خبرگزاری کار ایران

رئیسی در نشست با سفرا و کاردان‌های مقیم ایران:

عدالت، نه تاریخ انقضاء دارد و نه استثناپذیر است/ آمریکا و متحدان کلیدی‌اش در منطقه، مهمترین ناقضان حقوق بشر هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۳۵۳

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد:آمریکا در نقض حقوق بشر وضعیت بهتری از متحدان در منطقه ندارد و اعتراضات مدنی در کشورهای غربی نتوانسته این سیر را متوقف کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در در نشست سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی با بیان این که  ضمن ابراز مراتب خوشحالی از برگزاری این نشست که اولین نشست اینجانب با شماست،گفت:امید دارم فرصت مناسبی باشد تا بتوانیم درباره کرامت انسان و حقوق بشر که از الزامات بنیادین جهت نیل به عدالت جهانی و صلح در جامعه بشری است، بیشتر تامل و تفکر داشته باشیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که کرامت به انسانیت انسان تعلق دارد و ظرف زمان، مکان، جنسیت و ملیت را برنمی‌تابد، می‌تواند برای گفت و گوی ما بسیار مهم و نقطه مبدا باشد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد:طبق عقیده ما خداوند متعال انسان را برگزید و او را آزاد و صاحب اختیار و تفکر کرد و بر سایر موجوادت هستی برتری داد. در این میان عقل و شرع نیز بر صیانت از حقوق انسانی تاکید داشته و ما را در به رسمیت شناختن حقوق ذاتی و آزادی‌های اجتماعی یاری می‌رساند. بر اساس چنین مبنایی علاقه مندم در جلسه امروز درباره نسبت حقوق بشر، جمهوری اسلامی و مدعیان حقوق بشر سخن بگویم و با بیان مقدمه‌ای بحث خود را پیش ببرم.

وی افزود: سخن اول این است که جمهوری اسلامی ایران بر پایه ایمان و ارزش‌های الهی همواره حقوق بشر و کرامت انسانی را به عنوان نقطه مرکزی پیام ادیان آسمانی مورد توجه قرار داده است؛ چه اینکه اسلام برای هدایت و سعادت انسان آمده است. اسلام سه شاخص برابری، آزادی و حفظ عزت نفس و احترام به شخصیت انسان را به عنوان جلوه‌های تحقق کرامت انسانی معرفی کرده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که  کرامت انسانی در واقع ارزش دادن و ترجیح انسان از جهت انسانیت است و این معنا مستلزم آن است که انسان دارای حقوق طبیعی و فطری و اجتماعی است،اظهار داشت:مقتضای این نگاه فطری به انسان ایجاب می‌کند که جمهوری اسلامی ایران حفظ کرامت انسانی را در مناسبات اجتماعی و سیاسی داخل کشور به عنوان سرلوحه اقدامات خود قرار دهد؛ همچنان که در عرصه بین‌المللی نیز جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع صلح، عدالت گرایی و توجه به حقوق بشر بوده است.

وی ادامه داد: سخن دیگر در بیان عدالت طلبی بشر است. عدالت آرمان همیشگی انسان در طول تاریخ بوده است که نه تاریخ انقضاء دارد و نه استثناپذیر است؛ هرچند که در روزگار ما اجرای عدالت تدریجی و تحقق آن نسبی است. در یک تعریف عام عدالت به معنای دادن حق به صاحب حق است؛ از این رو رعایت حقوق شرط لازم برای تحقق عدالت است. به همین دلیل نیز رعایت حقوق، اساس و مبنای هر تصمیم و اقدام در جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی با اشاره به این که  عدالت در عین حال که مبنا و معیار هر سیاست و برنامه در جمهوری اسلامی است، گفت: آرمان و هدف غایی و عالی جمهوری اسلامی در ساحت فردی و ملی هم هست. هر اقدام و حرکتی در جمهوری اسلامی با معیار عدالت سنجیده می‌شود و میزان مشروعیت هر سیاست و برنامه و میزان مقبولیت هر اقدام و عمل در جمهوری اسلامی، به قابلیت و توانایی آن در تحقق عدالت بستگی دارد.

وی اضافه کرد: این نگاه جامع به کرامت و حقوق بشر همراه با عدالت طلبی، سازنده جوهره انقلاب اسلامی ملت ایران بوده و این حقیقت منجر به درهم شکستن آن سامان فکری و سیاسی شد که دولت و ملت را ملک طلق خود می‌پنداشت و حقوق آنان را به حاشیه می‌برد. اما انقلاب اسلامی حقوق مردم را از حاشیه به متن آورد. این حقوق بنیادین تامین نمی‌شد مگر اینکه انقلاب با قدرت‌های استکباری که با دولت دست نشانده خود حیات مردم ایران را در دست داشتند، مقابله می‌کرد.

وی افزود: به همین دلیل در جمهوری اسلامی دو مفهوم مبارک استقلال و آزادی در کنار یکدیگر نشستند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تشریح اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه ارتقاء حقوق بشر و توجه به کرامت انسان گفت: چنانچه می‌دانید انقلاب اسلامی پس از دهه‌ها و سال‌ها استبداد داخلی و استعمار خارجی نوید آزادی، حق تعیین سرنوشت و برابری اجتماعی برای همه ایرانیان بود. شعار ما شعار قرآنی "لا تظلمون و لا تظلمون" (نه ستم کنیم و نه بر خود ستم پذیریم) است و جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب با ایجاد یک ساختار سیاسی مردم سالارانه مبتنی بر انتخاب عمومی، پیشرفت همه جانبه در تمام جغرافیای کشور با نگاه مبتنی بر عدالت را به عنوان بخش مهمی از اهداف انقلاب اسلامی در جهت تامین حقوق بشر محقق نموده است.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: عقلانیت اسلامی و مردم سالاری که از ابتکارات و نوآوری‌های حضرت امام خمینی (ره) بوده است، در نظام قضایی جمهوری اسلامی تجلی روشنی دارد و این تجلی در ساختار قانونی آن منعکس شده است.

وی ادامه داد: در این راستا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از فصول خود را به حقوق مردم اختصاص داده است و قوانین متعددی در حمایت از برخی حقوق شهروندی نظیر حق دسترسی به عدالت، حق دادرسی منصفانه، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، منشور صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری در مجامع قانونگذاری و تقنینی تصویب شده است.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه همین کشور‌های غربی که مانع دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی هستند، محور اصلی تصویب قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران می‌باشند، اظهار کرد: آمریکا و متحدان کلیدی‌اش در منطقه، مهمترین ناقضان حقوق بشر در فلسطین و یمن می‌باشند.

رئیسی ادامه داد: شهروندان این کشور‌ها با بیشترین مشکلات ناشی از عدم رعایت حقوق شهروندی مواجه هستند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در مهمترین مورد، حق مردم فلسطین با داشتن یک حکومت دموکراتیک به نحو مستمر نقض می‌گردد، موضوعی که ناقض بنیانی‌ترین اصل حقوق بشری یعنی حق تعیین سرنوشت، تصریح شده در ماده یک میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ۱۹۶۶ است.

وی ادامه داد: اکنون براساس برآورد نهاد‌های تحقیقاتی بین المللی، تعداد آوارگان فلسطینی به مرز هفت میلیون نفر رسیده است.

 رئیسی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی حقوق اعراب در سرزمین‌های اشغالی را نقض می‌کند، ادامه داد: مهمترین مثال آن تصویب قانون دولت یهود و شهرک سازی آن است و امروزه در دنیا آشکارا از این رژیم بعنوان یک رژیم آپارتاید یاد می‌کنند و البته همین رژیم با جدیت هرچه تمام‌تر مورد حمایت آمریکا نیز قرار دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: طرح از پیش شکست خورده معامله قرن نیز، ناظر بر همین موضوع است.

وی افزود: این در حالی است که راه حل جمهوری اسلامی برای موضوع فلسطین مبتنی بر اصل دمکراسی است. همچنانی که رهبری معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند مردمانی که فلسطین تعلق به آن‌ها دارد از مسلمان، مسیحی و یهودی بایستی مقابل چشم مردم جهان در یک رفراندم، تکلیف دولت فلسطین را معین کنند که آن دولت، دولتی مشروع خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا در بخشی از اظهاراتش در نشست سفرا، کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی گفت: ستاد حقوق بشر ابتکار جالبی است که در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و یک مدل بسیار موفق است، علاوه بر این ستاد حدود 24 هزار نهاد مردمی در کشور فعال بوده که نیمی از آنها به امور حقوق بشری مربوط هستند.

وی افزود: تاسیس نهاد ملی حقوق بشر در دستور کار است؛در شورای عالی ستاد حقوق بشر که بزودی برگزار خواهد شد موضوع این نهاد مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه آمریکا هم در نقض حقوق بشر وضعیت بهتری از متحدان در منطقه ندارد گفت: طبق گزارش‌ها در آمریکا نابرابری اجتماعی شدیدی وجود دارد و ۴۴ میلیون نفر از جمعیت این کشور در فقر به سر می‌برند و ۳۲ درصد از جیره غذایی دولت استفاده می‌کنند. آمریکا کمترین نرخ مشارکت سیاسی را در انتخابات کشورهای غربی دارد و جامعه آمریکا از نظر نژادی تکه تکه شده است. ۴۰ درصد ثروت آن کشور در اختیار یک درصد از جمعیت است. اعتراضات مدنی در کشورهای غربی نتوانسته این سیری ناپذیری را متوقف کند. امروز متهمان حقوق بشر مدعی انسانیت و آزادی هستند به طوری که کشورهایی در عرصه داخلی و بین‌المللی از متهمان حقوق بشر به معنای واقعی کلمه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز