خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه:

فضای عمومی کشور عزم جدی برای مبارزه با فساد دارد/ کسی حق ندارد هنگام امر به معروف و نهی از منکر حب و بغض نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۵۱۹

رئیس دستگاه قضا گفت: همه شعبات دادگستری به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باید بپردازند. سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا نیز چنین کاری را باید انجام دهند. دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز باید در این راه ما را یاری کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در همایش فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه فضای جامعه ما با تدبیر رهبری فضای مقاومت است، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم با تمامی مشکلات اقتصادی، مردم در برابر دشمن ایستاده‌اند. این فضا را رهبری رقم زده‌اند. امروز فضا، فضای ایستادگی است نه فضای مذاکره. امروز فضای ایستادگی در برابر دشمن و زیادی‌خواهی اوست.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: امروز رهبری با هدایت‌ها و رهنمودهایشان فضای مقاومت را رقم زده‌اند. تا دیروز دشمنان فساد را در جامعه تبلیغ می‌کردند اما بر خلاف تصور دشمنان، مردم ما خواهان مبارزه با فساد هستند.

وی تاکید کرد: فضای ایستادگی، دشمن را تضعیف می‌کند. امروز جامعه تقاضا دارد تا با فساد مقابله شود و این امر در جامعه موج می‌زند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه زمانی رسانه‌های خارجی نسبت به فرد یا سازمانی اعلام می‌کردند که او فاسد است و این امر را تبلیغ می‌کردند، گفت: امروز فضای عمومی کشور عزم جدی برای مبارزه با فساد دارد. ما شهدای زیادی برای این کار داده‌ایم. شهدایی که خونشان به شهدای کربلا متصل شده است. امروز خون حججی‌ها ضایع نخواهد شد. همه می‌دانند که جامعه ما بر پایه خون مطهر شهدا بنیان‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: ممکن است در جایی سازمانی جولانی داشته باشد اما باید بداند بقا ندارد. در این مسیر آنچه وظیفه سربازی ماست این است که خالصانه خدمت کنیم.

رئیسی گفت: همه شعبات دادگستری به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باید بپردازند. سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا نیز چنین کاری را باید انجام دهند. دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز باید در این راه ما را یاری کنند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش گفت: نامگذاری هفته اول ماه محرم‌الحرام به برکت قیام ابا‌عبدالله الحسین و قیام حسینی به امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است که بسیار به جا و مبارک است. این نامگذاری فضایی را در کشور ما ایجاد می‌کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا شویم.

وی ادامه داد: پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر حسین‌بن ابی‌طالب است. امروز کسانی که در قامت ناهی از منکر و  آمر به معروف قرار می‌گیرند به تأسی از ایشان است که بسیار اهمیت دارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نهی کردن از بدهی‌ها و زشتی‌ها به عنوان امر مجاهده در راه خدا تعریف می‌شود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌ای از جهاد فی‌سبیل‌ الله است. مجاهد در راه خدا بودن و وظیفه جهادی داشتن وظیفه هر مسلمان است. آمر و ناهی خداست و رسول او. از لسان آمر باید سخن خدا شنیده شود زیرا امر، امر او و نهی، نهی اوست.

وی ادامه داد: جایگاه امر به معروف و نهی از منکر جایگاه خداوند است. خلافت مثل ولایت مراتبی دارد و قضاوت یک مرتبه از خلافت الهی است. امر و نهی کننده یک جلوه‌ای از کار قاضی است که باید بی‌طرفی در آن رعایت شود.

رئیسی با بیان اینکه قضاوت در شأن خدا، رسولش و امیرالمومنین است، گفت: کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد، غیر از حکم خدا نباید بگوید و فقط باید حکم‌الله بر زبانش جاری شود. در قضاوت، شناخت موضوع و حکم لازم است. قاضی باید تناسب بین حکم و موضوع را بداند و باید اصل بی‌طرفی را رعایت کند.

وی تاکید کرد: آمر و ناهی باید برای خدا امر و نهی کنند. اگر از در انتقام وارد شوند و بخواهند حال‌گیری کنند، اسمش دیگر امر به معروف و نهی منکر نیست و چیز دیگری نام می‌گیرد. امر به معروف و نهی از منکر باید روشن باشد. ناهیان آن باید مشخص کنند مسئله امر به معروف و نهی منکر را دارند و باید حقیقت خدا را پیش‌رو قرار دهند.

رئیس دستگاه قضا گفت: آمران امر به معروف و نهی از منکر باید بدانند خداوند در چه جایگاهی قرار دارد؛ خالق و رب است و باید بدانند که این جایگاه را حفظ کنند.

وی ادامه داد: خداوند به ناهیان امر به معروف و نهی منکر جایگاه برتر قرار می‌دهد تا بتوانند معروف و نهی را محقق کنند تا زشتی‌ها و پلشتی‌ها رخت ببندند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امر به معروف و نهی منکر با یک بار گفتن امکانپذیر نمی‌باشد، گفت: اگر ناهیان امر به معروف و نهی منکر یک بار گفتند و در اصل مسئله توفیقی حاصل نشد، دو بار بگویند یا اصلا چند بار بگویند. آنقدر تلاش کنند تا معروف انجام شود. معروف گستردگی خوبی‌ها و زیبایی‌هاست و منکر جلوگیری از گسترش زشتی‌ها و پلشتی‌هاست. ما باید به عمل صالح مردم را تشویق کنیم.

وی ادامه داد: باورهای الهی و عقاید حق از برترین معروف‌ها و اخلاق حسنه در زندگی انسان تاثیرگذار است. معروف‌های اداری، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، کسب و کار، بازار برای محقق شدن نیاز به تلاش دارند. نباید بگذاریم منکر در حوزه‌های فردی و اجتماعی گسترش یابد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه برای امر به معروف و نهی منکر باید جامعه دارای حس مسئولیت به این موضوع باشد، گفت: جامعه بی‌حس در مقابل ترک معروف و منکر در روایات مرده محسوب می‌شود. فردی که حس نداشته باشد و احساس مسئولیت نکند، در دین ما مرده معرفی شده است.

وی ادامه داد: شاخص برای زنده و مرده ماندن امر به معروف و نهی از منکر حس است. مومنی ممکن است به خداوند ایمان داشته باشد اما حس امر به معروف و نهی منکر نداشته باشد. حس داشتن به معروف و منکر یک امر الهی است و امامان و پیشوایان ما بر آن بسیار تاکید کرده‌اند. تا جایی که گفتند تمامی فرایض بند به این فریضه است.

رئیس ادامه داد: امیرالمومنین در واپسین سخنان خودش به هنگام شهادت فرمودند؛ امر به معروف و نهی منکر باید گسترش پیدا کند و بدانید اگر به آن میدان داده نشود، کسانی بر اهل قلم و بیان مسلط خواهند شد که شرار هستند اما اگر چنین امری محقق شود، سلطه شرار از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که احساس مسئولیت به امر به معروف و نهی منکر نداشته باشد، در واقع حس مسئولیت‌پذیری ندارد. چنین جامعه‌ای همگان را به دردسر می‌سازد.

رئیسی ادامه داد: در یک اداره رشوه می‌گیرند، فرد آن را می‌بیند و می‌شنود اما احساس مسئولیت نمی‌کند. خب این امر توجه نکردن به حقوق مردم است. او می‌گوید من می‌گویم که بعداً به من بگویند به تو چه. خب بگویند. وظیفه انسانی، شرعی و دینی ما حکم می‌کند نهی از منکر و امر به معروف کنیم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: چرا نمی‌گویید خداوند در زبان ما حکمی قرار داده است؟ حقیقت این است که امر به معروف و نهی منکر اجرایی شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امر به معروف و نهی منکر برای خداست، گفت: هیچ‌کس حق ندارد حب و بغضی به هنگام امر به معروف و نهی از منکر نشان دهد. امر به معروف و نهی منکر مجاهد فی‌سبیل‌الله است. چه آثار و برکاتی دارد.

وی ادامه داد: امام پرچمدار امر به معروف و نهی منکر است. برائت سر داد و در مقابل دشمنان ایستاد. دشمن به دنبال این است که فساد اخلاقی، هرج و مرج و بی‌قانونی ایجاد کند. امروز قانونمداری از مهمترین وظایف ماست. امام باور داشتند و پرچم مبارزه نظام طاغوتی ستم‌شاهی را درهم شکستند و معروف را نهادینه کردند. دشمن به دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: امروز مهمترین معروف ما ایجاد امید در جامعه است. مردم باید با امید زندگی کنند دشمن به دنبال یأس است و می‌خواهد فساد را گسترش دهد و ما باید مقابل این امر بایستیم. کسانی که در جایگاه دین‌مداری قرار دارند با امید سخن بگویند و آن را گسترش دهند.

وی ادامه داد: دشمن به دنبال حساسیت‌سنجی و بعد حساسیت‌زدایی است. او می‌خواهد ما در مقابل منکر و ترک معروف حساسیت خودمان را از دست بدهیم.

رئیسی گفت: ستاد امر به معروف و نهی منکر وظیفه احیا دارد. همه دستگاه‌ها وظیفه دارند امر به معروف و نهی منکر انجام دهند. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه اقامه صلات، زکات، توجه به دیگران، گره‌گشایی از کار دیگران، امر به معروف و خوبی‌ها و نهی از پلشتی‌ها و زشتی‌ها استوار است. امروز ناهیان از منکر و آمران به معروف باید مورد حمایت قرار گیرند. همه لایه‌های نظام باید با همه وجود حامی ناهیان امر به معروف و نهی از منکر باشند.

وی تاکید کرد: کسی که اعلام تخلف و فساد می‌کند، باید مورد حمایت قرار گیرد. ما نباید سازگاری با فساد داشته باشیم. جامعه اسلامی باید پاک بماند.

رئیس دستگاه قضا گفت: از مهمترین معروف ما تولید رونق و ساماندهی مصرف است. ما باید مردم را از مصرف‌گرایی دور کنیم. ضابطه نداشتن در مصرف، بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کنندگان است. باید در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی، امر به معروف و نهی منکر صورت گیرد. امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت‌پذیری همه آحاد جامعه بر سر مسائل اجتماعی است. دستگاه‌های نظارتی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و نهادهای ذیربط باید در این امر در خط مقدم قرار گیرند. امر به معروف و نهی منکر باید تحت نظارت همگان باشد.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است اجرای عدالت و قانون است. ما به یک خودکنترلی نیاز داریم یعنی هر کسی خودش را مسئول بداند و در خلوت پنهان کاری غیرقانونی انجام ندهد. مورد بعدی امر به معروف و نهی منکر است. همه باید به این مهم اهتمام ورزند و در دستگاه‌های نظارتی نهادینه شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: برخوردهای عبرت‌آموز با مفسد و مجرم می‌تواند جامعه اسلامی را از شر فساد خالی کند که این امر بسیار مبارک است.

وی گفت: امیدوارم به برکت قیام ابا‌عبدالله در جامعه روز به روز احساس مسئولیت‌پذیری افزایش و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش پیدا کند و در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هنجارها روز به روز بیشتر و گسترده‌تر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز