خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دانشگاه الزهرا:

۴+۱ از فرصت ۶۰ روزه بعدی بهتر استفاده کند/ دنبال تعامل و گفت‌وگو هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۶۹۵

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ۱+ ۴ اکنون تا گام سوم ۶۰ روز دیگر فرصت دارند و بهتر است از آن استفاده کنند و ما دنبال تعامل و گفت‌وگو هستیم و در عین حال حقوق ملت و منافع کشور را در نظر داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در نشست یک روزه روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش زنان و دانشگاه الزهرا در تربیت قشر تحصیلکرده گفت: دانشگاه الزهرا مختص به زنان است و باید شرایطی داشته باشد که از نظر امکانات ساختمانی آزمایشگاهی و سایر ملزومات دانشگاهی در جایگاه برتری باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر دختران و زنان ما در میادین مختلف خوش درخشیدند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز خانم‌هایی که مسئولیت قبول کردند، توانستند نمره قابل قبولی بگیرند، این یعنی اگر فرصت برابر برای زنان وجود داشته باشد، آنها ظرفیت‌های خوبی دارند و شاهد هستیم در برخی از حوزه‌ها از مردان نیز سبقت گرفتند. در جلسه هیئت دولت آقای غلامی اعلام کردند که ۵۸ درصد داوطلبان کنکور دختران هستند که این نشانگر حضور جدی زنان در مسائل اجرایی و علمی و مدیریتی کشور است.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: این نشست در مقطع خطیر و مهمی برگزار می‌شود و اکنون در برهه حساسی قرار داریم البته این جمله برای مردم ما عادی شده چون همواره پس از انقلاب استفاده می‌کردیم اما این بار واقعا شرایط فرق دارد و بسیار حساس است.

جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، کشورهای اروپایی، آژانس، شورای امنیت هنگامی که برجام تایید شد گفتند این یک الگوی مناسب برای حل بحران‌های جهان است اما آمریکایی‌ها نگذاشتند که در دوران برجام و چه زمانی که از آن خارج شدند مردم ایران از مزایای آن بهره‌مند شوند. قبل از خروج هر روز تهدید می‌کردند که دوره بعد را تمدید نمی‌کنیم تا فضای ناامن بین‌المللی علیه ایران ایجاد کنند و سرانجام در اردیبهشت سال گذشته رسما خارج شدند.

وی با مقایسه تحریم‌های امروز آمریکا با دوره‌های قبل گفت: این تحریم با تحریم سال ۹۰ – ۹۱ تفاوت فاحشی دارد. شدت و حدت تحریم‌های امروز، نحوه اجرای آن و شرایط کشور با آن زمان تفاوت بسیاری دارد. این بار آمریکایی‌ها طوری تحریم کردند که حتی در فاصله‌های بسیار دورتر از خاک آنها در اهداف آنها اجرایی شود چینی‌ها، روس‌ها و کشورهای شرق آسیا را وادار کردند تا با آنها همراه شودو

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا برای اولین بار با تمام قدرتش وارد یک جنگ اقتصادی با یک کشور شده است هدف آنها در مرحله اول فشار به مردم بود تا با ایجاد نارضایتی از درون کشور به سمت فروپاشی بروند و اگر این اتفاق صورت نگرفت، اقتصاد ایران فلج شود این موضوع را علنی بیان کردند و بر همین اساس اعلام کردند که ایران جشن ۴۰ سالگی انقلاب را نخواهد دید. همزمان جنگ روانی را نیز آغاز کردند که ما در این حوزه یک مقدار فضا را از دست دادیم و توانستند شوک‌هایی به ما وارد کنند هر چند ما کم کم شرایط را به سمت ثبات پیش بردیم و شروع به صحبت با اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها کردیم و قبول کردیم یک سال در برجام بمانیم اما طرف مقابل کمترین حرکتی که در قالب برجام به آن متعهد بودند انجام ندادند.

وی با بیان اینکه طبیعتا هر صبری دوره‌ای دارد، گفت: نهایتا صبر ما نیز تمام شد و در شورای امنیت ملی تصویب شد که برخی تعهدات را تعلیق کنیم در ماده ۲۶ و ۲۷ این اجازه برای ما وجود دارد که از ۳۰۰ کیلو بیشتر اورانیوم را در کشور نگه داریم و غلظت غنی‌سازی را بیش از ۳.۶ افزایش دهیم.

جهانگیری افزود: ما این تعهدات را لغو کردیم علاوه بر آن در برجام یک سری اتفاقات رخ داد که مردم و دانشگاهیان باید با حساسیت آن را دنبال کنند، البته در مذاکرات اخیر بین سران، طرف‌های اروپایی اصرار داشتند که یک هفته دیگر صبر کنیم ما ۶۰ روز به آنها فرصت دادیم حالا یک هفته بیشتر چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ اکنون تا گام سوم ۶۰ روز دیگر فرصت دارند و بهتر است از آن استفاده کنند و ما دنبال تعامل و گفت‌وگو هستیم و در عین حال حقوق ملت و منافع کشور را در نظر داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی و مسائل ارزی کشور گفت: ما در مسائل بودجه و درآمد ارزی، شرایطی را تجربه می‌کنیم که بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است. البته در سال‌های جنگ ما بودجه‌ای را داشتیم که ۵۱ درصد آن کسری بود و اکنون شرایط این گونه نیست اما مشکلات به گونه‌ای دیگر وجود دارد که باید به آن از نگاه علمی و کارشناسی پرداخته شود.

جهانگیری با تشریح مسائل منطقه خاورمیانه و منافع آمریکا در آ‌ن گفت: همواره منطقه حساس خاورمیانه محل حضور آمریکایی‌ها بوده است. افغانستان، سوریه و عراق تبدیل به جولانگاه این کشور شده و همدستی عربستان با اسرائیل برای مقابله با ایران از دیگر شرایط جدید منطقه است که شما دانشگاهیان باید آن را رصد کنید و به ما مشاوره بدهید.

وی گفت: با توجه به این شرایط، ما با یکسری فرصت‌ها و محدودیت‌ها روبرو هستیم که می‌توان از این محدودیت‌ها، فرصت‌های مناسبی خلق کرد. ما باید در سیاست‌گذاری و مدیریت، شرایط جدیدی را به وجود آوریم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ذیصلاح‌تر و علمی‌تر از جمع موجود در این سالن برای تبیین‌ این کار وجود ندارد شما اساتید دانشگاه از قدیم با مشکلات کشور آشنا هستید و از ظرفیت‌ها خبر دارید. تجربه نشان داده که در تمام حوزه‌ها باید به نهاد دانشگاه اعتماد کرد. امروز آینده کشور در دانشگاه‌ها رقم می‌خورد و دانشگاه‌ها میزان‌الحراره جامعه هستند نباید از مشکلات دانشگاه‌ها به سادگی گذر کرد باید به آن اهمیت داد و با تمام وجود مسائل و مشکلات این حوزه را رفع کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه دانشگاه مرکزی است که فکر می‌کند، نقد می‌کند و راهکار برای همه بخش‌های کشور نشان می‌دهد، اظهار داشت: دانشگاه عقل نقاد جامعه است‌. دانشگاه جایی است که علمی فکر می‌کند و راهکار می‌دهد و نهاد زنده و پوینده‌ای است که پیوند عمیقی با جامعه دارد. دانشگاه خودش باید از آزادی‌های آکادمیک و عقل نقاد خود محافظت کند. دانشگاه اخلاق علمی را در جامعه گسترش می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اخیراً در همین خصوص در هیئت دولت درباره تقلب در پایان‌نامه‌ها طرحی را تصویب کردیم که آقای غلامی به زودی تکمله‌ای بر آن خواهد زد. دانشگاه باید رابطه خود با صنعت و جهان را بالا ببرد.

وی با تأکید بر اینکه خلاقیت از طریق دانشگاه‌ها بالا می‌رود، گفت: گفت‌وگو و نقد در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. ایفای این نقوش مستلزم شجاعت و مسئولیت‌پذیری با پیشگامی رؤسای دانشگاه‌ها است‌. دانشگاه‌ها باید از موانع عبور کرده و با حمایت دولت و نهادهای حاکمیتی به پیش بروند. باید نسبت به دانشگاه حسن‌ظن باشد؛ باید با حقوق و حرمت دانشگاه به رسمیت شناخته شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه امنیتی دیدن مسائل دانشگاه و سلیقه‌ای و سیاسی کردن مسائل آن به ضرر دانشگاه است، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان باید پا پیش بگذارند. تجربه ما با سیزده دانشگاه و رؤسای دانشگاه‌ها خیلی موفق بود. آنجا برخی کارگروه‌هایی تشکیل شد که در نهایت دستور کار بخش‌های مختلف دولت شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله مهم سال گذشته یعنی سیلاب‌ها گفت: ملت ایران در این سیلاب واقعا ملت بودن خود را نشان داد. انتظار بود که گزارشی به جامعه داده شد. خیلی مهم بود که این گزارش را به کدام نهاد بدهیم تا مردم نتیجه را باور کنند و روحانی گفت که دانشگاه می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: نقش دانشگاه در توسعه علمی و رابطه آن با توسعه ملی کشور اهمیت دارد. دانشگاه فقط در توسعه علمی نقش ندارد، بلکه در همه زمینه‌های توسعه نقش تام دارد. یکی از مهم‌ترین تعابیر این است که مشارکت سیاسی در همه زمینه‌ها صورت بگیرد. دانشگاه باید بکوشد یاس و ناامیدی و بی‌آیندگی برای جوانان حاصل نشود. یکی از مهم‌ترین وظایف ما در همین خصوص است.

جهانگیری با اشاره به اینکه اگر مردم سرنوشت خود را از سرنوشت نظام جدا بدانند خطرناک است، خاطرنشان کرد: حس تعلق و همبستگی اعتماد نخبگان در همه بخش‌ها مهم است. مقام معظم رهبری در سخنرانی خرداد ماه مکرر تبیین کرده بودند که راهبرد امروز جمهوری اسلامی در این مقطع مقاومت است. برای اینکه تعبیر اجرایی داشته باشیم باید تاب‌آوری جامعه را در بخش‌های مختلف بالا ببریم. تاب‌آوری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی باید برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم گفت: هدف آمریکایی‌ها این بود که طبقات پایین دچار مشکلات و شوک روانی شوند. امروز همه می‌دانیم معیشت بر بخشی از مردم ما خیلی سخت می‌گذرد. موضوع دوم در تحریم‌های اقتصادی آمریکا بودجه دولت است. ما خیلی تاکید کردیم باید وابستگی بودجه به نفت را کم کنیم و تاکنون کارهای خوبی انجام شده اما متاسفانه هنوز وابستگی‌های جدی در این زمینه وجود دارد.

جهانگیری ادامه داد: الان از نظر قانونی سقف بودجه از ۴۴۷ هزار میلیارد تومانی که تعیین شده بود به 386 هزار میلیارد تومان رسیده است. راهکار این است که برای کشور منابع جدید خلق کنیم و این منابع نفتی نباشند. کشور ما کشور پولداری است و ما کشور فقیری نیستیم. ما بزگترین منابع نفت، ذخایر و مخازن گاز را داریم.

معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: سازمان برنامه طرح اصلاح ساختار بودجه را ارائه کرده است و باید به این مسئله توجه ویژه صورت بگیرد. خواهش من این است که اساتید هم در این موضوع بررسی‌هایی انجام دهند.  به خصوص در تاب‌آوری سیاسی و اجتماعی باید به حد قابل قبولی از اعتماد و امید به آینده برسد. اصلا خوب نیست که جریان یا گروهی، جریان یا گروه دیگری را حذف کنند. بحث هم‌افزایی قوای سه گانه، اتخاذ رویکردی برای اینکه نظام تصمیم‌سازی را اصلاح کنیم، اهمیت ویژه‌ای دارد. تاب‌آوری مدیریتی یعنی در مقطع مناسب تصمیم مناسب گرفته شود. مهم‌ترین رسالت دانشگاه این است که باید فکر کنیم چه کار باید کرد تا در شرایط تحریم‌ها در توسعه علمی کشور وقفه ایجاد نشود. نباید اجازه دهیم نخبگان از کشور خارج شوند. ما به دنبال این بودیم که تصمیمی بگیریم معیشت اساتید دانشگاه تامین باشد و معترفیم که حقوق کافی در کشور ندارند.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت خیلی مهم است. همکاری وزارت نفت و صنعت و وزارت نفت با دانشگاه در مقطعی خوب بود. الان تولید داخل کشور و صنعت کشور به شدت نیازمند این است که برای برون رفت از این شرایط دانشگاه‌ها فکری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز