خبرگزاری کار ایران

معاون رییس‌جمهور پیشین هند:

روابط هند و ایران محدود به انرژی نیست/ دولت در مواجهه با درخواست ترامپ، کلیت روابط دهلی و تهران را در نظر بگیرد

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۱۹۱

معاون رییس جمهور اسبق هند با بیان اینکه ایران برای ما تنها یک صادر کننده انرژی از کشورهای خلیج فارس نیست گفت: امیدوارم دولت کنونی هند همه ابعاد روابط ایران و هند را زمانی که درباره تقاضای ترامپ تصمیم گیری می‌کند مد نظر قرار دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه هندو، «محمد حمید انصاری» معاون رییس‌جمهور اسبق هند که در دهه ۱۹۹۰ سفیر هندوستان در ایران بوده،  گفته: دولت باید کلیت روابط هند با ایران را در عین حال که تقاضای ترامپ برای توقف واردات نفت ایران به هند را پاسخ می‌دهد، در نظر داشته باشد.

وی گفت: روابط ما با ایران در همه دولت‌های سابق با دقت و جدیت ساخته شده و ایران برای ما تنها یک صادرکننده انرژی از کشورهای خلیج فارس نیست. ما باید به ایران از نقطه نظر دیگری نگاه کنیم. برای ما ایران یک قدرت زمینی در آن سوی پاکستان است که می‌تواند مسیر آلترناتیو به افغانستان باشد. باید به موقعیت ژئوپلتیکی ایران توجه کنیم. 

«انصاری» تاکید کرده که ایران مرزهای گسترده‌ای با تعداد زیادی از کشورهایی دارد که هند به دلیل مشکلاتش با پاکستان نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. ایران و هند روابط گسترده‌ای دارند که دولت نباید نادیده بگیرد. 

وی گفت: «ایران مسیر دسترسی هند به افغانستان است که یک الزام استراتژیک برای دهلی است و در نتیجه هند باید با دقت ویژه به این روابط نگاه کند.»

سفیر اسبق هند در ایران گفت: ما باید به روابطمان با ایران در یک کلیت نگاه کنیم و اجازه ندهیم بعد انرژی روابط ما را تحت‌الشعاع قرار دهد. فعالیت‌های زیرساختی ما در افغانستان با حمایت ایران ایجاد شده است. ایران بندر چابهار را در دست دارد که ما سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام دادیم چرا که مسیر دسترسی به افغانستان است.

وی گفته هند روابطش را با کشورها بر اساس دینامیک دو جانبه حفظ می‌کند و در این فضا، اهمیت ایران همچنان در دهه‌های گذشته بالا بوده است.

معاون رییس‌جمهور اسبق هند گفت: در جنگ ۱۹۷۱ شاه ایران حامی پاکستان بود اما روابط‌مان را با آنها حفظ کردیم و این روابط به ما در امنیت انرژی کمک کرد. با همان رویکرد، ما روابطمان را زمانی که جمهوری اسلامی روی کار آمد افزایش دادیم. امیدوارم دولت کنونی هند همه ابعاد روابط ایران و هند را زمانی که درباره تقاضای ترامپ تصمیم‌گیری می‌کند، مد نظر قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز