خبرگزاری کار ایران

فارن پالیسی:

رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید فورا به برجام بازگردد

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۸۲۱

فارن پالیسی در گزارشی بر ضرورت بازگشت به برجام برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از فارن پالیسی، اگر ترامپ بازنده انتخابات سال بعد باشد، یک دولت جدید با اراده و رویکرد درست باید ظرف ۶۰ روز ابتدایی به برجام بازگردد.

رئیس‌جمهور جدید باید فورا با صدور یک فرمان اجرایی – با توجه به پایبندی ایران- تمامی تحریم‌های اعمالی بر تهران در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ را لغو کند. این فرمان اجرایی باید  یک ضرب‌الاجل داشته باشد که در محدوده آن بازه زمانی واشنگتن تحریم‌ها را لغو می‌کند، ایران هم به اجرای کامل برجام باز می‌گردد و به آژانس انرژی اتمی هم اجازه تایید این پایبندی داده می‌شود.

 از آنجا که سیاست‌های تحریمی سری هستند و حتی یک تغییر فنی جزیی می‌تواند توجهات زیادی را به خود جلب کند، می‌توان با در نظر گرفتن یک چارچوب پایه برای تحریم‌ها، ابهامی را برطرف کرد. ترامپ با راهنمایی‌های دو فرد تندرو کوهی از تحریم‌ها را درست کرد. رئیس‌جمهور جدید در عوض باید روی یک سیاست تحریمی تمرکز کند و سپس به سمت دیگر اولویت‌های تحریمی حرکت کند.

 سرعت نیز عامل مهمی است. دولت جدید نباید وقت خود را با اقداماتی برای ایجاد اعتماد هدر دهد. هر روز که می‌گذرد احیای  توافق سخت‌تر می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ ایران نیز شرایط را سخت‌تر می‌کند. بازگشت هر چه زودتر به توافق حداقل یک مدت چهارساله را برای قوام گرفتن آن فراهم می‌کند و بیرون آمدن از آن را برای رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده پر هزینه‌تر می‌کند. یک بازگشت سریع همچنین به رئیس‌جمهور این اجازه را می‌دهد که با کمک و حمایت اروپایی‌ها توافق را به موضوعات دیگری از جمله موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر گسترش دهد.

اگر تهران بخواهد ارتباطات بیشتری با دنیای خارج داشته باشد، واشنگتن می‌تواند کمک خوبی در این راه باشد. همانطور که اوباما اجازه فروش هواپیما را به ایرانی‌ها داد، رئیس‌جمهور جدید هم می‌تواند موانع بر سر دیگر معاملات را بردارد یا پیشنهادات فنی در قبال تعهدات بیشتر از سوی ایرانی‌ها مثلا مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را مطرح کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز