خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آزادی نفتکش ایرانی اثبات کرد که از مسیر سخت‌افزاری نمی‌توان با تهران برخورد کرد/ بوریس جانسون نتوانست جبهه جدیدی باز کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۵۷۰

سفیر پیشین کشورمان در انگلیس گفت: مساله نفتکش ایرانی و آزادی آن برای همیشه به انگلیس ثابت کرد که از مسیر سخت‌افزاری نخواهند توانست مسائلشان را با ایران حل کنند چرا که آنها فکر می‌کردند با کشتی می‌توانند مساله خانم زاغری را حل کنند اما مشخص شد راه تهدید راه مقابله با ایران نیست.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تحلیل اقدام دولت جبل‌الطارق در آزادی نفتکش حامل نفت ایران گفت: پیش از آزادی نفتکش نیز پیش‌بینی بنده این بود که بریتانیا مجبور خواهد شد این نفتکش را آزاد کند چرا که بهانه خوبی برای این توقیف نداشت. آنها حداقل این مساله را مدنظر دارند که کاری که می‌خواهند انجام دهند را منطبق بر قانون معرفی کنند و در این مورد فهمیدند که این اقدامشان قانونی نیست. 

وی ادامه داد: معنای این امر نیز این است که وقتی کشتی را به بهانه اینکه تحت تحریم اروپا علیه سوریه است و اینکه مقصد کشتی سوریه است و می‌خواهید نفت این نفتکش را به آنجا ببرید، توقیف کردند؛ ما پاسخ دادیم که شاید در ابتدا هدف این بوده اما مسیر کشتی از سوریه دور شده است.

ساداتیان افزود: کشتی می‌توانست برای ورود به سوریه از کانال سوئز عبور کند و اینکه از جبل‌الطارق عبور کرده نشان می‌دهد مقصد متفاوت است و برای اعلام مقصد کشتی سندی وجود ندارد. 

این دیپلمات پیشین گفت: علاوه بر این موارد ما مطرح کردیم که ایران مورد تحریم شما نیست و شما نمی‌توانید در خصوص بار نفتکش ایران تعیین تکلیف کنید. همین دلایل نیز نشان داد که کار آنها غیرقانونی بود و لذا تنها مدتی نفتکش را توقیف کرده و زمان صرف کردند تا ایران مجبور شد که در موقعیتی که به دست آورد نفتکش متخلف انگلیسی را متوقف کند. 

وی افزود: لندن زمانی که احساس کرد شرایط، شرایط خوبی نیست وادار به آزادسازی نفتکش شد. 

ساداتیان گفت: البته این مساله برای همیشه به انگلیس ثابت کرد که از مسیر سخت‌افزاری نخواهند توانست مسائل‌شان را با ایران حل کنند چرا که آنها فکر می‌کردند با کشتی می‌توانند مساله خانم زاغری را حل کنند اما مشخص شد تهدید، راه مقابله با ایران نیست. 

این کارشناس مسائل انگلیس همچنین در رابطه با این تحلیل که انگلیس درصدد همکاری با آمریکا در جریان تحت فشار قرار دادن ایران برای جلب همکاری این کشور پس از برگزیت است، گفت: اعتقاد بنده بر این است که این مساله را به این شکل نباید با هم مرتبط دانست چرا که انگلیس دارای یک سابقه طولانی در فعالیت‌های فراآتلانتیکی با ایالات متحده است. 

وی ادامه داد: البته در این مقطعی که بحث برگزیت مطرح شده است، لندن به ناچار به سمت واشنگتن میل کرده و تمایل دارد جنبه‌های فراآتلانتیکی را تقویت کند هرچند عقبه کارش در بحث برگزیت چندان روشن نیست؛ به این معنا که آقای بوریس جانسون گفته است که من با توافق یا بی‌توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهم شد حال هر مساله‌ای می‌خواهد اتفاق بیفتد.

وی افزود: چنین مساله‌ای قطعا همه چیز را بهم خواهد ریخت یعنی از همین الان که ایشان سرکار آمده،‌ اسکاتلند، ایرلند و ولزی که از ابتدا مطرح کرده بودند از اتحادیه اروپا خارج نمی‌شوند همچنان چنین تصمیمی را دنبال می‌کنند. خانم ترزا می که همین آقای جانسون وزیر امور خارجه دولتش بود پس از تلاش‌های بسیار نتوانست رای پارلمان را توافق با اتحادیه اروپا کسب کند و مجبور به کناره‌گیری شد. 

ساداتیان گفت: امروز حس جدایی‌طلبی در کشوری مثل اسکاتلند جان گرفته و این به معنای وجود مشکلات عدیده بر سر راه دولت آقای جانسون است که احتمالا عمر این دولت را کوتاه خواهد کرد و برخی تحلیل‌ها هم می‌گوید آزادی نفتکش ایرانی به همین دلیل است چرا که نخست‌وزیر انگلیس فکر می‌کرد از این مساله می‌تواند به عنوان ابزاری برای تقویت حاکمیت خود استفاده کند که با حرکت تقابلی البته متکی بر قانون ایران روبرو شد و نتوانست جبهه جدیدی باز کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز