خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه عازم سوئد شد؛

پایان رایزنی‌های ظریف در هلسینکی پیش از نشست وزرای خارجه اروپا

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۱۰۶

وزیر امور خارجه دقایقی پیش و پس از یک روز پرکار دیپلماتیک، فنلاند را به مقصد سوئد ترک کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سفر محمدجواد ظریف به فنلاند در حالی ساعتی پیش به پایان رسید که وی در این سفر یک روزه با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر توسعه همکاری و تجارت خارجی این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشستی در محل اقامت خود میزبان جمعی از اندیشمندان اندیشکده ابتکار مدیریت بحران بود.

ظریف که در میانه روز در قالب ضیافت نهار با همتای فنلاندی خود دیدار کرد، در پایان این سلسله از گفت‌وگو با حضور در نشست خبری مشترک به سه سوال خبرنگاران فنلاندی، ایرانی و یکی از خبرگزاری‌های بین‌المللی پاسخ داد.

وی در این نشست خبری درباره توقیف نفتکش گریس ١ گفت: ما همیشه گفته‌ایم توقیف آدریان غیرقانونی بوده و مبنای حقوقی نداشته است. فروش نفت ایران توسط هیچ و نهاد بین‌المللی تحریم نشده است.ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم به دنبال تحمیل تصمیمات خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نیست. بر این مبنا توقیف نفتکش ایران هیچ پایه و اساسی توسط جبل الطارق و انگلیس نداشته است.

ظریف تاکید کرد: الان خوشحالیم این توقیف پایان یافته و امیدواریم این مساله منجر به کاهش تنش شود هرچند می‌بینیم آمریکا به دنبال افزایش سطح تنش است و الان هم یک حکم کاملا سیاسی از دادگاه در خصوص کشتی گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم در خصوص مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم چرا که آمریکا بصورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد.

وی همچنین در خصوص امکان میانجی‌گری فنلاند میان ایران و آمریکا گفت: اول از همه فکر می‌کنم باید برای این موضوع بستر وجود داشته باشد تا میانجی‌گری موثر باشد. ایران علاقه‌ای به تقابل ندارد. ما مذاکرات مفصلی را با آمریکا داشتیم و ما نبودیم که میز مذاکره را ترک کردیم. توافقی که همه از آن راضی باشند وجود ندارد. همین که هیچکس با توافق مخالف نباشد خوب است.

ظریف یادآور شد: موضوع میانجیگری باید این باشد که آمریکا چگونه به اجرای تعهدات خود برگردند. چگونه می‌توانند به تعهد به یک قطعنامه شورای امنیت برگردند که خودشان طراحش بودند. در آمریکا تنها یک انتخابات رخ داد. ما نشنیدیم انقلابی در واشنگتن رخ داده باشد شنیدیم فقط تغییر دولت شکل گرفته و باید دولت واشنگتن به تعهدات خود عمل کند. ایران علاقه‌ای به گفت‌وگو با آمریکا ندارد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: اروپا باید علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام به تعهدات خود در این توافق پایبند باشد. ایران همواره خواستار افزایش سطح روابط خود با فنلاند است و گفت‌وگوهای خوبی داشتیم که برای حفظ برجام چه اقداماتی را صورت دهیم.

وی افزود: درباره امنیت منطقه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم. ایران دارای بیشترین ساحل در خلیج فارس است و در یک طرف تنگه هرمز قرار دارد. معتقدیم تنگه هرمز باید برای همه امن باشد اما آمریکا جنکی اقتصادی را علیه ملت ایران آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جنگ اقتصادی خیلی بدتر از جنگ نظامی است؛ در جنگ اقتصادی هدف مردم عادی هستند و در جنگ نظامی هدف سربازها هستند هرچند ممکن است مردم هم هدف قرار بگیرند. آمریکا نه تنها خودش ما را تحریم کرده بلکه سایر کشورها را نیز به این امر مجبور می کند.

وی ادامه داد: ما در حوزه حقوق بشر گفت‌وگو‌های خوبی داشتیم. ما به حاکمیت یکدیگر احترام می‌گذاریم البته بحث‌هایی جدی داشتیم. البته معتقد هستیم هر کشوری ظرفیت ارتقای حقوق بشر را دارا است. ایران همیشه به گفت‌وگو علاقمند بوده و جدی بوده است اما همواره مخالف استفاده ابزاری از حقوق بشر برای مقاصد سیاسی است.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر نقش این کشور در اجرای تعهدات اروپا در چهارچوب برجام بخصوص به عنوان رئیس دوره ای شورای اروپا گفت: اخیرا یک هیات تجاری از فنلاند به تهران سفر کرد البته با توجه به تحریم‌ها همکاری در این زمینه آسان نیست.

وزیر خارجه فنلاند عنوان کرد: در خصوص نقش اروپا در حمایت از برجام در این زمان سخت سعی می‌کنیم که تمام تلاش خود را انجام دهیم و سازوکاری را در این زمینه تعبیه کنیم. نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است ما از حامیان سرسخت توافق هسته‌ای هستیم.

وی گفت: همچنان همکاری فعالی با ایران داریم درون حکومت‌ها تلاش برای همکاری است و تمام برنامه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. تلاش می‌کنیم مکانیزم اینستکس را بهبود ببخشیم و تمام احتمالات و فرصت‌ها را در نظر می‌گیریم تا به راهکاری در این رابطه برسیم.

ظریف در پایان سفر خود در توئیتی نیز در تشریح دستاوردهای سفر خود به هلسینکی نوشت: نشست‌های مفیدی با ریاست اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهور فنلاند، وزیر امور خارجه و وزیر تجارت این کشور داشتم. در این نشست‌ها درباره آنچه اتحادیه اروپا باید برای حفظ برجام و حفاظت از منافعش در آزادی دریانوردی انجام دهد، صحبت کردیم. در این نشست‌ها همچنین ایده‌های مشترک درباره مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و معاهده عدم تعرض با دفتر سازمان مستقل حل مناقشات مطرح شد. مقصد بعدی سوئد است.

آغاز سفر اروپایی ظریف از فنلاند از آن جهت حائز است که این کشور ریاست دوره‌ای شورای اروپا را به عهده داشته و وزیر امور خارجه نیز به نقش هلسینکی در این جایگاه برای پیگیری مساله برجام اشاره کرد.

این کشور هفته آینده میزبان نشست وزرای خارجه شورای اروپا است و موضوع تسهیل سازوکار اینستکس و اقدامات اروپا برای حفظ برجام از محورهای این نشست عنوان شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز