خبرگزاری کار ایران

حسین‌زاده در سوال از ظریف:

مثل کسانی نیستیم که به شیوه غیردوستانه گاندو می‌سازند/ اگر منافع ملی سر سوزنی به مخاطره بیفتد از آن گذشت نخواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۰۲۸

نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:کشور روسیه و سایر کشورهای طرف ایران در رژیم حقوقی خزر بدانند در صورتیکه منافع ملی ایران سر سوزنی به مخاطره بیفتد مجلس از آن گذشت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالکریم حسین زاده در جلسه علنی عصر امروز ( مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر امور خارجه درباره رژیم حقوقی دریای خزر ضمن قدردانی از ظریف به خاطر ایستادگی‌هایش برای تامین منافع ملی گفت: سوال از رژیم حقوقی دریای خزر به این معنا نیست که ما به فرزندان این سرزمین تردید داریم اما این حق را برای خود قائلیم که به کشورهای پیرامونی با دیده شک و تردید نگاه کنیم.

نماینده مردم نقده افزود:ما مثل کسانی نیستیم که به شیوه غیردوستانه گاندو می‌سازند و علیه چهره‌هایی که هستی‌شان را برای تعالی کشور هزینه کردند تهمت سازی می‌کنند اما حافظه تاریخی ما این حق را به ما می‌دهد که به روسیه بدبینی قطعی داشته باشیم. معاهدات قبلی هم حکم می‌کند که کنوانسیون و قراردادها را با دید تردید نگاه کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای مقابل ایران به دنبال چه چیزی هستند یا چه مخاطره‌ای احساس کردند؟،اینکه این کشورها چه چیزهایی مد نظرشان هست که در کنوانسیون گنجانده نشده و یا اینکه ظرف مکانی و زمانی قراردادها چه بوده ما را وادار به پرسشگری می‌کند.

حسین زاده افزود:شما گفتید در حوزه دریایی تفاهم کردید که قدرت نظامی خارجی در دریای خزر حضور پیدا نکند که این به معنی حضور قوای نظامی داخلی است اما تقابل نظامی بین کشورهای حاشیه خزر به چه شکلی خواهد بود.

وی گفت:شما گفتید ما کنوانسیون را نهایی نکردیم اما در عین حال قزاقستان، ترکمنستان و روسیه همکاری‌شان را شروع کردند. این نشان می‌دهد ما در این حوزه دچار عقب ماندگی خواهیم شد. ضمن اینکه با توجه به شیب دریای خزر به سمت ایران و استخراجی که آنها شروع کرده‌اند تمام هزینه‌ها به دوش ایران خواهد بود.

حسین زاده افزود: در ایام امضای کنوانسیون یکی از چهره‌های شناخته شده روسیه مصاحبه‌ای کرد و گفت که سهم ایران از خزر ۱۰ درصد است. این سوالاتی را ایجاد کرد، آیا شما سفیر روسیه را احضار کردید و سعی کردید اذهان مردم را شفاف کنید که از روسیه آسیب نمی‌بینید. البته روسیه حمایت‌های استراتژیکی از ایران در موارد خاص داشته اما منفعت تجاری خود را هم برده است. ما هم باید منافع ملی‌مان را در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق اصول متعدد قانون اساسی کمترین تغییرات در خطوط مرزی ایران غیر ممکن است و باید در مجلس به رای گذاشته شود و نیازمند چهار پنجم رای نمایندگان است.

وی تاکید کرد:‌ در دورانی که روسیه اسباب تجزیه ایران را به وجود آورد آیا روسیه هزینه تجزیه ایران را داد. چرا ما باید بر خلاف منشور ملل متحد در مورد تجزیه کشورها نسبت به چهار کشور دیگر حق برابر حاکمیتی پیدا کنیم. حتما حق حاکمیتی ۵۰ درصدی ایران باید لحاظ شود و حق حاکمیتی کشور تجزیه شده بین سایر کشورها تقسیم شود.

وی خطاب به ظریف گفت: من شما را وطن پرست و وطن دوست می‌دانم اما موضوع این است در این ظرف زمانی که شما تحت فشار هستید آیا موقعیت زمانی مناسبی برای قرار گرفتن در میز مذاکره بود، در حالیکه کشوری مثل روسیه هر قدر هم دوست ما باشد دوست منافع ملت خودش است.

حسین زاده با تاکید کرد: کنوانسیون نیازمند چهار پنجم رای نمایندگان است، اگر مجلس آن را مصوب نکند چه شرایطی خواهیم داشت و دولت چه پیش بینی دارد. ما باید پیرامون حق حاکمیتی ایران ابهام زدایی جدی کنیم تا این تلقی ایجاد نشود که به دنبال امتیاز دهی به روسیه و کشورهایی هستیم که مردم به آنها بدبین هستند و سابقه آنها را در عهدنامه گلستان و ترکمانچای داریم. کشور روسیه و سایر کشورهای طرف ایران در رژیم حقوقی خزر بدانند در صورتیکه منافع ملی ایران سر سوزنی به مخاطره بیفتد مجلس از آن گذشت نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز