خبرگزاری کار ایران

سفیر هند در ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

روابط خود با ایران را بر اساس رفتار دیگر کشورها تنظیم نمی‌کنیم/ سازوکار مالی ایران و هند مورد رضایت است/ پیگیری وضعیت دو زندانی ایرانی در هند/ رد هرگونه میانجی‌گری در رابطه با تنش بر سر مساله کشمیر

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۳۱

سفیر هند در ایران گفت: ارتباط در سطح بالا بین نخست‌وزیر ما با رئیس‌جمهور ایران باعث شد تا در زمینه تنوع‌بخشی به مبادلات تجاری تفاهماتی انجام شود و نفت یکی از حوزه های بحث است.

گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران، در آستانه روز ملی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در پاسخ به این سوال که هند دومین مشتری نفت ایران در سال‌های اخیر است و همچنین در زمره کشورهایی قرار داشت که مشمول معافیت‌های تحریمی شش ماهه شده بود؛ با پایان این معافیت‌ها روابط تجاری ایران و هند را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: روابط ما بیشتر در حوزه انرژی بوده و ایران صادرکننده نفت به هند و هند صادر کننده اقلامی به ایران بوده است که از توازن برخودار نبود. فکر می‌کنم ارتباط در سطح بالا بین نخست وزیر ما با رئیس‌جمهور ایران باعث شد تا در زمینه تنوع بخشی به مبادلات تجاری تفاهماتی انجام شود و نفت یکی از حوزه‌های بحث است.

در چالش کنونی فرصت‌های بی‌شماری برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری نهفته است

وی ادامه داد: با توجه به مسائل موجود باید ببینیم که در مورد نفت چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. به نظر من اتفاقی که در طول یکسال اخیر افتاده این است که تبادلات تجاری ما ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و امروز به ۱۷ میلیارد دلار رسیده و ما امروز منبع بزرگ صادرات به ایران در زمینه اقلامی مثل برنج، چای، دانه سویا و محصولات کوچک دیگر در حوزه مهندسی هستیم.

سفیر هند در ایران افزود: فکر می‌کنم با چالشی مواجه شده‌ایم که یک فرصت را هم به ما ارائه می‌کند؛ این فرصت خوبی برای هر دو کشور شامل اتاق‌های بازرگانی، تولیدکنندگان و بازرگان‌ها است تا ببینند چگونه می‌توانند تبادلات تجاری بین دو کشور را عمیق‌تر و متنوع‌تر کنند. هندی‌ها گسترش تبادلات تجاری را در دستور کار دارند و باعث خوشحالی است که به شما بگویم همکاران ایرانی من هم بررسی می‌کنند که چه کالاهایی را می‌توانند از هند وارد و چه کالاهایی را می‌توانند صادر کنند. ما واردکننده بزرگ خشکبار، پسته و میوه هستیم و می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم. ما صادرکننده بزرگ برنج به کشور شما هستیم. پس من معتقد هستم در این چالش، فرصت‌های بیشماری نهفته است که می‌توانیم از آن برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور استفاده کنیم.

روابط خود با ایران را بر اساس رفتار دیگر کشورها تنظیم نمی‌کنیم/ سازوکار مالی ایران و هند مورد رضایت است/ پیگیری وضعیت دو زندانی ایرانی در هند/ رد هرگونه میانجی‌گری در رابطه با تنش بر سر مساله کشمیر

چالش امروز ما این است که هند چگونه با ایران و آمریکا ارتباط برقرار کند

این دیپلمات ارشد هندی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه هند اخیرا گفته است «روابط ایران و هند هیچ‌گاه تحت تاثیر یک کشور ثالت قرار نخواهد گرفت»؛ ایده دهلی نو برای ایجاد توازن در رابطه با ایران و ایالات متحده چیست، گفت: همانطور که می‌دانید روابط هند با ایران به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد و مساله جدیدی نیست. عمر روابط و تبادلات دو کشور محدود به ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال گذشته نیست.

وی ادامه داد: از مصادیق این روابط می‌توان به ارتباط مردم با مردم، ارتباطات فرهنگی و زبان فارسی که در هند استفاده می‌شد، اشاره کرد. همچنین شما بناهای تاریخی زیادی مثل تاج محل در هند را می‌بینید که ریشه‌شان به ایران بر می‌گردد. چالش امروز ما این است که هند چگونه با ایران و آمریکا ارتباط برقرار می‌کند.

روابط خود با ایران را بر اساس رفتار دیگر کشورها تنظیم نمی‌کنیم

گدام دارمندرا تاکید کرد: ما روابط خود را با ایران بر اساس رفتار کشورها با این کشور تنظیم نمی‌کنیم. ایران همسایه ما است و ما روابط گسترده‌ای با ایران داریم. ایرانی‌ها برای گردشگری به هند سفر می‌کنند و هندی‌ها برای زیارت و تحصیل علوم دینی به ایران سفر می‌کنند. ما هندی‌های زیادی را در قم داریم. نمی‌توانیم این روابط را وابسته به روابط سایر کشورها بدانیم.

سفیر هند در ایران در پاسخ به این سوال که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا، ایران اقدام به کاهش تعهدات خود در چهارچوب برجام کرد که تاکنون دو مرحله از آن سپری شده است؛ آیا ایران را در کاهش تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای محق می‌دانید، گفت: همانطور که می‌دانید هند بخشی از برجام نیست اما ما عضوی از سازمان ملل هستیم که از توافق هسته‌ای با قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت کرده است. ما همچنین می‌دانیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران کلیه تعهدات برجامی خود را تاکنون انجام داده است.

ساز و کار ویژه مالی ایران و هند مورد رضایت دو کشور است

وی ادامه داد: ما بخشی از آنچه بعدا اتفاق افتاد و تصمیمات یکجانبه‌ای که گرفته شد، نیستیم. آنچه مشخص است این است که ایران تصمیماتی را اتخاذ کرده است که ما از آن‌ها و استدلال ایران آگاه هستیم اما امیدواریم تمام کشورها با مذاکره و گفت‌وگو این اختلافات را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. برای ما ایران کشور مهمی است و این منطقه برای ما حائز اهمیت است چراکه بخش قابل توجهی از انرژی ما از اینجا تامین می‌شود.

سفیر هند در ایران همچنین در پاسخ به این سوال که ماه گذشته شاهد بودیم که پس از وقفه‌ای طولانی سازوکارمالی اروپا (اینستکس) وارد فاز عملیاتی شد، به نظر شما آیا این سازوکار قادر است تا نیازهای ایران را تامین کند، گفت: من نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظری داشته باشم چرا که مساله‌ای میان ایران و اتحادیه اروپا است اما ساز و کار ویژه مالی ایران و هند حدود یکسال است که فعال شده و مورد رضایت دو کشور و خصوصا دو ملت است؛ چراکه ما را قادر می‌سازد برخی از نیازهای اساسی ایران را تامین کنیم که البته اقلام دارویی را هم شامل می‌شود. ما SPV خود را برقرار کرده‌ایم و از این موضوع خوشحال هستیم.

تحولات در منطقه خلیج فارس را با رصد می‌کنیم

دارمندرا در رابطه با مساله تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز و همچنین اظهارنظر وزیر امور خارجه کشورمان که ریشه تنش در این منطقه را تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دانسته است، گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم این منطقه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده چراکه تامین‌کننده ۸۰ درصد انرژی هند است و با توجه به سرعت رشد اقتصادی هند، انرژی برای ما اهمیت زیادی دارد. ما تحولات در این منطقه را رصد می‌کنیم و امیدواریم صلح و ثبات در این منطقه برقرار باشد.

روابط خود با ایران را بر اساس رفتار دیگر کشورها تنظیم نمی‌کنیم/ سازوکار مالی ایران و هند مورد رضایت است/ پیگیری وضعیت دو زندانی ایرانی در هند/ رد هرگونه میانجی‌گری در رابطه با تنش بر سر مساله کشمیر

پیگیری وضعیت دو زندانی ایرانی

وی همچنین درخصوص دو ایرانی زندانی در هند (وحید گلبوستانی و عرفانه صدیق‌پور) که به قصد سفر به انگلیس با پاسپورت جعلی وارد هند شده و زندانی شده‌اند؛ در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به بیماری این دو و اینکه آنها قوانین کشور هند را نقض نکرده‌اند می‌توان امیدوار بود که دولت هند آنها را به ایران مسترد کند، گفت: ما در این رابطه با همکارانمان در وزارت امور خارجه ایران و دولت هند در ارتباط هستیم. شما اشاره کردید که آنها می‌خواستند با پاسپورت جعلی از هند راهی انگلیس شوند و این مساله قانون در هند را نقض می‌کند و به همین دلیل هم آنها به حکم دادگاه راهی زندان شدند. ما از همکارانمان در سفارت ایران در هند خواستیم تا با استفاده از دسترسی کنسولی با این دو نفر ملاقات نموده و از وضع سلامتی آن‌ها مطلع شوند.  چیزی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که اطمینان پیدا کنیم آنها در شرایط خوبی هستند اما باقی مساله مربوط به دستگاه قضایی است تا در این خصوص تصمیم بگیرد.

هیچ کشوری نمی‌تواند در رابطه با تنش بر سر مساله کشمیر نقشی داشته باشد

سفیر هند در ایران در خصوص این مساله که آیا ایران می‌تواند در رابطه با مساله کشمیر میان هند و پاکستان میانجی‌گری کند یا خیر؛ و اینکه اساسا نقش ایران در این خصوص چیست گفت: هیچ کشوری در این رابطه نقشی ندارد. این مساله اصولا مربوط به هند است و هر نزاعی که وجود داشته باشد موضوعی مابین هند و پاکستان است. ما در این رابطه چند سند و توافقنامه داریم و از پاکستان می‌خواهیم که به این تعهدات دوجانبه پایبند باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز