خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید در تله بیفتیم/ در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم/ اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۹۸۰

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:چیزی که در این روزها ما باید به آن دقت داشته باشیم داشتن تدبیر است تا در تله نیفتیم.

غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تصمیم ایران برای برداشتن گام دوم در کاهش تعهدات برجام، گفت: معتقدم اگر یک مقدار به موضوعات عمیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که پیچیدگی‌های خاصی پیدا کرده است. مهم‌ترین مساله‌ این است که این روزها چه اتفاقی افتاده که ما در یک چرخه عمل و عکس‌العمل قرار گرفته‌ایم، آن طرف خشونت می‌کند و ما هم برای این‌که تسلیم نباشیم، اقدام می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوره اخیر با خروج ترامپ از برجام شروع شد، عنوان کرد: توجه داشته باشید برجام یک معاهده بین‌المللی بود، گروه ۵+۱ و شورای امنیت سازمان ملل وقت بسیاری روی آن گذاشتند، اما متاسفانه رئیس‌جمهور آمریکا مثل برخی دیگر معاهدات بین‌المللی از آن خارج و به اصطلاح زیر آن زد.

وی با اشاره به اینکه ما پس از خروج آمریکا از برجام به انتظار اروپایی‌ها نشستیم، گفت: اروپایی‌ها ما را دعوت به صبر کردند و وعده می‌دادند که به تعهدات خودشان در قالب برجام عمل می‌کنند؛ به هر حال ما یکسری مشکلات در اقتصاد، روابط بانکی و فروش نفت داشتیم که باید برطرف می‌شد اما اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هنگامی که ایران رفتار طرفین برجام را مشاهده کرد و دید هیچ اقدامی صورت نگرفته است، گفت: من هم به کم کردن تعهدات برجامی خویش در قالب آنچه این معاهده بیان کرده دست می‌زنم.

وی گفت: ایران هنوز از برجام خارج نشده است و امیدوار هستم که چنین اتفاقی هم نیفتد زیرا در حال حاضر بهانه دست طرفین مقابل وجود دارد چه برسد زمانی که ما خارج شویم.

حیدری با بیان اینکه اروپایی‌ها هم به تعهدات برجامی خود علیرغم قول‌هایی که دادند عمل نکردند، گفت: نمی‌دانم اروپایی‌ها زورشان نمی‌رسد یا نمی‌خواهند مقابل آمریکا بایستند شاید هم  منافع‌شان ایجاب می‌کند که با ایالات متحده وارد چالش نشوند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان چیزی که ما باید به آن دقت داشته باشیم، داشتن تدبیر است که در تله نیفتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدوارم وارد جنگ تمام عیار نظامی نشویم، اظهار داشت: درست است که سابقه تاریخی نشان می‌دهد ملت ایران زیر بار زور نمی‌رود اما خب در حال حاضر در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که اگر طولانی شود به ضرر خواهد بود، زیرا اگر قلدرمآبی طرف مقابل وجود داشته باشد، ما چیزی برای از دست دادن نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که پس از آن‌که ایران اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش خواهد داد و تعهدات خود را در برجام کمتر خواهد کرد در افکار عمومی این پرسش مطرح شد که در زمینه اقتصادی با مشکلات بیشتری به واسطه برخی از رفتارهای ایالات متحده رو به رو خواهیم شد، آیا این را می‌توانیم نوعی جنگ روانی قلمداد کنیم یا خیر، بیان کرد: به نظر می‌آید مطرح کردن چنین مسائلی نزد افکار عمومی یک جنگ روانی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: دنیای امروز دنیای ارتباطات، فضای مجازی، ارتباطات ماهواره‌ای و بمباران تبلیغات است و جنگ روانی یکی از بدترین تخریب‌هاست که مورد استفاده قرار می‌دهند. اما امیدوارم گرانی‌ها بیشتر از این نشود و معیشت مردم به مشکل برنخورد. 

حیدری ادامه داد: البته معتقدم خوب است در این مورد به سراغ کسانی بروید که هنوز جوهر برجام خشک نشده بود، شروع به هیاهو و آتش زدن آن کردند و هنگامی که برجام به نتیجه نرسید انگار جشن و سرور برپا شد.

به گفته این نماینده مجلس متاسفانه گویا بعضی‌ها در هر دوطرف نان‌شان را در جنگ افروزی و خشونت می‌بینند، در حالی که صلاح و رستگاری منافع ملی و ملت در صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هرآن‌چه اتفاق افتاده و می‌افتد باید برای این باشد که مردم در سختی قرار نگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز