خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران هیچ‌گاه خواهان تقابل با همسایگان نبوده است/ پیشنهاد هوشمندانه «پیمان عدم تعرض» می‌تواند اقدامی بازدارنده باشد

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۲۲۱

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: سیاست اساسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران حفظ روابط مبتنی بر احترام متقابل و به رسمیت شناختن منافع کشورهای حاضر در منطقه بوده و در همین راستا هم وزیر امور خارجه در سفر به بغداد با تاکید بر این مساله، مجددا خواستار ایجاد سازوکاری مبتنی بر عدم تعرض و عدم تخاصم با کشورهای منطقه شدند.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به تنش در منطقه خاورمیانه و اختلافات میان تهران و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه مبنی بر امضای توافق عدم تعرض گفت: با توجه به شرایط منطقه و تحولات چندماه اخیر که در روابط ایران و ایالات متحده صورت گرفته و اینکه شرایط برای وقوع یک اتفاق بزرگ در منطقه تنها نیاز به یک جرقه یا اقدامی غیرمترقبه دارد؛ می‌طلبد که برای پیشگیری از یک تنش بزرگ، درگیری سخت و وقوع یک بحران عظیم تمامی تلاش‌ها و اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر عموما مبتنی بر عدم تنش و مقابله با هر اقدام تنش‌زا در منطقه بوده و مسالمت و هم‌سویی با سیاست‌های منطقه‌ای از راهکارهای اساسی تهران برای ایجاد امنیت و ثبات پایدار در منطقه بوده است. 

وی افزود: متاسفانه برخی کشورهای منطقه با توجه به اینکه در سال‌های اخیر نقشی نیابتی در بحران‌سازی در منطقه را برعهده داشته‌اند، همچنان هم به دنبال بحران آفرینی و ایجاد تنش بصورت مستقیم و غیرمستقیم هستند و همین مساله باعث شده روابط ایران با برخی کشورها متاثر از همین تعاملات آسیب‌پذیر بوده و اتفاقاتی را به همراه داشته است. 

این کارشناس مسائل منطقه گفت: ایالات متحده آمریکا به دنبال این است که با تشدید فشارها و اقداماتی که پس از خروج یکجانبه از برجام در دستور کار قرار داد و با توجه به اینکه سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی معرفی کرده و این اقدام هم با استقبال برخی از کشورهای منطقه روبرو شد؛ لازم بود که جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ سیاست راهبردی خود برای مقابله با هرگونه تهدید و اقدامی که بخواهد امنیت و ثبات کشور را به مخاطره بیندازد، از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند. ضمن اینکه ایران هیچ‌گاه خواهان تقابل و تعرض به کشورهای همسایه نبوده است. 

وی ادامه داد: سیاست اساسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران حفظ روابط مبتنی بر احترام متقابل و به رسمیت شناختن منافع کشورهای حاضر در منطقه بوده و در همین راستا هم وزیر امور خارجه در سفر به بغداد با تاکید بر این مساله مجددا خواستار ایجاد سازوکاری مبتنی بر عدم تعرض و عدم تخاصم با کشورهای منطقه شد. 

وی افزود: این مساله می‌تواند اطمینان بخشی و ایجاد اعتماد متقابل شده و روابط مبتنی بر حسن همجواری را در پی داشته باشد. 

زارعی گفت: با این حال متاسفانه اما کشوری همچون عربستان سعودی با توجه به سیاست‌های یکسویه و پیروی از سیاست‌های تنش‌زایی که در دستور کار قرار داده، ایران را به عنوان نقطه مقابل اهداف خود در منطقه تعریف کرده و بحث ایران‌هراسی را به عنوان یک راهبرد مطابق خواست قدرت‌های خارج از منطقه دنبال می‌کند. همین مساله هم مباعث شده روابط ایران با دولت عربستان سعودی در همین مسیر قرار بگیرد و با توجه به شرایط موجود، جمهوری اسلامی ایران خواستار یک فضای تفاهم و مسالمت‌آمیز در منطقه باشد.

وی ادامه داد: در همین شرایط تنش‌آلود همچنین شاهد هستیم که دولت عربستان سعودی اجلاس سه‌گانه‌ای را در مکه تدارک دید که هدف از آن تنها سعی و تلاش ریاض برای ایجاد یک جبهه‌بندی و ائتلاف علیه تهران بود.  با توجه به جمیع شرایط موجود، پیشنهاد سازنده هوشمندانه وزیر امور خارجه کشورمان و سفر معاون سیاسی ایشان به سه کشور حاشیه خلیج فارس در راستای اطمینان‌بخشی و ایجاد فضای تفاهم در منطقه است که به عنوان اقدامی بازدارنده و پیشگیرانه می‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز