خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

کتب درسی ما باید در جهت تعلیم و تربیت بهتر بازنگری شود/ روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب دانش‌آموزان شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۱۹۹

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌های حافظه‌محور مهارت‌های یادگیری حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است محتوای برنامه درسی ما جامعیت لازم را ندارد کتب درسی ما باید در جهت تعلیم و تربیت بهتر بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با تشکر از رییس‌جمهور که به او اعتماد کرد، گفت: از همه همکاران فرهنگی در سراسر ایران که برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی خود را آماده می‌کنند سلام عرض می‌کنم و خداقوت می‌گویم. دوستان عزیز ما به آینده نمی‌رویم بلکه ما آینده را می‌سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم، دیگران برای ما خواهند ساخت. منابع زیرزمینی فراوان تجهیزات گران قیمت فناوری‌های نو و سرمایه‌های اقتصادی همه اینها بسیار مهم هستند اما انسان‌ها مهمتر هستند انسان‌ها آینده را می‌سازند همان کسانی که روی نیمکت مدارس ما دانش‌آموزش هستند.

وی ادامه داد: امروزه این باور وجود دارد که ماندگارترین و موثرترین و ارزان‌ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم مسیر آموزش و پرروش است. مقام معظم رهبری فرمود اگر منابع زمینی فراوانی داشته باشیم، اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ندارند، نیروی انسانی دانش‌آموزانی هستند که آینده ایران را می‌سازند، هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست، سرمایه‌گذاری بی نظیر است.  هر چند بازده طولانی دارد اما قابل اعتناتر و اصیل‌تر است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و گام دوم را آغاز کرده بنابراین باید در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه استفاده کرده از همین‌رو تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست‌ها مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت است. ما از سند خوبی برای آموزش و پرورش برخوردار هستیم این سند میثاق ملی ما برای ساخت یک انسان مستقل و شرافتمند است برای ساختن آموزش و پرورشی است که به درد مردم و رنج مردم اعتنا می‌کند و برای توسعه کشور ارمغان دارد.

وی با بیان اینکه سال‌ها در آموزش و پرورش فعالیت شده است،‌ گفت: در این سال‌ها چه کرده‌ایم چه انسان‌هایی را تربیت کرده‌ایم چه ساحت‌هایی را متعرض شده‌ایم آیا همه فرزندان ما در همه ساحت‌‌های دینی اعتقادی، اجتماعی، زیباشناختی و ... بهره‌ای برده‌اند. آیا آموزش و پرورش ما شهروندانی مستقل و مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کند؟ علیرغم اینکه چتر آموزش و پرورش و گستره آن را پهن کرده‌ایم اما آنطور که شایسته فرزندان و فرهنگ غنی ما است زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش حافظه‌محوری فربه شده و آموزش تمام ساحتی نحیف است آموزش‌های حافظه‌محور مهارت‌های یادگیری حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است محتوای برنامه درسی ما جامعیت لازم را ندارد کتب درسی ما باید در جهت تعلیم و تربیت بهتر بازنگری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود تشویش اضطراب به جای شوق و هیجان یادگیری در فرزندان ما رخنه کرده و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد. ما نیازمند محیطی آرام امن برای معلم و دانش‌آموز در مدرسه هستیم. افزایش شادی و نشاط و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی از برنامه‌های جدی و فوری من است. گسترش فعالیت‌های تربیتی برای تحکیم برنامه‌های دینی استمرار برنامه‌های دینی به ویژه نماز و تشویق به اجرای احکام مناسک عبادی در صدر برنامه من است.

حاجی‌‌میرزایی خاطرنشان کرد: برای اجرای مناسک عبادی از ظرفیت کانون پرورش فکری استفاده خواهد شد همچنین از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای در کنار آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم تا برای توسعه مهارت‌ها از پیش‌دبستانی تا پایان دوره متوسطه اقدام کنند. توانایی کسب معاش حلال توانایی برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای  را پایه‌ریزی کنند تا استیصال بیرون بیایند، نیازمند توسعه مهارت‌ها است و این از اولویت‌های من خواهد بود. توسعه ورزش دانش‌آموزان به ویژه ورزش دختران و توسعه تربیت بدنی در مدارس، نهادینه کردن فعالیت سالم بدنی به نحوی که در تمام عمر افراد به ورزش ادامه دهند از برنامه‌های من است؛ چراکه باعث می‌شود سالانه از هزینه درمانی کشور بکاهد و سلامت مغز را تامین می‌کند و ما با تعامل با وزارت ورزش و بهداشت ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی و برابری فرصت‌های یادگیری رکن کلیدی کاهش نابرابری‌های اقتصادی است. همه نابرابری‌های که شکل می‌گیرد در نابرابری‌هایی است که در فرصت‌های یادگیری ایجاد می‌شود دسترسی به فرصت‌های برابر و با کیفیت حق همه شهروندان است. توسعه مدارس دولتی از سیاست‌های اصلی من است. افزایش کیفیت مدارس دولتی از برنامه‌های من است. البته مدارس غیردولتی نیز باید با هدایت در مسیر صحیح قرار گیرد اما به عنوان دولت وظیفه داریم کیفیت مدارس دولتی را ارتقا ببخشیم و به مردم قدرت انتخاب دهیم.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: حق انتخاب برای آموزش شرط اولیه بشر و پیش‌نیاز توسعه است باید با جبر آموزشی برخورد کنیم باید انتخاب دانش‌آموزان را بالا ببریم. دانش‌آموزان مدارس دولتی در جبر جغرافیایی گرفتار شده‌اند. یعنی نمی‌توانند به یک سمت خیابان در مدرسه‌ای که ترجیج می‌دهند ثبت‌نام کنند چرا که براساس قانون فعلی نمی‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. حق تربیت حق والدین است و والدین باید امکان انتخاب برای تعلیم فرزندان خود را داشته باشند و این موضوع باید اصلاح شود و جز اولویت‌های من خواهد بود.

حاجی میرزایی ادامه داد: هر دانش‌آموز سرانه‌ای دارد که حق طبیعی او است و باید از حق خود استفاده کند. ما با نیروهای توانمند مدلی را برای معلمان طراحی خواهیم کرد تا آنها موجب بهبود کیفت آموزشی شوند.

وی افزود:‌ ما اکنون به شکست طرح‌های کیفیتی آموزش و پرورش رسیده‌ایم، از این رو ضرورت دارد برای ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش به میدان آمد و کار کرد. ما باید از ابزارهای نو و فناوری‌های جدید استفاده کنیم. باید آموزش رایگان، با کیفیت و اصولی با مشارکت معلمان در همه جای کشور فراهم شود. امروز ما به مدد تکنولوژهای جدید می‌توانیم از توانمندی‌های معلمان و روش‌های جدید آموزشی برخودار شویم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هر کودکی که از تحصیل باز می‌ماند در خطر فقر و بیکاری در آینده خواهد بود. در همین راستا یکی از دغدغه‌های جدی من رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل است. زیرا از یک سو معیشت این دانش‌آموزان و از سوی دیگر نیازهای آنها به آموزش بسیار اهمیت دارد و باید سریعا به وضعیت این کودکان رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه معلم کارمند نیست، گفت: معلم مهم‌ترین رکن تعلیم وتربیت است، معلم جانشین همه نداشتن‌ها است. اگر در همه فرآیند‌های آموزشی نقص و کاستی وجود دارد این معلم است که می‌تواند همه نقص‌ها را جبران کند و اگر معلم منزلت کافی را کسب نکرد، هیچ یک از امکانات دیگر به کار نخواهد آمد. هیچ کشوری از سقف اندیشه معلمانش بالاتر نمی‌رود و سقف منزلت هر جامعه سقف اندیشه و منزلت معلمانشان است.

حاجی میرزایی گفت: ما استمرار داریم تا لایحه خاصی را برای جایگاه و رفعت معلمان تنظیم کنیم. همچنین توسعه و کیفیت بخشی به دوره دبستان به عنوان بنیاد اصلی آموزشی و توسعه پیش دبستان جز برنامه‌های من خواهد بود. در دوره متوسطه نیز با توسعه برنامه‌‎های مهارت آموزی زمینه یادگیری و آموزش حداقل یک مهارت را در نظر خواهیم داشت.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ ما به جهت اهمیت مهارت‌آموزی توسعه هنرستان‎ها را نیز در دستور کار داریم. آشتی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیافتد. اگر مدرسه خانه دوم است، خانواده نیز مدرسه اول خواهد بود. باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده‌ها از بین برود. اکنون مشارکت‌های والدین در ارزیابی مدرسه بسیار اندک است و مدرسه‌ها زمانی که پول می‌خواهند سراغ خانواده‌ها می‌روند. ارتباط تنگاتنگ بین مدرسه و خلانواده جز برنامه‌های من است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه باید کانون یادگیری شود. مدرسه باید کانون تعاملات آموزشی باشد. نمایندگان محترم؛ من یک پدر هستم و همیشه دغدغه داشتم که بچه‌های من در ترازی که من می‌پسندم تربیت می‌شوند؟ من می‌دانم والدین نگران مصرف مواد مخدر و بلوغ زودرس باشند. ما برای اقدامات اصلاحی در مدارس و مدارس بدون دیوار حرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ستاد وزارتخانه برای ایجاد برنامه تحولی نیاز به جوان‌گرایی دارد و در سال‌های آینده نسل جوان پست‌های مدیریتی را به عهده خواهند گرفت. همچنین این وزارتخانه شامل بانوان توانمند که باید پست‌های مدیریتی را به عهده بگیرند، باشد و ما این هدف را تعقیب خواهیم کرد.

وی افزود: ما با مشکل نادیده گرفته شدن و عدم احترام کافی به حقوق اقلیت‌ها مواجه هستیم.  باید به سمتی پیش برویم که علاوه بر آموزش به زبان مادری، تسلط به فارسی صحبت کردن به حد مطلوب برسد و من ضامن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی خواهم بود.

حاجی میرزایی گفت: تحقق همه اهداف بلند نیازمند توجه به واقعیت‌های موجود است. باید ابتدا مسائل آزاردهنده و روی زمین مانده را در حد مطلوب پاسخ دهیم که توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش از بودجه با ضعف شدید ساختاری رنج می‌برد و بودجه با یک سوم کسری بسته می‌شود چراکه هزینه‌های پرسنلی و حق التدریس هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر تلقی نمی‌شود. این بودجه باید واقع‌بینانه بسته شود. دیروز با رئیس‌جمهور صحبت کردم؛ درست است که مطالبات باید زودتر ساماندهی شود اما این مشکل را باید ریشه‌ای حل کرد. برای حل ریشه‌ای نیازمند این هستیم که بودجه واقع‌بینانه بسته شود. باید به حقوق معلمان فکر کنیم و فرهنگیان از این حق بهره‌مند خواهند شد. حقوق معلمان باید منظم پرداخت شود وقتی تاخیر اتفاق می‌افتد معیشت و اقتدار نظام آموزشی در معرض مخاطره قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای حل مسکن معلمان برنامه داریم و برای افزایش برخورداری فرهنگیان در همکاری با وزارت راه و شهرسازی همکاری می کنیم.  اقتصاد آموزش و پرورش بزرگ است و محدود به اعتبارات دولتی نمی‌شود. این حجم بزرگ نقدینگی به اهداف آموزشی ما کمک نمی‌کند و خروجی نظام آموزشی ما به جای شهروند مستقل تبدیل دانش آموز به تست زن است که اضطراب مدام را به آنها تلقین می‌کند. کنکور باید اصلاح شود. مدیریت دارایی آموزش و پرورش به عنوان اهرم قرار دادن دارایی برای حل مسائل استفاده می‌شود و من اقتصاددانهایی که تحول خواه هستند برای این کار مامور خواهم کرد و اقتصاد را سامان خواهم داد.

حاجی‌میرزایی گفت: من همه فرمایشات را شنیدم و غالبا دغدغه من است و تلاش من این است که دغدغه های مشترک را به پیش ببریم. در جلسات کمیسین ها دیدم خیل عظیمی از نمایندگان پشتوانه آموزش و پرورش هستند که می توانیم وضعیت را بهتر و بیشتر پیش ببریم. من منحصرا برای خدمت به میدان آمده‌ام. مصمم هستم از همه ظرفیت دولت و دبیری دولت و آشنایی با دستگاه‌ها برای حل مسائل نظام تعلیم و تربیت بهره ببرم. اگر مورد اطمینان قرار گرفتم خدا را شکر می‌کنم و اگر نگرفتم در سنگر دیگری به انجام وظیفه می‌پردازم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز