خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز گزارش داد؛

تنش میان ایران و آمریکا؛ تهدیدی برای حیات برجام

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۲۶۷

نیویورک‌تایمز در گزارشی، تنش میان ایران و آمریکا را تهدیدی برای حیات برجام دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران رو به افزایش است، به طوری که اخیرا ایران، در واکنش به تصمیمات اخیر دولت ترامپ اعلام کرده است که بخشی از توافق هسته‌ای را نقض می‌کند.

دیپلمات‌های اروپایی در تماس با مقام‌های ارشد تهران می‌گویند ایران به احتمال زیاد  فعالیت سانتریفیوژهای با کارایی بالا برای تولید سوخت هسته‌ای را از سر می‌گیرد و و در ادامه بازرسی‌های هسته‌ای را محدود می‌کند. این در حالی است که  ترامپ به طور پیوسته تحریم‌ها را افزایش میدهد.

در عین حال، سه مقام آمریکایی به اطلاعات جدیدی اشاره کرده‌اند که ایران و یا نیروهای تحت حمایت آن در حال آماده شدن برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هستند این در حالی است که روز گذشته  آمریکا از ارسال ناو جنگی به منطقه خاورمیانه خبر داد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم در این باره مدعی شد: آنچه ما برای آن تلاش می‌کنیم این است که ایران به عنوان یک کشور عادی رفتار کند.

این عوامل در کنار هم باعث شده‌ است که روابط میان ترامپ و ایران در بحرانی‌ترین شکل سال‌های اخیر قرار گیرد این در حالی است که از سال ۲۰۱۳ اوباما تلاش زیادی برای نزدیک کردن دو کشور به هم صورت داده بود.

دولت ترامپ همواره به دنبال انزوای دولت ایران است. یک سال پیش، ترامپ، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای خارج کرد و در ماه گذشته علاوه بر لغو معافیت‌های نفتی خریداران نفت ایران و اعلام سپاه پاسداران به عنوان به یک نهاد تروریستی، آتش التهاب میان ایران و آمریکا را برافروخت.

انتظار می‌رود که تعلیق بخشی از تعهدات به برجام توسط ایران می‌تواند واکنشی به سیاست‌های تهاجمی آمریکایی باشد.

این در حالی است که با توجه به توافق  ۲۰۱۵، ایران تقریبا بخش زیادی از فعالیت هسته‌ای را متوقف کرده و به دنبال فروش نفت به مشتریان خود و حفظ برجام بوده است. اما تصمیمات اخیر ترامپ برای اقدام علیه ایران، شرایط را سخت کرده و موجب احتمال هرگونه واکنش از سوی ایران شده‌ است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای در نیویورک، ۱۰ روز پیش گفت: «ما هر روز تحت فشار بیشتری قرار می‌گیریم تا برجام را ترک کنیم.»

این در حالی است که بر اساس گفته‌های کارشناسان، فعالیت بیشتر سانتریفیوژها و محدویت بررسی‌ها به معنی تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای نیست اما در واقع نقض بخشی از تعهدات ایران به برجام محسوب می‌شود.

از سوی دیگر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران و واکنش ایران به این اتفاق با نامیدن سربازان آمریکایی به عنوان تروریست کارشناسان را نگران احتمال درگیری نظامی میان این دو کشور کرده‌است.

چندین مقام ارشد آمریکایی که نخواستند نامشان منتشر شود نگرانی خود را از احتمال اقدامات سپاه ایران علیه نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه اعلام کردند. این مقامات جزئیات بیشتری را در این خصوص ارائه نکردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز