خبرگزاری کار ایران

نماینده دهلران از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۱۰۵

شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران در جلسه نوبت عصر امروز مجلس سوال خود را از وزیر نیرو مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،  سوال این نماینده به این شرح است: علت عدم اراده جدی برای اجرای پروژه‌های ملی شامل سامانه گرمسیری و مهار آب‌های مرزی و همچنین عدم اجرای پروژه تلمبه ذخیره‌ای سد سمیره و عدم اجرای سد تنظیمی پایین دست نیروگاه سیمره

رضا اردکانیان در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: سوال این نماینده ناظر بر یکی از پروژه‌های آب کشور در سال‌های اخیر است که یکی از نکات روشن در کارنامه جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: ما این طرح‌ها را در ۱۲ استان مرزی کشور به عنوان ویترین‌ جمهوری اسلامی ایران در همسایگی با این کشورها مورد توجه قرار داده‌ایم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تثبیت جمعیت در مناطق مرزی مستلزم توجه به معیشت مردم است و یکی از زیربنایی‌ترین‌ بخش‌ها برای معیشت مردم در مناطق مرزی موضوع آب است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: با توجه به درخواست رئیس‌جمهور از رهبری برای توسعه منابع آب و خاک مرزی مبلغ هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این مورد اختصاص یافت که معادل شش میلیارد دلار آن سهم وزارت نیرو و مابقی سهم وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

اردکانیان گفت: برابر اعتباراتی که اختصاص یافت وزارت نیرو با هدف طرح‌های توسعه به برنامه‌ریزی اقدام کرد و قرار بود از سال ۹۳ تا سال ۹۷ بتوانیم این طرح‌ها را به اتمام برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: حجم زیادی از منابع آب در چارچوب حق‌آبه‌های جمهوری اسلامی ایران و منابع متقابل با همسایگان بوده است. آنچه تا به حال انجام شده اتمام ۴۷ سد در این استان‌ها است و حدود ۸۳ درصد از تعهدات خود را اجرا کرده‌ایم و ۱۷۵ هزار هکتار از ۲۱۲ هکتار عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه آب شرب تعدادی از شهرها و روستاها در مناطق مرزی تامین شده است، گفت: تونل‌های انتقال آب به روش‌های مکانیزه حفاری شده است اما در چهار ماه اخیر اعتباری اختصاص پیدا نکرده است و ما ۱۲ هزار میلیارد ریال به عوامل اجرایی این طرح‌ها بدهکار هستیم.

اردکانیان گفت: با توجه به این بدهکاری سعی شده که کار متوقف نشود و امیدواریم تدارک لازم دیده شود و با حمایت سازمان برنامه بتوانیم این طرح‌ها را از توقف و عدم‌النفع ناشی از توقف طرح به نتیجه برسانیم.

وزیر نیرو گفت: توسعه منابع آب و خاک مرزی را در دستور کار داریم که اولین مجموعه این طرح‌ها با حضور رئیس‌جمهور در کرمانشاه، دومین آن در آذربایجان غربی و سومین آن در خراسان به بهره‌برداری و اجرا رسید و در آینده نیز در استان‌های ایلام و آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران که امروز در صحن علنی مجلس سوال خود را از وزیر نیرو مطرح کرد، از پاسخ‌های وزیر قانع شد و سوال را به رأی نگذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز