خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس:

تحریم رهبری، نفهمی ترامپ را نشان می‌دهد/ ایرانی‌ها هنگام خطر با هم همراه هستند/ کشورهایی که وارد ائتلاف با آمریکا می‌شوند؛ باید هزینه آن را بدهند

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۲۲۰

رئیس مجلس گفت: ایرانی‌ها وقتی احساس خطر کنند، همراه با هم هستند. حرکتی که هواپیمای مسافربری را ساقط کردند باعث شد کینه‌ای علیه آمریکا ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی امروز در مراسم گرامیداشت شهدای حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در سال ۶۷ گفت: خدمت خانواده معظم شهدای این حادثه عرض ارادت دارم. این جلسه، جلسه‌ای باشکوه و مقدس است چون به شهادت مظلومانه عده‌ای از عزیزان ما اختصاص دارد. از همه دست اندرکاران تشکر دارم که به خاطر این فاجعه هرساله چنین جلسه‌ای را برگزار می‌کنند.

وی تاکید کرد: این حادثه ابعاد مختلفی دارد و باید در تاریخ بماند. تشکر دارم که فرودگاه بندرعباس را اینگونه نامگذاری کردید و حق هم همین بود. عجیب است که آمریکایی‌ها این هواپیما را ساقط کردند و از جواب دادن به یک سوال درماندند. آنها گفتند کاپیتان این ناو اشتباه کرده است، اگر اشتباه کرده چرا به فرمانده مدال دادید؟ اگر اشتباه کرده بود باید تنبیه می‌کردید. پس دروغ می‌گویید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این تناقض‌ها در رفتار آمریکایی‌ها بسیار زیاد است. تناقض‌هایی که برای افکار ساده هم بسیار واضح است و همچنین برای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا هم از این تناقض‌گویی‌ها و اشتباهات زیاد است.

وی با طرح این پرسش که آنها چه هدفی را از حمله به این هواپیما دنبال می‌کردند، گفت: یک هدف این بوده که می‌خواستند ایران را بترسانند و می‌گفتند ما به رفتارهایی که متناسب و همسو با ما نباشد خاتمه می‌دهیم. حال آیا شما توانستید یا دچار اشتباه در محاسبه شدید؟

لاریجانی با اشاره به خاطرات کسانی که در رژیم گذشته بودند، ادامه داد: حوادث مهم مثل ۲۸ مرداد و در سال‌های ۵۶ و ۵۷ دوره‌های حساسی برای ملت ایران بود و این خاطرات در این تاریخ‌ها مسائل زیادی را روشن می‌کند. یکی از نکات برجسته در لابه‌لای این خاطرات این بود که در ابتدا آمریکایی‌ها تلاش کردند که شاه را نگه دارند و حتی آقای کارتر در زمان بی وقتی که جریان انقلاب اوج گرفته بود از شاه حمایت کرد که برایش گران هم تمام شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: بعد از مدتی که گذشت آنها افرادی را اعزام کردند و متوجه شدند که مساله قابل حل نیست و شاه باید برود پس خواستند از وجهه بختیار استفاده کنند و با جریانی که امام برای انقلاب ترسیم کرده بودند، مبارزه کنند. در این مقطع خطای دوم را مرتکب شدند و از رهبران کشورهای همسایه خواستند با امام ملاقات داشته باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افرادی را اعزام کردند که بگویند این قیام بزرگی است و فرانسوی‌ها می‌گفتند ما به خاطر آزادی می‌خواهیم این انقلاب پیروز شود اما چون ممکن است کودتا شود و خونریزی‌های زیادی شود، شما به ایران نروید. اما امام فهمید که نقطه ضعف آنها همین است و فهمید مساله اساسی برای آنها برگشت است.

وی افزود: مردم از استان‌های مختلف آماده شدند و فرودگاه‌ها باز شدند و امام هم آمد و سناریو آنها به هم ریخت. آنها حتی می‌خواستند در این زمان کودتایی راه بیندازند اما بدنه ارتش این را نمی‌خواست. با ریزش نیرو و حرکتی که امام ایجاد کرده بود، نتوانسته بودند این کار را انجام دهند.

لاریجانی با اشاره به خطای محاسباتی آمریکا در آن زمان گفت: ایرانی‌ها وقتی احساس خطر کنند، همراه با هم هستند. همین حرکتی که این هواپیمای مسافربری را ساقط کردند باعث شد کینه‌ای علیه آمریکا ایجاد شود. آمریکایی‌ها در جنگ هم خطای بزرگی را مرتکب شدند.

وی با اشاره به جلو انداختن صدام توسط آمریکایی‌ها برای جنگ با ایران گفت: کشورهای عجیب منطقه ما که سفلگان صحنه بین‌المللی هستند با صدام همراهی کردند و تصورشان این بود که انقلاب را در همان ابتدا خفه کنند. آیا به نتیجه رسیدند؟ ملت ایران ۸ سال ایستادگی کرد و ۲۰۰ هزار شهید داد و حرف خود را به کرسی نشاند.

 لاریجانی تاکید کرد: این‌ها منطقه را نمی‌شناسند و در عراق هم اشتباه کردند. شما صدام ضعیف شده را ظرف بیست روز برکنار کردید اما این آیت الله سیستانی بود که گفت ملت عراق باید قانون اساسی و دولتشان را تعیین کنند. ترامپ می‌گوید ما ۷ هزار میلیارد خرج کردیم و با این کار بغضی در دل ملت عراق ایجاد کردید.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی خاطرنشان کرد: مشکل آمریکایی‌ها این است که خاورمیانه و ملت ایران را نمی‌شناسند فکر می‌کنند اگر چهارتا ناو به منطقه بیاورند می‌توانند اراده ملت را تسلیم کنند اما ایرانی‌ها نشان دادند که اراده واحد دارند. عرب‌ها و ترکمن‌ها می‌گویند اول ایرانی هستم بعد یک عرب یا ترکمن.

لاریجانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران گفت: امروز هم رفتار ترامپ را ظرف یک سال گذشته بررسی کنید. ابتدا گفت ملت ایران تروریست است و بعد گفت همه گزینه‌ها روی میز است و بعد با برخی کشورها هم صحبت کرد اما کسی با او وارد ائتلاف نشد چون این کشورها می‌دانند اگر وارد ائتلاف با آمریکا شوند باید هزینه آن را بدهند.

وی تصریح کرد: بعد گفتند نفت را به صفر می‌رسانیم و بعد گفتند ما آماده مذاکره هستیم. وزیر خارجه‌شان گفت ۱۲ شرط داریم و بعد ترامپ گفت شرطی برای مذاکره نداریم و بعد افراد را فرستادند.

لاریجانی با اشاره به ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ اظهار کرد: آشفتگی مختصری هم در ۹۶ ایجاد شد و خیلی برایشان گران‌بها بود که پیش خود گفتند ما می‌توانیم موفق شویم. افراد صاحب ‌نظر در ایران که شاید نظرات متفاوتی هم داشتند به این نتیجه رسیدند که آمریکا کشوری است که دارد دشمنی می‌کند و این مبنای وفاق شد و همه متحدند در این زمینه باید پافشاری کنند. ترامپ باید بفهمد وقتی با زور با یک ملت متمدن صحبت کند آن ملت همبسته می‌شوند آنها اگر این را بفهمند بسیاری از مشکلاتشان حل می‌شود. اما درک این موضوع یک ظرفیت عقلانی می‌خواهد.

وی افزود: تجربه‌ای که ایرانی‌ها از گذشته دارند به آنها کمک کرده است. آمریکا فکر می‌کند ایرانی‌ها ۲۸ مرداد را فراموش کرده‌اند اما مردم می‌دانند شما چه کردید و شاید برخی آن روزها را ندیده باشند اما از پدرانشان شنیده و در کتاب‌ها خوانده‌اند. مردم افکار شما را نسبت به امام یادشان نرفته و فراموش نکرده‌اند که صدام را تحریک کردید و ملت فراموش نمی‌کند شما در کوران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران چه ماجرایی را ایجاد کردید.

لاریجانی گفت: بیست سال پیش که منافقان ماجرایی را ایجاد کرده بودند زمانی بود که ماجرای هسته‌ای اسرائیل مکشوف شده بود و البرادعی آمد شروع کرده بودند به عملیات روانی و فشار تا به امروز و ما ۲۰ سال است روی این موضوع هستیم.

وی با اشاره به فتوای رهبری در اعلام حرام بودن سلاح هسته‌ای گفت: وقتی رهبر فتوا می‌دهد که سلاح هسته‌ای حرام است آنها نمی‌فهمند. شما رهبر ایران را تحریم می‌کنید اما ایشان چه دارند که شما تحریمش می‌کنید و این نفهمی آنها را نشان می‌دهند که ایشان مرجع تقلید است و میلیون‌ها نفر مقلد دارند و با این کار نفرت در دل مقلدان ایشان کاشته می‌شود. چرا نفرت ایجاد می‌کنید؟

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند پیشرفت ایران را ببینند، گفت: الان چرا راجع به چین دارد این کارها را می‌کند؟ ایران کشوری است که دارای انرژی خوب و زمینه پرش و ۸۰ میلیون نفر جمعیت است. آمریکا  کشوری مساله‌ساز در صحنه بین‌المللی است و راه آن برای ما همبستگی ملی است و باید روی پای خود بایستیم و حتما دوره سختی را داریم می‌گذرانیم اما راه آن ایستادگی است.

لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد اقدامات جدید در وزارت راه و شهرسازی هستیم، گفت: از اینکه کاپیتان زنگنه به عنوان کاپیتان با سابقه و ورزیده در دوران جنگ در هما حضور دارد خوشحالم و حضور ایشان در این مجموعه می‌تواند منشا اقدامات خوبی باشد.

وی با اشاره به مشکلات شرکت هواپیمایی ایران ایر گفت: ایران ایر از شرکت‌های باسابقه و معتبر کشورمان محسوب می‌شود اما دوران سختی را می‌گذارند.

رییس مجلس با بیان اینکه باید تلاش کنیم این موسسه را فعال کنیم، گفت: امروز به بنده گفته شد در زمینه استخدامی این مجموعه مشکلاتی وجود دارد و قرار شد وزیر راه ضوابطی را تدوین کند تا برای رفع این مشکلات در سران قوا مطالبی مطرح شود.

لاریجانی افزود: باید مشکلات این مجموعه با سابقه رفع شود تا کارکنان آن با روحیه و علاقه بالا در این موسسه معتبر مشغول به کار باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز