خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ در نهایت مجبور است با رهبران ایران با احترام برخورد کند/ عدم اجرای تعهدات اروپایی ها در برجام شرم آور است/ اینستکس نمی‌تواند مشکلات ایران را حل کند/ آمریکا برای جنگ با ایران متحد چندانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۷۶۷

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر گفت: معتقدم ترامپ در نهایت به رهبران ایران احترام می‌گذارد؛ چراکه او به رهبران قوی احترام می‌گذارد، حتی اگر متحدان ایالات متحده نباشند.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس ، مطالعه و بررسی کرده است. در ذیل متن گفت‌وگوی وی با ایلنا را مشاهده می‌کنید:

اسرائیل عامل اصلی اختلاف میان آمریکا و ایران است

***تحلیل شما از روابط ایران و آمریکا چیست؟

این دو کشور به دلیل حوادث قرن بیستم، بی‌اعتمادی عمیقی به یکدیگر دارند. ایرانی‌ها به یاد می‌آورند که ایالات متحده در دهه ۱۹۵۰ علیه محمد مصدق چه کرد و تا سال ۱۹۷۹ از شاه پشتیبانی کرد. آمریکایی‌ها به یاد می‌آورند که ایرانی‌ها در سال ۱۹۷۹ با سفارت آمریکا چه کردند. با این پیش فرض، دو ملت، باید این پیشینه را کنار بگذارند و برای عادی‌سازی روابط خود تلاش کنند. در حال حاضر این دو کشور دو اختلاف عمیق با یکدیگر دارند یکی بحث بر سر موجودیت اسرائیل و دیگری حضور در عراق. اوباما و ترامپ هر دو معتقد بودند که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و از سوی دیگر هر دو معتقد بودند که اسرائیل باید موجودیت خود را حفظ کند. 

اروپا از جنگ میان ایران و آمریکا حمایت نمی‌کند

احتمال جنگ کم است

ترامپ اگر باهوش باشد از تلاش برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کند

***آیا بهتر نیست که اروپا با کمک به ایران برای دور زدن تحریم های یکجانبه آمریکا و حل مشکلات اقتصادی ایران از جنگ جلوگیری کند؟

- اروپایی‌ها قطعا از جنگ بین آمریکا و ایران حمایت نمی‌کنند. اطمینان دارم که اروپایی‌ها به سختی کار می‌کنند تا دو کشور را از ورود به جنگ یا درگیری نظامی منع کنند. اگر ترامپ یک مرد باهوش باشد از این تلاش استقبال می‌کند و با اروپایی‌ها همکاری می‌کند و به جای دنبال کردن یک رویکرد سرسختانه، یک رویکرد منعطف را در قبال ایران در پیش می‌گیرد. اما ترامپ اصلا فرد باهوشی نیست. اروپا به نفت ایران نیاز دارد و از سوی  دیگر به داشتن ارتباط با آمریکا نیز نیاز دارد. بنابراین برجام برای اروپا بسیار خوب بود. فکر می‌کنم اروپا برای نجات برجام تلاش کند. در هر صورت با توجه به شواهد احتمال جنگ را کم می‌دانم. 

آمریکا حامی اسراییل است

آمریکا اسراییل را بدون سلاح هسته‌ای آسیب‌پذیر می‌داند

***چرا ایالات متحده برای خلع سلاح هسته‌ای  اسرائیل کاری نمی‌کند؟

- این یک سوال بسیار بزرگ است که به دهه ۱۹۴۰ و جنگ جهانی دوم می‌رسد. ایالات متحده در سال ۱۹۴۸ تصمیم جدی گرفت تا از استقلال اسرائیل حمایت کند، که به خاطر رنج یهودیان در هولوکاست بود! من باید توجه داشته باشم که انکار هولوکاست توسط مقام‌های ایران یکی از موارد اختلاف ایران و آمریکاست. از آن به بعد، ایالات متحده متعهد به دفاع از حق آزادی اسرائیل بوده است، اما اغلب با اسرائیل در مورد چگونگی انجام این کار مخالف است. مثلا آمریکا ابتدا مخالف دستیابی اسرائیل به سلاح هسته‌ای بود، اما در نهایت نتیجه گرفت که اسرائیل آن را ترک نخواهد کرد و هرگز برای اولین بار از آن استفاده نخواهد کرد! رییس‌جمهور آمریکا فکر می‌کند اسرائیل بدون سلاح هسته‌ای می‌تواند آسیب‌پذیر باشد و با چنین سلاح‌هایی مورد حمله قرار گیرد.

ایران اصول کلی برجام را نقض نکرده است

شرم‌آور است که کشورها تعهدات خود را اجرایی نکنند

*** ارزیابی شما از اقدام ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام چیست؟ چرا اروپا به تعهدات خود عمل نمی کند؟

-ایران اصول اساسی این توافقنامه را نقض نکرده است؛ یعنی اینکه سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد. ایران می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد که به تعهدات خود عمل کنند، اما نمی‌تواند کسی را مجبور به انجام کاری کند. تقریبا در هر معاهده امضا شده بندی است که اجازه می‌دهد یک کشور امضاءکننده بدون مجازات از معاهده بیرون برود. اگر یک کشور نتواند به تعهدات خود عمل کند، کشورهای دیگری می‌توانند این کار را انجام دهند، اما این اتفاق شرم‌آور است که کشورها تعهدات خود را اجرایی نکنند چرا که در این صورت انعقاد توافق‌های آتی بی‌نتیجه است و اعتماد به کشورها از بین می‌رود. 

مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند

احتمال جنگ میان ایران و آمریکا را حدود ۱۰ یا۲۰ درصد می‌دانم

***احتمال جنگ بین ایران و ایالات متحده چه قدر است؟

وقتی ترامپ از حمله به ایران در حادثه پهپاد پشیمان شد، من یقین پیدا کردم که ترامپ جنگ نمی‌خواهد. او می‌خواهد ایرانیان را به تغییر زبان و شاید سیاست خود مجبور کند. مهم‌ترین چیز در مورد ترامپ این است که او از اوباما متنفر است، او می‌خواهد مخالف آنچه که اوباما انجام داد، اقدام کند. معتقدم که او در نهایت به رهبران ایران احترام می‌گذارد؛ چراکه او به رهبران قوی احترام می‌گذارد، حتی اگر متحدان ایالات متحده نباشند. در عین حال، مردم آمریکا هم خواهان جنگ با ایران نیستند  با این حال من احتمال جنگ میان ایران و آمریکا را چیزی در حدود ۱۰ یا۲۰ درصد می‌دانم.

اروپا به نفت ایران نیاز دارد

***آیا اروپا به تجارت با ایران ادامه می‌دهد؟

بله، اروپا نیاز به دریافت نفت از ایران دارد، آنها تلاش خواهند کرد تا تجارت را از طریق تنگه هرمز حفظ کند.

مذاکره با صداقت جواب می‌دهد

ترامپ دوست دارد با ایران مذاکره کند تا بگوید بهتر از اوباما است

ترامپ پیش بینی‌ناپذیر است

***آیا ایران می‌تواند به آمریکا اعتماد و با ایالات متحده مذاکره کند؟

- بله،  اوباما در تمایل خود برای ملاقات با مقام‌های ایران صادق  بود و من فکر می‌کنم ترامپ دوست دارد که بتواند با ایران مذاکره کند که بتواند بگوید بهتر از اوباما است. مشکل ترامپ در واقع این است که او پیش‌بینی‌ناپذیر است و همین موضوع کار را سخت می‌کند. کشورهای مختلف مشخص است چه می‌خواهند اما ترامپ را نمی‌شود پیش‌بینی کرد.

آمریکا برای جنگ با ایران متحد چندانی ندارد

مشاوران ترامپ جنگ‌های عراق و افغانستان را به یادش بیاورند

***سرنوشت جهان در صورت وقوع جنگ چه خواهد بود؟

اگر جنگ رخ دهد این جنگ عمدتا یک جنگ هوایی است که ایالات متحده علیه زیرساخت‌های ایران انجام خواهد داد. ایالات متحده نیرو و متحد کافی برای جنگ با ایران ندارد. من معتقد هستم که دولت ایران با حمله به اسرائیل با امید به ایجاد این جنگ میان آمریکا / اسرائیل و سایر نقاط خاورمیانه این حملات را تلافی خواهد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، تلفات جنگ وحشتناک است. من معتقدم که مشاوران ترامپ باید جنگ‌های عراق و افغانستان را به یاد ترامپ بیاورند و مانع از این فاجعه شوند. 

اینستکس نمی‌تواند مشکلات ایران را حل کند

***آیا اینستکس می‌تواند مشکل اقتصاد ایران را حل کند؟

خیر به نظر من اینستکس نمی‌تواند به حد کافی مشکلات ایران را حل کند چرا که آمریکا نمی‌خواهد این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز