزتمندانه‌ای از سوی مقامات کشورمان دریافت داشته است.

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ناکامی وزیر دارایی فرانسه از سفر به واشنگتن، آیا همچنان شاهد تلاش فرانسه برای حفظ برجام خواهیم بود، گفت: از آنجا که اروپا همچنان مدعی اهمیت برجام و تلاش برای حفظ آن است، احتمال می‌رود ادامه تلاش‌های فرانسه را در آینده نیز شاهد باشیم. امیدواریم اروپا با ارزیابی دقیق و واقع‌بینانه رویکرد ناصواب گذشته خود که با کاهش تعهدات ایران در سه گام مواجه شده، تصمیمات سازنده‌تری را برای دستیابی به هدف مورد ادعای خود اتخاذ نماید.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی در رابطه با آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز گفت: ایران با برداشتن گام سوم، عملا به طرف‌های اروپایی و آمریکایی اعلام کرده که ادامه روند کنونی که جمهوری اسلامی تنها طرف پایبند برجام باشد، ناممکن است و تنها راه چاره، انجام تعهدات یازده‌گانه طرف اروپایی و پرداخت هزینه‌های لازم است. اروپا باید دریافته باشد که دوران شعارهای سیاسی و تبلیغاتی زیبا، مدت‌هاست که به سرآمده و عملکرد و رفتار مطلوب و سازنده آنان مورد انتظار و خواست عمومی طرف ایرانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز